Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
09:13 27.12.2022 Anna Sol Jørgensen

Over halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue “annoncørbetalt indhold”

Over halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue “annoncørbetalt indhold”

En klassisk annonce kan mediebrugerne nok afkode, men medierne bør være påpasselige med såkaldt 'annoncørbetalt indhold', advarer forskere. Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Det er måske fra mediernes eget synspunkt tydeligt deklareret, at indhold er en reklame, så længe der står “annoncørbetalt indhold” på det, der ellers kan ligne en artikel.

Men det er faktisk kun 17 procent af danskerne, der ikke synes, det er svært at gennemskue, om der er tale om reklame eller ej.

Det skriver Politiken, der har fået gennemført en måling hos Megafon i kølvandet på sagen om TV 2’s såkaldte “produktionsstøtte”, hvor interesseorganisationer mod betaling har fået deres sag belyst af kanalens medarbejdere.

Det er hele 61 procent af danskerne i Megafon-målingen, der svarer, at de ofte kan have svært ved at gennemskue, hvad der er almindelige artikler, og hvad der er betalt reklame.

Ifølge flere medieforskere, som Politiken har talt med, bør det vække eftertanke hos avisernes chefredaktører.

“Som minimum må man sikre, at det er tydeligt hele vejen igennem, at der er tale om betalt indhold. Problemet er, at når folk læser på mobilen og scroller hurtigt videre til teksten, så viser flere undersøgelser, at læserne ikke er voldsomt opmærksomme på, hvad der foregår,” siger Mark Blach-Ørsten, professor ved Roskilde Universitet, til Politiken.

SENESTE NYT

Flere nyheder