”Vores brief var, at vi skulle medbringe en rekvisit, der fortalte noget om vores personlighed.”
Sådan forklarer senior concept developer hos kommunikationsbureaet Advice Nino Dedenroth om sit personalebillede, hvor han er fotograferet sammen med sin hund, Otto.
For mange freelancefotografer er personalefotos en tilbagevendende rutineopgave. Men ofte bliver medarbejderne fotograferet på en måde, så personligheden næsten forsvinder.
”Inden for corporate foto er der en tendens til, at alle i firmaet skal fotograferes i samme stil. Det ser flot ud, men det kan også blive lidt upersonligt og klinisk, fordi alle medarbejderne er fotograferet samme sted, med samme lyssætning og med en uskarp baggrund,” siger Søren Pagter, leder af fotojournalistuddannelsen på DMJX.
Hos Advice er man gået en anden vej. Her skal billederne afspejle medarbejdernes personlighed og arbejdsopgaver. Det er derfor, Nino Dedenroth optræder sammen med sin hund. Han tager Otto med på arbejde i en rygsæk hver dag.
”Vi er sammen næsten 24 timer i døgnet, da han altid er med mig på arbejdet. Det har han været, siden han var en hvalp – så derfor ved han også, hvordan man skal opføre sig på et kontor,” siger Nino Dedenroth om billedet, der et taget af Kristian Holm fra Yellows.
Nino Dedenroth har arbejdet på fire forskellige bureauer, og Otto har altid været med på arbejde.
Vil ikke fremstå ensrettede eller kedelige
På Advice’s hjemmeside kan man se, at medarbejderne er fotograferet meget forskelligt.
En del har et klassisk, seriøst business-udtryk. Andre billeder er mere personlige. En medarbejder står for eksempel med en stjernekaster, en anden kigger op i loftet, og en tredje bider i en guitarstreng.
Det fotovalg er ikke tilfældigt, forklarer Ralf Lodberg, CCO og partner hos Advice.
”Som et stort bureau, der dækker rådgivning inden for det strategiske, det kreative og det digitale, vil vi gerne vise spændvidde blandt medarbejderstaben med billederne. Det er derfor, det er en blanding af seriøse og sjove fotos,” forklarer han.
Advice ønsker ikke at fremstå som stereotyp, ensrettet eller kedelig, siger han.
”Vi er bevidst gået efter, at billederne skal vise, at vi er professionelle, men også sprudlende. Hvis de ikke gjorde det, ville det virke, som om vi ikke have tænkt os om,” siger han.
Skal sætte kød og blod på de ansatte
Han siger, at medarbejderfotos skal sætte kød og blod på de ansatte i en virksomhed.
”Hvis billederne skal vise medarbejdernes personlighed, ville det virke underligt, hvis de så helt ens ud.”
Selv er Ralf Lodberg fotograferet, mens han kigger sig over skulderen.
”Mit billede skal illustrere glæden og nysgerrigheden ved vores arbejde, og at der altid er en ny og bedre løsning rundt om det næste hjørne. Og så skal det siges, at jeg klart bedst kan lide billeder af mig selv, hvor jeg ser cool og alvorlig ud, men jeg måtte selv bøje mig for konceptet,” forklarer han med et smil.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Tak for ros af vores billeder og profiler! Ift. Persondata: Der er ikke så meget nyt, man skal bede medarbejderne om lov først, ligesom i dag, og de skal kunne afstå eller trække deres samtykke tilbage.
Jeg er stor fan af Advices medarbejderprofiler. Kreative og med masser af personlighed.
Hvordan mon EUs persondataforordning, som træder i kraft i 2018, kommer til at påvirke mulighederne for at publicere medarbejderes persondata (navn, email og foto) på en virksomheds/myndigheds website? Er der nogen, der ved noget om dette?