search

Pagter: Vær forsigtig med vilde medarbejderfotos

Sjove medarbejderfotos passer godt til kreative virksomheder, men ikke til en seriøs årsrapport eller pressemeddelelse, siger Søren Pagter fra DMJX. Han foretrækker selv personalebilleder, ”hvor der ikke er så mange effekter, men mere personlighed”

Hos Samvirke er en redaktør fotograferet med en champagneflaske på sit medarbejderfoto. Hos kommunikationsbureauet Operate holder en kommunikationsrådgiver to Oscar-statuetter i hænderne – og hos kommunikationsbureauet Advice er en medarbejder fotograferet sammen med hunden Otto.

Søren Pagter, leder af fotouddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, siger, at det er en god idé, at kreative virksomheder som kommunikationsbureauer og medier laver kreative medarbejderfotos.

”For kreative virksomheder passer det fint med billeder, der også er lidt kreative,” siger han.

Et sted med liv og idéer

For eksempel er det tydeligt, at redaktionen på Samvirke har haft en idé, som var sjov at realisere, siger Søren Pagter.

”Man kan se, at det er en arbejdsplads med liv og idéer,” siger han.

Men der er grænser for, hvor langt en fotograf kan gå. For de fleste kunder vil medarbejderfotos med en historie ikke passe til formålet med billedet, siger han.

”De vil have fotos, som både kan bruges på hjemmesiden, i en pressemeddelelse og i årsrapporten. Og der låser man sig lidt for meget med et sjovt billede,” forklarer Søren Pagter.

Flere skygger, tak
Søren Pagter kan personligt bedst lide personalebilleder, hvor der er arbejdet lidt mere med skygger og lys – lidt ligesom de portrætter, fotojournalister tager til aviser, magasiner og blade.

”Du kan få mere interessante billeder, hvis en fotograf skaber nærhed og intimitet i portrættet ved at sætte et lys, som skaber nogle skygger og ikke bare oplyser hele ansigtet. Billedet skal helst skrælle så meget af, at man kommer ind til vedkommendes personlighed. Det er portrætter, hvor der ikke er så mange effekter, men mere personlighed. Det ville være befriende at se mere af,” siger han.

Upersonligt og klinisk

Et typisk problem kan dog være, at medarbejderne i virksomheden kommer til at fremstå for ens.

”Det ser flot ud, men det kan også blive lidt upersonligt og klinisk, fordi alle medarbejderne er fotograferet samme sted, med samme lyssætning og med en uskarp baggrund,” siger Søren Pagter,

På DMJX har det visuelle udtryk af alle medarbejderne hidtil været meget ens. Men skolen er gået i gang med at tage nye fotos af medarbejderne med større variation.

”Forskellige studerende skal i den kommende tid fotografere personalet, så portrætterne bliver lidt mere forskellige i udtrykket – men inden for nogle bestemte retningslinjer,” siger Søren Pagter.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen