search

Orientering nedlægger arbejdet – Lindvig sendt hjem

Kollegerne har nedlagt arbejdet, efter Niels Lindvig i morges blev sendt hjem. Det betyder, at han ikke må komme i DR uden ledelsens tilladelse, forklarer tillidsmand. Et "uforståeligt arbejdsforbud", lyder det i et fælles brev til DR-cheferne. Læs hele brevet her

P1 Orienterings redaktion har nedlagt arbejdet frem til midnat. Det sker, fordi Niels Lindvig er blevet fyret og sendt hjem fra DR.

Det bekræfter tillidsrepræsentant Tage Baumann:

»Niels fik her til morgen sin fyreseddel, og med den fulgte beslutningen om at fritstille ham. Det er det samme som at sige, at han ikke må arbejde i sin opsigelsesperiode, og at han ikke uden ledelsens tilladelse må vise sig i DR i den periode. Det synes vi selvfølgelig er lidt barsk,« forklarer han til Journalisten.

Niels Lindvig har 12 måneders opsigelsesvarsel, hvor han altså ikke må møde i DR. Det er kollegerne utilfredse med, og derfor har de nedlagt arbejdet.

»Sådan en aktion er selvfølgelig overenskomststridig, og jeg har gjort hvad jeg kunne for at holde på dem. Men jeg kan godt forstå, hvorfor det ikke lykkedes,« forklarer Tage Baumann.

»De ser det her arbejdsforbud over for Niels, og de forstår ikke logikken i det. Vi er blevet pålagt at spare 1 mio. kr., og så beslutter huset, at Niels skal gå uvirksom i et helt år for sin løn. Det er mere end halvdelen af besparelsen, som vi ikke får noget for. Det kan kollegerne ikke forstå,« fortsætter han.

Journalisten kunne i sidste uge fortælle, at Niels Lindvig er fortsat med at møde på arbejdet i DR Byen, selvom han var en af de medarbejdere, der blev varslet fyret.

»Mine chefer prøver at lade, som om jeg ikke er her. De går forbi mig og kigger andre steder hen – men de er nødt til at gå forbi mig, for min plads er lige der, hvor de skal gå forbi. Ingen af dem har henvendt sig direkte til mig,« fortalte Niels Lindvig.

Han sagde også, at han overvejer at føre sag mod DR for uretmæssig fyring. Det er han i dialog med Dansk Journalistforbund om.

»Jeg vil gerne føre sag om uberettiget fyring, aldersdiskrimination og muligvis politisk fyring. Men nu får vi se,« sagde Niels Lindvig.

Journalisten har været i kontakt med Dansk Journalistforbunds ledelse. Kommunikationschef Troels Johannesen oplyser, at formandskabet ikke har nogen kommentarer til, at Orientering har nedlagt arbejdet.

Orienterings medarbejdere har skrevet en fælles udtalelse, som de har sendt til DR’s ledelse. Journalisten kan her bringe udtalelsen i fuld længde.

 

Arbejdsforbud for Niels Lindvig udstiller manglende økonomisk ræson
DR har i dag fyret vores kollega, Niels Lindvig, og forbudt ham at arbejde i opsigelsesperioden. Fyringen er begrundet i, at DR skal spare penge. Derfor er det uforståeligt, at man vælger at sende en yderst kompetent og produktiv medarbejder hjem med fuld løn i over et år.

Niels Lindvig har adskillige gange ytret ønske om at arbejde i en eventuel opsigelsesperiode. Ved tidligere fyringer har det været kutyme, at medarbejdere har arbejdet opsigelsesperioden ud.

Det forekommer os uforståeligt, at man i Danmarks største medievirksomhed ikke ønsker at gøre nytte af Niels Lindvigs kompetencer og arbejdskraft, specielt når DR skal betale Niels Lindvig fuld løn i over et år.

Dermed sparer DR ikke penge, men spilder tværtimod penge og ressourcer. Af den grund er det svært at forstå, at fyringen af Niels Lindvig reelt skulle være begrundet i ønsket om besparelser.

Set i lyset af dette for os uforståelige arbejdsforbud og i solidaritet med Niels Lindvig og lytterne, har de tilstedeværende medarbejdere på Orientering på P1 besluttet at nedlægge arbejdet frem til midnat.

Vi opfordrer DR’s ledelse til at genoverveje beslutningen om at pålægge Niels Lindvig arbejdsforbud. Samtidig opfordrer vi også til at genoverveje fyringen, som vi har svært ved at se er økonomisk begrundet.

 

Journalisten forsøger at få en kommentar fra DRs ledelse.

(Opdateret løbende frem til 12.22)
(Opdateret 12.42: Dansk Journalistforbund har ingen kommentarer.)

Kommentarer
14
Jan August Hillers
13.10.14 10:36
Jeg håber, at andre i DR
Jeg håber, at andre i DR bakker op - og gerne lader en arbejdsnedlæggelse fortsætte, indtil Ulrik Haagerup er væk. Han har helt forkerte værdier og holdninger til at bestride den stilling, han har i DR, virker det som.
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
13.10.14 10:38
Eftersom DR har fritstillet
Eftersom DR har fritstillet Lindvig så skal han i sagens natur ikke møde. Han er jo hverken bortvist eller suspenderet men netop fritstillet.

Det er en mærkelig artikel.
Fremhævet af Journalisten
Marianne Lumbye
13.10.14 10:57
Der er stor opbakning til
Der er stor opbakning til Niels Lindvig. Bl.a. har pt 499 underskrevet en argumenteret protest på http://www.skrivunder.net/niels_lindvig Underskriftsindsamlingen begyndte 6/10 og antallet af underskrifter vokser dag for dag.
Fremhævet af Journalisten
Svend Aaquist
13.10.14 11:01
Ulrik Haagerup har fra sin
Ulrik Haagerup har fra sin allerførste offentlige fremtræden i sin nuværende stilling tydeligt demonstreret sin fuldstændige uegnethed i DR og i en hvilken som helst seriøs nyhedstjeneste. Og nu har han også bevist det i praksis!
Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
13.10.14 11:22
Taget ud af sammenhæng, men
Taget ud af sammenhæng, men rammende for situationen, slutter Lasse Jensen lederen i Information d. 11. okt.:

"... Medarbejdere, medier, politikere og mange leverandører oplever alt for ofte, at det effektive DR er blevet en kølig og selvtilstrækkelig magtmaskine, der ikke kan eller vil føre den ægte og åbne dialog, som bør præge en publicservice-organisation. DR er blevet stærk, men har glemt at være rar."

Ordet "selvtilstrækkelig" er faktisk en karakteregenskab, jeg med tiden selv oftere og oftere har associeret med institutionen DR, og nu her med bortvisningen af Niels Lindvig er målet da fuldt.
Fremhævet af Journalisten
Christian vangsø Bentsen
13.10.14 11:26
http://politiken.dk/kultur
http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2423155/dr-fyrer-og-bortviser-populaer-journalist/

Politiken er også forkert på den hvilket Orienterings medarbejdere også er. Altså forkert på den.

Lindvig er ikke bortvist! Men fritstillet. Så det nytter det jo ikke DR, Politiken, Journalisten og andre skriver eller antyder at Lindvig er bortvist al den stund det ikke er tilfældet!
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
13.10.14 12:22
Hvordan kan det være, at det
Hvordan kan det være, at det professionelle fagblad Journalisten, af alle, vedblivende et et sort hul af manglende information om det fagretlige indhold i den her sag. Er der fugls føde på overvejelsen om en sag om uretmæssig fyring, eller er det varm luft? Er DR i sin gode ret til at hjemsendelse? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor ikke? Og hvis nej, hvorfor gør DJ så ikke noget? (Jeg gætter på at DJ ikke vil røre sagen med en ildtang, fordi den ikke kan vindes. Men så oplys dog i det mindste dét!)
Fremhævet af Journalisten
Claus Piculell
13.10.14 12:55
God reaktion fra en god
God reaktion fra en god redaktion over for en arrogerende ledelse ...
Fremhævet af Journalisten
steen aaberg
13.10.14 14:38
Når folk bliver fyret i DR i
Når folk bliver fyret i DR i en afd eks nyheder
Får nyheder besparelsen løn med ,det samme ,og personen flyttes til DR fælles
Der afholder udgifterne i opsigelses perioden,men summa sumarum ,er det jo stadigvæk DR budget ,der betaler.kasse tænkning .Men denne sag er nok rent vendetta,DR er blevet et mærkeligt hus
Ikke plads til megen selvstændig, og viden
Alt går op i regneark, og ja hat.
Fremhævet af Journalisten
Eva Trudsø
13.10.14 15:27
Jeg håber at Niels Lindvig
Jeg håber at Niels Lindvig får en begrundelse, andet end nedskæringer, for hvorfor han er blevet fyret. Så vidt jeg ved er det lovpligtigt i det offentlige. Og jeg håber også at at begrundelsen er veldokumenteret, for ellers er det noget resten af Danmark nok gerne vil høre noget om. Ledelsen i DR må forstå at de står til regnskab for hele Danmark siden vi betaler gildet gang på gang. Og de seneste år har DR's ledelse ikke demonstreret en overbevisende evne til at sikre kvaliteten. Efter min mening er man i færd med at udvande sit produkt i en sådan grad at vi som lyttere overvejer at søge vores information andetsteds. Og jo flere kvalitetsfaktorer, som falder bort, desto hurtigere vil folk begynde at stille spørgsmålet: hvorfor skal jeg betale til jer?
Fremhævet af Journalisten
Birthe Lunau
13.10.14 16:52
Det er meget sørgeligt, at DR
Det er meget sørgeligt, at DR åbenbart satser mere på underholdning end god journalistik! Laver et melodigrandprix med kæmpe underskud og fyrer en meget kompetent journalist!
Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
13.10.14 17:08
Og mht. orientering vedr. al
Og mht. orientering vedr. al denne ballade er DR fuldstændig tavs. Det er sjovt nok også sådan det foregår i fx Kina, når noget er ubehageligt for magthaverne.
Men på TV2s hjemmeside kan man naturligvis læse en grundig orientering.
Fremhævet af Journalisten
Kim Edberg
14.10.14 09:23
En skandaløs fyring; Niels
En skandaløs fyring; Niels Lindvig er ubetinget en af landets bedste og mest vidende journalister - de ansvarlige bør frakendes al ledelsesret til evig tid!
Fremhævet af Journalisten
Hans Jørgen Misch
18.12.14 17:45
Hvor er det ærgeligt at dr
Hvor er det ærgeligt at dr.har besluttet at stoppe samarbejdet med Niels lindvig en fantastisk dygtig journalist som vi der dagligt lytter til p1 kommer til at savne.Det er meget vigtigt at man ikke skærer i denne redaktion . Find i stedet pengene på f.eks. p3.
Fremhævet af Journalisten