Overlevelsesguide lover for meget

ANMELDELSE. ”Det er ubegribeligt, at nogen kan udgive en bog om magasiner og blade, hvor magasinforsiderne er gengivet i sort/hvid,” skriver Jakob Albrecht, som anmelder 'Business Strategies for Magazine Publishing' 
07.09.2018 · 14:04

Af: Jakob Albrecht

Bog: Business Strategies for Magazine publishing. How to Survive in the Digital Age

Forfattere: Mary Hogarth

Forlag: Routledge (178 sider, 346 kroner)

Anmelder: Jakob Albrecht, seniorreporter, Journalisten

Først ramte nedturen aviserne. Siden kom magasinerne og ugebladene. Fra 2008 til 2014 mistede magasiner og ugeblade i Danmark en tredjedel af omsætningen. Faktisk er magasinbranchen hårdere ramt af den digitale omstilling end dagbladene. Senest lukkede ugebladet Tæt På før sommerferien. Og trenden er international. 

”Vores industri har ændret sig så markant det seneste årti, at jeg ikke tror, nogen kunne have forudset det,” skriver den engelske mediekonsulent og tidligere redaktør Mary Hogarth. 

Hun vil med bogen ’Business strategies for magazine publishing’ besvare spørgsmålet: How to Survive in the Digital Age.

Bogen handler mest om den engelske og amerikanske magasinbranche, men for de fleste af Journalistens læsere vil det være velkendt, at magasiner og blade skal omstille sig ved at finde nye indtægter på for eksempel SoMe, partnerskaber og events. ”Prøv dig frem,” lyder rådet i bogen, der – trods titlen – ikke giver noget fyldestgørende svar på, hvordan magasinerne skal klare sig i den digitale tidsalder. 

Til gengæld vrimler det med PowerPoint-sandheder som: ”Der er en løsning på alle problemer. Du kan bare finde den, mens tid er.” 

Samtidig er det ubegribeligt, at nogen kan udgive en bog om magasiner og blade, hvor magasinforsiderne er gengivet i sort/hvid. Bogens design er alt andet end magasinlækkert. 

På plussiden tæller Mary Hogarths personlige iagttagelser af, at fremragende magasinjournalistik ofte handler om mennesker: Ejerne, redaktørerne og journalisterne.

Succesfulde bladudgivere er typisk uortodokse mennesker med en stærk personlighed. Og det er ifølge Mary Hogarth ”et must”, at den rigtige redaktør står i spidsen. 

”Jeg kan ikke understrege det tilstrækkeligt mange gange, hvor vigtigt det er at finde den rigtige redaktør,” skriver Mary Hogarth.

Redaktøren skal have passion for stofområdet – og være omgivet af ligesindede journalister. 

”Jeg kender det, fordi jeg selv har prøvet at være en del af sådan en redaktion.” 

Mary Hogarth peger på klare succeser som Vogue, The Economist, Private Eye og Good Housekeeping. Vidt forskellige magasiner med helt forskellige svar på den digitale udfordring. Men alle udgivelser med en stærk identitet – og en redaktør, som ikke bare ser opgaven som et springbræt på vej til næste chefstilling.

Desværre bliver sammenhængen mellem ejerskab, medarbejdere og medie ikke foldet ud, og derfor ender ’How to Survive in the Digital Age’ som en overlevelsesguide, der lover mere, end den kan holde. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03