Mareridtet for de danske dagblade kan nu læses på tørre tal. Over 1 mia. kroner har dagbladene til sammen tabt i annonceindtægter de sidste tre år, viser ny beregning. De penge bliver svære at få tilbage.
De store tab på annonceindtægter betyder, at dagbladene har mistet over en tredjedel af tidligere tiders annonceindtægter på tre år. Alene i år ventes dagbladene at miste omkring 500 mio. kroner på printannoncer. Og da der er tale om ikke bare konjunkturnedgang, men om et stort skifte i mediestrukturerne, bliver det særdeles svært for dagbladene at få de tabte annoncepenge tilbage igen, vurderer mediebureauer.
"Der finder både et mængde- og prisfald sted. Alle medier mærker prisfaldet, men dagbladene bliver ramt dobbelt, fordi de både træffes af en mikrotrend i form af den økonomiske nedtur og en megatrend," siger Michael Them, der er adm. direktør i mediebureauet Initiative Universal Media til dagbladet Børsen.
De for dagbladene dystre udsigter anerkendes hos Politiken. Annoncedirektør Henrik Børjesson siger:
"Efter sådan en lavkonjunktur, som vi oplever i øjebliket, er det ikke alt, der kommer tilbage. Det oplevede vi også i forbindelse med den sidste lavkonjunktur i 2001-02."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.