search

Otte svar om Kids’ News

Der er fire faste medarbejdere, heraf en redaktør og en journalist. Avisen bliver helt uden betalte annoncer. Og Berlingske kommer IKKE til at kræve, at DR nu skruer ned for nyheder til børn. Journalisten giver dig otte svar om Kids' News

Berlingske lancerer børneavisen Kids’ News. 24 sider hver fredag hele året rundt.

I dag blev avisen præsenteret på et pressemøde. Journalisten svarer her på otte gode spørgsmål om Kids’ News.

Hvem er avisen skrevet til?

Målgruppen er børn på 6 til 12 år – med et særligt fokus på 9 til 12 år. Målet er at blande indholdet, så det appellerer bredt i målgruppen, og eventuelt have forskellige indgange til historierne til de forskellige aldre.

Hvad kommer avisen til at handle om?

Kids’ News kommer til at rumme mange af de emner, vi kender fra de voksnes aviser. Der vil både være ind- og udland, sport, naturvidenskab, madopskrifter, nyt om dyr og anmeldelser. Avisen vil også rumme quiz, sudoku og tegneserier.

Historierne bliver kortere og med flere indgange, end vi kender det fra traditionelle aviser.

»En klassisk Berlingske-historie er alt for lang til børnene. I vores undersøgelser bad børnene os om at skære voldsomt ned og skabe flere indgange. Børn har en helt anden måde at læse på, end vi har. Man springer rundt og finder noget, man kan fordybe sig i,« fortæller chefredaktør Jens Grund.

Hvorfor laver man en trykt avis til en aldersgruppe, der nærmest er digitalt indfødte?

»Vores erfaringer fra de analyser, vi har lavet, viser et klart behov for og ønske om at gå offline. Forældrene har også et ønske om at løsrive børnene lidt fra skærmene,« forklarer Lisbeth Knudsen.

Hvordan skal avisen se ud?

Her er et eksempel på en forside:

»Nej, der er ikke noget avislogo oppe i hjørnet, som på en traditionel avis. Det sidder lige i midten. Og der er ikke et stort billede med høj billedæstetik, der er meget forskelligt, man kan gå på opdagelse i,« fortæller Lisbeth Knudsen.

Hvor kommer pengene fra?

Kids' News bliver solgt i løssalg til 29 kroner, og der kan tegnes abonnement til cirka 1.000 kroner om året. Til gengæld er der ingen betalte annoncer i avisen.

»Vores avis har det særpræg, at den ikke har annoncer. Vi sælger den i bladsalg, ved abonnement og i løssalg. Men vi vil ikke have en diskussion, hverken med skoler eller forældre, om kommerciel påvirkning,« siger Lisbeth Knudsen.

Avisen kan købes i omkring 1.000 forhandlere, bl.a. Bilka, Kvickly, Statoil, Shell og Føtex. Oplaget bliver 6.500-7.000.

Hvem kommer til at lave avisen?

Redaktionen kommer til at bestå af en redaktør, en journalist, en layouter og en praktikant. Derudover er der et freelancebudget, som Jens Grund ved pressemødet afviste at afsløre størrelsen på.

Redaktør bliver Jonas Stenbæk Christoffersen, der siden 2009 har været souschef på Berlingske Indland.

Avisen vil også få indhold fra samarbejdspartnere. UNICEF leverer et portræt af et barn i udlandet til hver avis, ligesom Københavns Zoo vil levere noget stof om vilde dyr. En tredje samarbejdspartner – Lise Nim Bruhn – leverer opskrifter til sund mad.

Hvor meget er skrevet af børn?

Cika 90 procent af Kids’ News vil være skrevet af uddannede journalister, oplyste Berlingske på pressemødet. Det efterlader 10 procent til børnejournalister og samarbejdspartnere.

Børnene kommer blandt andet til at skrive anmeldelser. Hvis de laver interviews, vil de være flankeret af en voksen journalist.

Hvor længe har Berlingske gået og puttet med projektet?

Berlingske har været i gang siden efteråret, fortæller Lisbeth Knudsen til Journalisten.

»Vi har lavet et meget grundigt analysearbejde siden efteråret. Den endelige beslutning om at lave avisen traf vi for seks uger siden. Titlen besluttede vi for fire uger siden,« siger hun.

Kommer Berlingske nu til at kræve, at DR skruer ned for nyheder til børn, fordi avishuset er gået ind i det marked?

»Nej, jeg synes, det er en rigtig opgave for DR at tage sig af. Og jeg tror sagtens, der kan være plads til både DR’s nyheder til børn og vores i det marked,« fastslår Lisbeth Knudsen.

Kommentarer
7
Max Kim Tobiasen
02.04.14 11:46
"Hvorfor laver man en trykt
"Hvorfor laver man en trykt avis til en aldersgruppe, der nærmest er digitalt indfødte? - Vores erfaringer fra de analyser, vi har lavet, viser et klart behov for og ønske om at gå offline."

Det kunne være interessant at se analysen, da det umiddelbart er stik imod min opfattelse af hvordan børn konsumerer medier. Er der nogen der har links til noget der viser at ovenstående er rigtigt?
Fremhævet af Journalisten
Kasper Lydik Almst
02.04.14 12:54
Mon ikke det er forældrene,
Mon ikke det er forældrene, der vil have deres børn væk fra skærmen, og ikke børnene selv, der vil væk.

»Vores erfaringer fra de analyser, vi har lavet, viser et klart behov for og ønske om at gå offline. Forældrene har også et ønske om at løsrive børnene lidt fra skærmene,« forklarer Lisbeth Knudsen.
Fremhævet af Journalisten
Pernille Tranberg
02.04.14 13:30
Nogle gange skal man gå imod
Nogle gange skal man gå imod strømmen som Berlingske gør her. Bare vent til vi kommer til at se analyser, der viser at man lærer at koncentere sig, huske bedre og at man bruger langtidshukommelsen når man lærer fra papir fremfor fra skærmen, hvor nogle er begyndt at tale om, at her bruger man kun korttidshukommelsen. Hvis det er rigtigt, så vil mange flere forældre ønske at deres børn lærer mere fra papiret.
Fremhævet af Journalisten
Arne Høj
02.04.14 18:20
Rigtig godt initiativ fra
Rigtig godt initiativ fra Berlingske - jeg havde gerne set det projekt være søsat for 20 år siden, da jeg selv var i målgruppen.
Digitaliseret verden eller ej så er det langt fra alle børn og unge, der selvom de er vokset op med en iPad i hånden, som kan koncentrere sig af den grund. Mange har stadig mest nytte af en avis/bog i klassisk forstand, ligesom mange voksne også har det.
Fremhævet af Journalisten
Jens Tønnesen
03.04.14 08:44
@Arne Høj - projektet fandtes
@Arne Høj - projektet fandtes faktisk for 20 år siden, hvor Børneavisen så dagens lys. I 2004 havde avisen 8000 abonnenter over hele landet, men i 2007 gik den konkurs. Den blev udgivet af Århus Stiftstidende, der idag er en del af Berlingske-koncernen.

http://www.business.dk/hvad-blev-der-af-boerneavisen
Fremhævet af Journalisten
Aslak Gottlieb
03.04.14 13:17
Fordi børn foretrækker
Fordi børn foretrækker digitale medier, betyder det ikke, at de ikke vil have trykte medier. Det handler om, hvad der er trykt på papiret. En kollega og jeg foretog en feltundersøgte på området i 2011. Selvom der er løbet mange nye digitale gadgets i åen siden, synes jeg stadig man kan bruge vores resultater: www.ungeavislaesere.dk
Fremhævet af Journalisten
Aslak Gottlieb
03.04.14 13:18
Emnet bliver uddybet på denne
Emnet bliver uddybet på denne konference om nyheder til børn 25/4: www.capitalofchildren.com/da-dk/knowledgecenter/kids-and-media-conference
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen