Magasin-guruen Tyler Brûlé har overraskende stor succes med sit seneste magasin, Monocle, der ellers blev spået en tidlig død. Både oplag og annoncesalg stiger markant, mens verdens største magasinudgiver derimod skal skære igen.
Han har gjort det før. Gjort negative forventninger til skamme og set en niche, som de færreste har kunnet se. Og nu har den engelske magasin-guru Tyler Brülé gjort det igen.
Hans nyeste magasin, Monocle, der er et internationalt magasin om internationale forhold, business, design og kultur, stormer frem. Stik mod forventninger ved lanceringen for tre år siden, hvor de fleste mente, at skaberen af magasinet Wallpaper var galt afmarcheret og ville fejle med sin elitære satsning.
Det seneste år er oplagstallet steget med 22 procent, og annoncesalget med 18 procent. Antallet af ansattte er gået fra ni til 42 og planen er snart at udvide med 13 korrespondenter fra Tokyo til Bogota.
Succeen kommer samtidig med, at verdens største udgiver af magasiner, Condé Nast, endnu en gang varsler nedskæringer og fyringer. Både i oktober sidste og år i marts i år har firmaet bag blade som Vogue, Vanity Fair og GQ skåret ned, men i september lander en konsulent-rapport på direktørens bord, og forventningen er, at den vil kræve yderligere besparelser. Firmaet tjener i gode år omkring en milliard kroner om året, men forventningen er nu røde tal, efter at annoncemarkedet er faldet med mellem 30 og 40 procent for firmaets magasiner.
Læs mere om Tyler Brûlé og hans succes her hos Independent.
Læs også: Tyler Brûlé: Journalistikken i forfald
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.