
Berlingske har netop offentliggjort logoet for Kids' News
Berlingske lancerer børneavisen Kids’ News. 24 sider hver fredag hele året rundt.
I dag blev avisen præsenteret på et pressemøde. Journalisten svarer her på otte gode spørgsmål om Kids’ News.
Hvem er avisen skrevet til?
Målgruppen er børn på 6 til 12 år – med et særligt fokus på 9 til 12 år. Målet er at blande indholdet, så det appellerer bredt i målgruppen, og eventuelt have forskellige indgange til historierne til de forskellige aldre.
Hvad kommer avisen til at handle om?
Kids’ News kommer til at rumme mange af de emner, vi kender fra de voksnes aviser. Der vil både være ind- og udland, sport, naturvidenskab, madopskrifter, nyt om dyr og anmeldelser. Avisen vil også rumme quiz, sudoku og tegneserier.
Historierne bliver kortere og med flere indgange, end vi kender det fra traditionelle aviser.
»En klassisk Berlingske-historie er alt for lang til børnene. I vores undersøgelser bad børnene os om at skære voldsomt ned og skabe flere indgange. Børn har en helt anden måde at læse på, end vi har. Man springer rundt og finder noget, man kan fordybe sig i,« fortæller chefredaktør Jens Grund.
Hvorfor laver man en trykt avis til en aldersgruppe, der nærmest er digitalt indfødte?
»Vores erfaringer fra de analyser, vi har lavet, viser et klart behov for og ønske om at gå offline. Forældrene har også et ønske om at løsrive børnene lidt fra skærmene,« forklarer Lisbeth Knudsen.
Hvordan skal avisen se ud?
Her er et eksempel på en forside:
»Nej, der er ikke noget avislogo oppe i hjørnet, som på en traditionel avis. Det sidder lige i midten. Og der er ikke et stort billede med høj billedæstetik, der er meget forskelligt, man kan gå på opdagelse i,« fortæller Lisbeth Knudsen.
Hvor kommer pengene fra?
Kids' News bliver solgt i løssalg til 29 kroner, og der kan tegnes abonnement til cirka 1.000 kroner om året. Til gengæld er der ingen betalte annoncer i avisen.
»Vores avis har det særpræg, at den ikke har annoncer. Vi sælger den i bladsalg, ved abonnement og i løssalg. Men vi vil ikke have en diskussion, hverken med skoler eller forældre, om kommerciel påvirkning,« siger Lisbeth Knudsen.
Avisen kan købes i omkring 1.000 forhandlere, bl.a. Bilka, Kvickly, Statoil, Shell og Føtex. Oplaget bliver 6.500-7.000.
Hvem kommer til at lave avisen?
Redaktionen kommer til at bestå af en redaktør, en journalist, en layouter og en praktikant. Derudover er der et freelancebudget, som Jens Grund ved pressemødet afviste at afsløre størrelsen på.
Redaktør bliver Jonas Stenbæk Christoffersen, der siden 2009 har været souschef på Berlingske Indland.
Avisen vil også få indhold fra samarbejdspartnere. UNICEF leverer et portræt af et barn i udlandet til hver avis, ligesom Københavns Zoo vil levere noget stof om vilde dyr. En tredje samarbejdspartner – Lise Nim Bruhn – leverer opskrifter til sund mad.
Hvor meget er skrevet af børn?
Cika 90 procent af Kids’ News vil være skrevet af uddannede journalister, oplyste Berlingske på pressemødet. Det efterlader 10 procent til børnejournalister og samarbejdspartnere.
Børnene kommer blandt andet til at skrive anmeldelser. Hvis de laver interviews, vil de være flankeret af en voksen journalist.
Hvor længe har Berlingske gået og puttet med projektet?
Berlingske har været i gang siden efteråret, fortæller Lisbeth Knudsen til Journalisten.
»Vi har lavet et meget grundigt analysearbejde siden efteråret. Den endelige beslutning om at lave avisen traf vi for seks uger siden. Titlen besluttede vi for fire uger siden,« siger hun.
Kommer Berlingske nu til at kræve, at DR skruer ned for nyheder til børn, fordi avishuset er gået ind i det marked?
»Nej, jeg synes, det er en rigtig opgave for DR at tage sig af. Og jeg tror sagtens, der kan være plads til både DR’s nyheder til børn og vores i det marked,« fastslår Lisbeth Knudsen.
7