search

På opdagelse i sponsorland

Seks store virksomheder har spyttet godt i kassen for at Jyllands-Posten kan gennemføre million-projektet JP Explorer.

Seks store virksomheder har spyttet godt i kassen for at Jyllands-Posten kan gennemføre million-projektet JP Explorer.

Den 19. august går startskuddet hos Jyllands-Posten i Viby for et på alle måder usædvanligt projekt.
»JP Explorer er ikke blot den længste reportagerejse, en avis nogensinde har givet sig i kast med. Den sidste store opdagelsesrejse i dette århundrede er også den mest ambitiøse. Vi vil vise, hvad avisjournalistik kan, når den drives med fremtidens kommunikationsmidler.«
Chefredaktør Ulrik Haagerup sparer ikke på de store ord, når han præsenterer den journalistiske vision bag Explorer-projektet på JPs web-side. Hvad han ikke gør så meget ud af er, at det store projekt også er ganske usædvanligt finansieret.
For at gennemføre den 500 dage lange opdagelsesrejse, der vil koste et par millioner, har JP nemlig allieret sig med en håndfuld store erhvervsvirksomheder: Toyota leverer den jeep, journalisterne og fotograferne skal køre jorden rundt i. Shell leverer brændstoffet. Codan sørger for at forsikre bilen og medarbejdere. Tele Danmark leverer satellit-forbindelsen, så de udsendte hele tiden kan være i forbindelse med hjemmeredaktionen, læsere og skoleelever. Mens rejsebureauerne DanTransport og British Airways sørger for, at JPs skiftende udsendte medarbejdere kan blive transporteret tilbage til redaktionerne, når de har givet stafetten videre.
Ulrik Haagerup, er det ikke meget usædvanligt at have sponsorer inde på en reportagerejse?
»Det er ikke sponsorer, men samarbejdspartnere,« forklarer Haagerup. »De leverer os nogle ting, som vi har brug for til at kunne gennemføre en journalistisk spændende idé, til gengæld får de annoncer. For eksempel vil de i et vist omfang kunne få stillingsannoncer i JP, desuden vil vi i en lang række egne annoncer om projektet fortælle, at følgende firmaer er med på projektet.«
»Men vi har absolut ingen bindinger til at skulle skrive noget om deres produkter. Vi vil aldrig være med til købt journalistik. Der skal være fuldstændig vandtætte skotter mellem redaktionen og marketingafdelingen,« slår Haagerup fast.

Toptunet rovdyr
Men selvom der ikke ligger nogle forpligtelser til at skrive om produkterne, så er Toyota allerede før startskuddet blevet godt eksponeret. Dels er LandCruiseren ‘hovedperson' i den tv- og plakatkampagne, der lige nu kører over hele landet. Samme rolle har den på flere af JPs web-sider:
»En midnatsblå Toyota LandCruiser GX 90 3 liters turbodiesel stationcar skal i 500 dage være ramme om JP Explorer-ekspeditionens liv ….«
»21. juni 1998: Rovdyret udstilles. Bilen udstilles på Kongens Nytorv … Her samler den fuldblodige firehjulstrækker kræfter…Det toptunede køretøj – som allerede internt er døbt ‘rovdyret' – kan altså beses i receptionen i bladhuset.«
Ulrik Haagerup, hvem har skrevet de artikler?
»Det har vi da. Og ja, vi er meget begejstrede, næsten barnligt begejstrede for den bil og vil gerne fortælle om den. Hvis jeg var Toyota, ville jeg da være himmelhenrykt over al den omtale, vi har givet bilen. Men ingen kunne vide, at den ville få så central en rolle, da aftalerne blev lavet med Toyota – og de har altså ikke krav på spor omtale,« siger Haagerup.
Hos Toyota Danmark er marketingchef Lasse Altmann vældig glad for at lægge bil til plakater og tv-reklamer, men understreger, at Toyota betingelsesløst har lånt bilen til JP.
»Vi har selvfølgelig en interesse i at få prøvet bilen af på sådan en jordomrejse. Og jeg ville da være et skarn, hvis jeg ikke udnyttede det bagefter, hvis den klarer turen uden større uheld. Men her taler vi altså ikke om udnyttelse i større markedsføring – måske bare en artikel i medlemsbladet, som Danmarks cirka 200.000 Toyota-ejere får,« siger Lasse Altmann.
Ulrik Haagerup vil ikke udelukke, at JP vil bruge denne finansieringsmodel en anden gang, men som han siger: »Man skal bevare tungen lige i munden. Man er ude på et skråplan, hvis man lader sin journalistik styre af, hvem der vil give penge.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen