Reklamer og gratisaviser

Opråb fra landdistrikterne: Ja tak-ordning kan give ugeaviser dødsstødet

Det kan få alvorlige konsekvenser for de lokale ugeaviser, hvis opfordringen fra Dansk Industri og en række organisationer bliver virkelighed, advarer Landdistrikternes Fællesråd og Danske Medier

Det kan blive dødsstødet for lokale ugeaviser, hvis danskerne aktivt skal sige ja tak til at få leveret ugeaviser og tilbudsaviser på hjemmeadressen.

Sådan lyder advarslen fra Landdistrikternes Fællesråd, efter at Dansk Industri og en række organisationer har foreslået en såkaldt ja tak-ordning, hvor udgangspunktet altså er, at adresseløse forsendelser ikke lander i danskernes postkasser hver uge.

”De lokale ugeaviser og tilbudsaviser spiller en væsentlig rolle for butikslivet og sammenhængskraften i de danske landdistrikter og lokalsamfund. Derfor er forslaget fra Dansk Industri et skridt i den helt forkerte retning,” siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard i en pressemeddelelse.

Ifølge Steffen Damsgaard nyder både erhvervs- og foreningslivet godt af lokalavisernes tilstedeværelse og omtalen i landdistrikterne.

Omdeling af ugeaviser kan blive for dyr

Han mener heller ikke, at det vil redde ugeaviserne, at det kun er tilbudsaviserne, der bliver omfattet af ja tak-ordningen.

”Lokalaviserne bliver distribueret sammen med tilbudsaviserne. Den samdistribution sikrer, at lokalaviserne kan komme ud til alle husstande i lokalområdet til en pris, de kan betale. Forsvinder tilbudsaviserne, bliver prisen for omdeling af lokalaviser alt for høj,” siger Steffen Damsgaard i pressemeddelelsen.

”Det vil i mange tilfælde fjerne eksistensgrundlaget for den lokale ugeavis, hvilket vil være katastrofalt for lokalavisens funktion som nyhedskanal og lokaldemokratisk talerør,” tilføjer han.

Også brancheorganisationen Danske Medier er bekymret over konsekvenserne i forslaget.

”Parterne bag opfordringen formoder sig frem til påstande om konsekvenserne for de lokale medier, men det er trods alt branchen selv, der har viden på området. Selv om alle brancher selvfølgelig skal forholde sig til klimakrisen, kender ingen de reelle miljømæssige effekter af at erstatte Nej tak-ordningen, og derfor bør man holde hovedet koldt,” udtaler Mads Brandstrup, direktør for Danske Medier, i en pressemeddelelse.

Mads Brandstrup hæfter sig desuden ved, at der sidste år blev fremsat et forslag om samme ordning, som kun SF og Enhedslisten stemte for.

”Når Folketinget for ganske nyligt har behandlet et forslag om en Ja tak-ordning, virker timingen fra parterne en anelse aparte. Vi har næsten lige haft debatten. Partierne kender argumenterne for og imod, og der er næppe et flertal i Folketinget, der har ændret holdning på så kort tid,” siger han.

Hos Socialdemokratiet deler man den samme analyse. Ifølge politisk ordfører for partiet Christian Rabjerg Madsen er ugeaviserne vigtige for demokratiet.

”Og derfor skulle vi jo nødigt trække det økonomiske tæppe væk under vores ugeblade, som rigtig mange er glade for. De er rigtig vigtige for vores lokaldemokrati og den lokale samtale,” siger han til Ritzau.

Vil reducere miljøbelastningen

Det er Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening, Coop, Plastic Change, Rådet for Grøn Omstilling, Reklamer Ja Tak, Dansk Affaldssortering, Forbrugerrådet Tænk, Verdens Skove og Ungeklimarådet, der står bag opfordringen om at droppe, at lokalaviser og tilbudsaviser som udgangspunkt havner i danskernes postkasser.

Opfordringen kommer som et forsøg på at reducere CO2-udledning. En undersøgelse fra Mindful Food Solutions, som Coop har fået lavet, viser, at danske trykreklamer samlet set koster cirka 300.000 ton CO2 om året.

”Det er jo dybest set en unødvendig miljøbelastning. Derfor vil vi gerne opfordre til, at det ikke bare er en Ja tak-ordning, men at man også kigger på at få papirreklamerne helt udfaset,” siger ansvarlighedsdirektør ved Coop Signe Didde Frese til dr.dk.

Ifølge Danske Medier er antallet af tilbudsaviser allerede blevet halveret i løbet af de seneste 10 år, ligesom der er indført standarder for partiet for at skåne klimaet.

”Branchen arbejder i dag målrettet med miljøstandarder, og man skal huske, at papirindustrien i Danmark faktisk har virkelig høje standarder for både produktion og genanvendelse. Det er det arbejde, der bør understøttes frem for at sætte hele brancher på spil for at opnå nogle symbolske og spekulative Co2-reduktioner,” siger Mads Brandstrup.

0 Kommentarer