Opråb fra provinsen: Ikke flere spekulanter

Berlingskes Medias medarbejdere i provinsen er trætte af Mecom. De er ligeglade med, hvem de bliver købt af. Bare det ikke bliver endnu en kapitalfond. »Overskuddet er bare røget i bundter til London,« siger medarbejder.(Opdateret)

Berlingskes Medias medarbejdere i provinsen er trætte af Mecom. De er ligeglade med, hvem de bliver købt af. Bare det ikke bliver endnu en kapitalfond. »Overskuddet er bare røget i bundter til London,« siger medarbejder.(Opdateret)

Berlingske Medias medarbejdere i provinsen er så trætte af Mecoms ejerskab, at de glæder sig til, at kapitalfonden sælger Berlingske Media. Gerne så hurtigt som muligt.

»Vi vil gerne ejes af nogle, der tænker på at lave avis. Lige nu tænker ejerne mest på at tjene nok penge til at skabe et overskud på en vis procentdel. Så vi håber, at det bliver en køber, der tænker på udvikling i stedet for afvikling,« siger Michael Sand Andersen, tillidsmand på Dagbladet Holstebro-Struer og Folkebladet Lemvig.

Der har den seneste tid floreret rygter om, at Berlingske Media nærmer sig at salg, fordi ejerne i Mecom ønsker at trække sig ud af Danmark. For at leve op til de høje afkastkrav, har Berlingske Media været i gennem en stribe sparerunder.

Det har været træls

Journalisten har talt med tre tillidsfolk på tre af Berlingske Mediers aviser i provinsen for at tage pulsen på stemningen blandt medarbejderne. Og de godt trætte af Mecom.
»Afkastkravet har været umuligt at leve op til – selv dengang, der var bedre tider i branchen. Sagt på godt jysk har det været træls, at vi har skullet give så meget år for år,« forklarer Dagbladet Ringkøbing-Skjerns tillidsmand Peter L. Sørensen

Henrik Rath Paulsen fra Sønderborg Ugeavis håber, at de fremtidige ejere har en publicistisk tilgang, der prioriterer, at Berlingske Lokalaviser er til stede lokalt.

»Ejerne skal turde udvikle os. Det har ofte været svært med Mecom. Når det er gået godt, har vi ikke mærket noget til det. Overskuddet er bare røget i bundter til London. Det er ikke noget, der har øget arbejdsglæden,« forklarer Henrik Rath Paulsen, der er tillidsrepræsentant i Berlingske Lokalaviser med omkring 25 ugeaviser. De fleste ugeaviser udgives i provinsen, enkelte i hovedstadsområdet.

Salg inden for seks måneder

Henrik Rath Paulsen tror, at Berlingske Media bliver solgt i løbet af et halvt år.
»Jeg gætter, at det kommer til at ske i starten af næste år. Det kan komme til at gå rigtigt hurtigt, når man først kommer i gang.«

Spørgsmålet er, hvem der kunne være interesseret i at købe Berlingske Media. Bliver det en lokal, national eller international køber?
»Folk er ligeglade med om det bliver Orkla, Schibsted, Nordjyske eller JP-Politiken. Bare køberen overtager os med henblik på at videreudvikle i stedet for at afvikle vores medier,« siger Michael Sand Andersen.

Berlingskes tillidsmand, Frederik M. Juel, ønsker også at en kommende ejer tænker mere i publicisme end penge.

»Det er meget vigtigt, at vi kommer til at få en stabil ejer, der er publicist. Med vægt på publicist. Det skal være en ejer, der vil udvikle vores aviser og vores medier. Vi har en vigtig rolle som den fri presse, og den skal tages seriøst. Og det skal naturligt nok være en ejer, der ikke har de problemer med kapitaliseringen som Mecom har haft«.

(opdateret 11:34 med kommentar fra Frederik M. Juel)

0 Kommentarer