search

Otte sekunders ventetid presser medierne på Facebook

Med Facebooks Instant Articles behøver brugerne ikke vente otte sekunder på at åbne et link til en netartikel. Journalist og iværksætter Jan Birkemose vurderer, at mange medier med tiden vil blive presset til at komme på Instant Articles. Det er godt for brugerne, men det giver Facebook mere magt

Ni amerikanske medier har siden onsdag ageret prøveklude for Facebooks nye Instant Articles. Og det er ikke de små fisk i mediehavet, som nu eksperimenterer med at publicere artikler og indhold direkte på Facebook.

The New York Times, The Atlantic, BuzzFeed, NBC News og National Geographic er nogle af de medier, der i disse dage afprøver de nye features på Instant Articles.

Journalisten har bedt Jan Birkemose, stifter af Factocean og tidligere redaktør på Ugebrevet A4, om at vurdere Facebooks nye Instant Articles med danske briller. Han har allerede skrevet en anmeldelse af den nye publiceringsplatform.

Helt lavpraktisk er tanken med Instant Articles, at mediernes indhold publiceres af Facebook. Det betyder et farvel til de gammeldags links, hvor artiklerne tager otte sekunder at loade og lede brugerne over på mediernes egne hjemmesider. I stedet bliver brugerne med det samme – instantly – ledt ind på en Facebook-side, hvor artiklen kan læses med lækre features.

Alle medier vil falde til patten

Jan Birkemose vurderer, at mange medier med tiden vil blive presset til at komme på Instant Articles, hvis alternativet er, at brugerne skal vente otte sekunder på, at artiklen skal loade.

»Og hvis Facebook opdaterer sine algoritmer, så de nedprioriterer opslag med gammeldags links, vil man som medie føle et ret stort pres for at komme med. Facebook har før vist, at de ikke går af vejen for at lave ”ondsindede” algoritmer,« siger Jan Birkemose.

Tror du overhovedet, at medierne kan slippe uden om Instant Articles?

»Ikke hvis det kommer til at fungere så knivskarpt, som Facebook lover. Der er nok nogle medier, der vælger at se tiden an, men før eller siden vil de falde til patten. Så længe der ikke er nogen danske medier, som er en del af det, kan medierne ånde roligt. Men mediehusene bør også spekulere i at være det første danske medie, der kommer på. Det vil give dem en kæmpe konkurrencefordel,« svarer Jan Birkemose.

Medierne vil kun være indholdsleverandører

Instant Articles er tænkt til mobile platforme. Man kan blandt andet vippe sin telefon og se billederne bevæge sig. Man kan klikke på kort, videoer afspiller af sig selv, og journalisten kan tale direkte til brugerne, hvis der er behov for at tilføje ekstra information.

Jan Birkemose er umiddelbart begejstret for de nye features på Instant Articles – set fra et brugerperspektiv. Han oplever allerede at være utålmodig med mediernes gammeldags links til artikler.

»Jeg efterspørger allerede som bruger, at flere medier bruger det. Det er skræmmende ud fra det perspektiv, at hvis det griber om sig, vil medierne udelukkende være indholdsleverandører. For er det så Facebook eller Politiken, der er mediet?« spørger Jan Birkemose.

Magten centreres hos Facebook

Rent økonomisk ser Jan Birkemose også fordele ved Instant Articles. Medierne kan selv vælge at kontrollere deres annoncesalg, markedsføring og indhold på Instant Articles. På den måde kan de selv beholde provenuet og samtidig få adgang til al Facebooks data om de læsere, der klikker på artiklerne.

Samtidig kan de vælge helt at droppe den traditionelle hjemmeside, som for især små medier er dyr at holde up to date.

Men der er også den mulighed, at Facebook med sin store kendskab til brugerne kan erstatte mediets annoncer med udvalgte annoncer, som mediet kun modtager 70 procent af provenuet fra. På den måde vil mediets indhold med hjælp fra Facebook ramme flere af de læsere, der kunne interessere sig for det.

Jan Birkemose ser mange muligheder i Facebooks nye tiltag, men samtidig er han ikke uforbeholdent begejstret for alt, hvad det medfører.

»Grundlæggende elsker jeg al udvikling, så jeg er ret positiv over for alle de lækre nye features. Men på en måde er jeg også en smule skræmt. Jeg har samtidig en voldsom modstand mod den magt over medierne, der bliver centreret hos Facebook,« siger han.

Koncentrere sig om journalistikken

Men er du overvejende positiv eller forbeholden over for Facebook Instant Articles?

»Det afhænger af, med hvilke øjne man ser. Set med omnibus- og mangfoldigheds-briller, tror jeg det her er en dårlig udvikling. Men der er samtidig den fordel, at Instant Articles sat på spidsen gør, at vi kan koncentrere kræfterne om at lave journalistik og så lade Facebook tage sig af resten,« svarer Jan Birkemose.

Hvorfor er det ikke godt set med omnibus- og mangfoldigheds-briller?

»Der er en dynamik på Facebook, hvor man ikke bør poste ting, som ikke får folk til at klikke og dele. Hvis du gør det, ødelægger du dine reach. Hvis Facebook bedømmer, at du laver noget kedeligt, som folk ikke vil have, skruer de ned for ”vandhanen”, så det kommer ud til færre mennesker. Det betyder, at du som udgiver vil koncentrere dig om at smide de fede ting ud,« vurderer Jan Birkemose.

På den måde får medierne med Instant Articles ikke lokket brugerne over i deres eget medieunivers, hvor de kan tilbyde det smalle indhold.

»På Instant Articles kan du kun linke til andre artikler, som har været publiceret på Instant Articles. Brugerne ser altså kun de ting, der genererer klik og interaktion,« forklarer Jan Birkemose.

Kommentarer
3
Max Kim Tobiasen
15.05.15 23:36
Her er citatet om de otte
Her er citatet om de otte sekunder i sin fulde længde direkte fra den originale kilde(*): "People share a lot of articles on Facebook, particularly on our mobile app. To date, however, these stories take an average of eight seconds to load, by far the slowest single content type on Facebook."

Bemærk den sidste del af citatet, den er ganske sigende. Nyhedssites loader langsommere end alle andre typer af content. Det siger meget om nyhedsmediernes (manglende) tekniske kunnen, hvilket igen direkte afspejler sig i artikler som ovenstående der viser at aviserne efterhånden er ved at være decimerede til indholdsleverandører på linie med blogs medmindre de tager sig gevaldigt sammen på den teknisk-strategiske front.

Her er et repræsentativt datapunkt for at illustrere hvad jeg mener.

B.dk tog 1 minut og 2 sekunder(!) for min browser at loade. Siden fyldte 6.8MB.

Reddit.com tog 7 sekunder for min browser at loade. Siden fyldte 960KB.

Hvis branchen ikke snart indser at de bliver nødt til at tage teknologi seriøst, på et helt andet niveau end "vi har en algoritme, men mest fordi det lyder fint - vi aner ikke hvorfor det er smart" er den død om ganske få år. Artiklen her er et strålende eksempel på hvorfor.

(*) http://media.fb.com/2015/05/12/instantarticles/
Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
16.05.15 05:34
Hellere 8 sek. ventetid end
Hellere 8 sek. ventetid end Facebook
Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
16.05.15 07:58
Hellere død end levende?

Hellere død end levende?

Firmaer der er mere teknisk kompetente er i fuld gang med at tyvstjæle hele markedet, og der er ingen der gør nogetsomhelst, andet end som dig at nedgøre facebook.

Tag jer sammen og få styr på det! Tag kampen op for f.....! Om ikke andet så for stadig at have et job om 5 år.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen