search

Opgøret om dansk mediestøtte i fuld gang

Danske medier kan se frem til helt nye økonomiske vilkår. Mediestøtten på knap 6 mia. kroner skal nemlig lægges markant om. Det mener i hvert fald politikerne. Og i morgen får de grundlaget til at gøre det. Læs Journalisten.dk's tema.

Danske medier kan se frem til helt nye økonomiske vilkår. Mediestøtten på knap 6 mia. kroner skal nemlig lægges markant om. Det mener i hvert fald politikerne. Og i morgen får de grundlaget til at gøre det. Læs Journalisten.dk's tema.

I første omgang præsenteres den såkaldte "Mediestøtteudredningen" i morgen fredag med en lang række scenarier for, hvad man kunne gøre.

Herefter følger det største politiske opgør i nyere tid om de danske mediers økonomiske vilkår. På forhånd er fronterne trukket rigtig hårdt op og forhandlingerne ventes at blive barske.

»Dansk mediestøtte er et kludetæppe af hovsa-løsninger, som favoriserer de forkerte.«

Sådan lød det allerede for halvandet år siden fra danske medieforskere i en artikel i Journalisten.dk. Og siden har både politikere, mediebosser og lobbyister stået i kø for at påvirke offentligheden.

I spil er nemlig næsten 6 mia. kroner, som alle danske medier naturligvis gerne vil have fingre i. (Se den nuværende fordeling nederst i vores komplette oversigt) Spørgsmålet er blot, hvordan skal de fordeles? Og hvad skal de nye kriterier være? Og her er det, det begynder at blive mere end svært.

Men med de hidtidige meldinger tyder meget allerede nu på, at der vil blive tale om helt nye regler for både dagbladsstøtte og licensen.

Journalisten.dk bringer i dag et stort tema om mediestøttens fremtid. Her samler vi fremover alle artikler om mediestøtten og giver dermed mulighed for at få det forkromede overblik. I de kommende dage vil der naturligvis komme en række nye artikler til temaet.

Sådan fordeles den nuværende mediestøtte 

Danmarks Radio skærer en ordentlig del af kagen, når mediestøtten skal fordeles. Til gengæld skal den helt skarpe kniv frem for at skære tidsskrifts-støtten tilstrækkeligt tynd. Internetmedier og nyhedsbureauer modtager slet ingen støtte.  

Statistik:

  • DR: 3.326 mio. kr.
  • Dagblade, ugeaviser & blade: 1.500 mio. kr.
  • TV 2-regionerne: 409 mio. kr.
  • Public service-puljen: 75 mio. kr.
  • Lokalradio & -tv: 61 mio. kr.
  • Nordtyske aviser: 38 mio. kr.
  • Station Next: 6 mio. kr.
  • Tidsskrifter: 4 mio. kr.
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen