search

Overblik

 

 

PARTISKHED. »Når det gælder DRs partiskhed, har debatterne været for primitive. Vi trænger i den grad til, at nogle gennemgår problemstillingen grundigt, og det må meget gerne være uafhængige forskere eller andre, der kan grave lidt dybere.« Det siger Jacob Mollerup, lytternes og seernes redaktør hos DR, dagen efter BBC offentliggjorde en rapport, som dels peger på en række konkrete tilfælde, hvor BBC har optrådt partisk, og dels opstiller 12 guiding principles til, hvordan BBC kan sikre upartiskhed i fremtiden.

KOLDKRIG. Ledelsens »jonglering med tal, begreber og kasser gør det fuldstændig uoverskueligt for medarbejdere, politikere og offentlighed at gennemskue, hvor og hvordan besparelserne vil ramme,« skrev en lang række DR-medarbejdere i en ualmindelige hård udtalelse efter at have hørt generaldirektørens forklaringer på, hvorfor besparelserne er blevet udmøntet, som de er. Medarbejderne bag udtalelsen opfordrede samtidig alle ansatte i DR til at boykotte al udviklingsarbejde.

PROTEST. 150 freelancere mødte op til et Aller-protestmøde hos DJ den 14. juni. »I har stået sammen, siden Aller i januar sendte jer ufravigelige diktater om, hvordan I skulle aflønnes, og hvordan rettighederne skulle tages fra jer,« sagde DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård fra talerstolen. Arbejdsretten tager den 24. august stilling til, om DJs varslede blokade mod Aller er lovlig.

BLOG. Svenske Metro.se har indført en model, hvor brugerne får 3 øre per klik på deres blogs. Metro-koncernen har ellers foreløbig været ret tilbageholdende på nettet. En række store planer er blevet skrinlagt gennem årene, og herhjemme har MetroXpress også levet en meget anonym online-tilværelse. MetroXpress.dk blev relanceret i marts som en relativ traditionel nyhedsside, og direktør Søren Riis fortæller, at han afventer en evaluering i Metro-koncernen, før han kaster sig ud i nye tiltag.

FYRET. Journalisten har fulgt tre DR-medarbejdere. I maj fortalte tekniker på Dokumentarzonen Ulla Kristensen, at hun vidste, hun skulle finde på noget andet, for Dokumentarzonen lukker. Den 14. juni fik hun så beskeden: »I dag var der fælles morgenmad i afdelingen, og fyringerne skulle starte klokken ni. Jeg var inde i et redigeringsrum, da jeg lidt i ni blev hentet af min chef. Jeg blev fuldstændig chokeret, selv om jeg godt vidste, at der måske kun var 25 procents chance for, at jeg kunne blive,« fortæller Ulla Kristensen om, hvordan det var at modtage den ubehagelige besked.

PRODUKTIVITET. Tillidsmand Jens Anton Havskov fra B.T. kan ikke genkende Arne Ullums udlægning af, at produktiviteten er steget på avisen, fordi de uproduktive journalister er verfet ud. Det gav chefredaktøren ellers udtryk for i Journalisten 10/07. »Jeg er fuldstændig enig i, at der er sket en produktivitetsstigning. Men i det daglige kan vi mærke, at vi løber stærkere end før. Der er meget, meget mere pres på den enkelte medarbejder,« siger Jens Anton Havskov. Der er kortere tid til de længere artikler – ligesom antallet af artikler, hver enkelt journalist producerer, er stigende, mener Havskov.

SALG. Rupert Murdoch har afgivet et bud på 5 milliarder dollars for Dow Jones, der blandt andet udgiver Wall Street Journal. Murdoch er ikke nogen ønskekøber for Bancroft-familien, der kontrollerer selskabet, men pengene lokker. Murdochs konkurrenter har dog ikke tænkt sig at rulle om på ryggen, og flere alternative bud er ved at tage form. Pearson, som ejer Financial Times, forhandler med General Electric om at afgive et fælles bud. I mellemtiden har Pearson selv sat Frankrigs største erhvervsavis, Les Echos, til salg.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen