Ophavsretten må ikke overtrumfe ytringsfriheden

»Hvordan skal vi sikre, at der kommer penge tilbage i systemet?« spurgte Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen. Ophavsret og fildeling kom til debat efter premieren på dokumentarfimen om The Pirate Bay
21.02.2013 · 14:31

Filmen blev delt på nettet. Debatten blev delt på nettet. Onsdag blev dokumentarfilmen om The Pirate Bay vist ved en premiere i Grand Teatret i København.

Filmen handler om det retslige efterspil, da en lille gruppe svenske nørder opretter fildelingssitet The Pirate Bay.

Umiddelbart efter filmen var der debat om ophavsretten mellem Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen, Henrik Chulu fra Bitbureauet, filmproducenten Ronnie Fridthjof, der bl.a. står bag 'Armadillo', og den svenske filminstruktør Simon Klose, der har lavet filmen om The Pirate Bay.

Helt i filmens ånd blev hele debatten filmet og lagt frit på nettet.

»Ophavsretten må ikke overtrumfe ytringsfriheden,« sagde Henrik Chulu fra Bitbureauet.

»Der er en grund til, at vi har citatretten, at det er tilladt at citere fra værker. Vi skal kunne citere. Hvis Maria Fredenslund siger noget, jeg er uenig i, så skal jeg kunne citere hende og skrive, hvad jeg synes er forkert ved det. Det skal jeg selvfølgelig også kunne med film og med lydklip. Det er en grundpræmis i, at vi har en demokratisk samtale.«

Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen spillede bolden tilbage:

»Der er jo ingen, der angriber citatretten. Pointen er, hvem der bestemmer. Hvis jeg har lavet en fed film, så er det mig, der bestemmer, at jeg gerne vil tjene penge på den. Det er det, der er hele pointen. Så det er en åndssvag diskussion. Det, der er den helt store udfordring, er, hvordan skal vi sikre, at der kommer penge tilbage til systemet til de folk, der arbejder med at lave musik, litteratur, kultur. Lad os dog forholde os til det.«

Maria Fredenslund sagde, at hun godt kan forstå Simon Kloses argumenter for, hvorfor han har valgt at frigive sin film til gratis download. Simon Klose siger, at han bruger metoden til at opbygge sig et navn.

»Man vil jo gerne have et navn af den grund, at det har en værdi,« sagde Maria Fredenslund.

»Så vil man jo gerne have betaling for sit produkt. Derfor giver det mening at dele sin film med et publikum mod betaling.«

Ordstyrer ved debatten var Henrik Føhns.

Ronnie Fridthjof, du har jo flere film i dit bagkatalog, end Simon har. Hvad tænker du?

»Det er ganske rigtigt, at vi alle sammen kan vælge at gøre, som vi vil, med det man skaber. Jeg ser en film her med nogle unge mennesker, der bliver dømt for noget, de ikke er skyldige i. Jeg mener også, at det er forkert at lukke for The Pirate Bay herhjemme. Fordi i virkeligheden handler det om at dele på nettet, og det er netop noget om at være demokratisk. Det skal man have lov til. Der, hvor min anke er, det er, når man begynder at dele produkter, som jeg har været en del af at lave, og jeg ikke har givet de mennesker lov til at dele dem eller nogle mennesker lov til at downloade dem uden at betale for det, det er der, det går galt.«

»Det, jeg savner på nettet, det er, at dem, der har skabt noget, at det ikke pludselig bliver delt ud til alle, hvis de ikke har lyst til at give det til alle.«

Filmen er set af over 1,2 mio. mennesker på nettet, siden den blev lagt gratis tilgængelig samtidig med verdenspremieren i Berlin. Den bliver vist i kredsbio i aften og i DOKUMANIA på DR2 den 26 feb. Kl. 21.05.

Kommentar

Seneste jobopslag

Reporter til DR Nyheder på Messenger

DR
Ansøgningsfrist: 07.01

Digital Storyteller

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 17.12

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til Ejendomsforeningen Danmark

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Digital redaktør

Planetarium
Ansøgningsfrist: 12.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12