search

Opdateret: Her er de mest søgte praktikpladser

DR står for de tre mest populære praktikpladser i år, målt på ansøgninger per plads. DR Nyheder og Politiken har fået flest ansøgere i alt. (Rettet 12.55: Journalisten har opdateret artiklen, så det nu er de endelige tal)

Rettelse klokken 12.55: Denne artikel blev først bragt med midlertidige tal hentet klokken 11.08. Indsendelse af ansøgninger lukkede først klokken 12.30. Artiklen er nu opdateret med de endelige tal.

I dag er det Store Matchdag – bedre kendt som Panikdagen. Klokken 14.00 lyder hornet, og de studerende fra landets tre journalistuddannelser skal forsøge at lande en praktikplads hos et medie.

Listen over antallet af ansøgere per plads er blevet offentliggjort, og den viser, at de mest søgte praktikpladser i denne runde er de tre DR-pladser: P4 København, DR Tema og Reportage samt DR Aktuelt/Aftenshowet.

Alle tre praktiksteder har hver især fået 22 ansøgere til deres ene plads.

DR Nyheder og Politiken fik flest ansøgninger

Hvis man ser bort fra antallet af pladser, så er DR Nyheder, Politiken og Berlingske dem, der har fået klart flest ansøgninger fra de studerende.

DR Nyheder topper med hele 75 ansøgninger til deres 11 pladser. Politiken fik 53 til deres 5 pladser, mens Berlingske kommer ind på en tredjeplads med 51 ansøgninger til 4 pladser.

I den anden ende af spektret er der på trods af den store mangel på praktikpladser 4 praktiksteder, som har fået 0 ansøgninger.

Klokken 12.30 får medierne adgang til de studerendes ansøgninger. Samtaler og ansættelser starter fra klokken 14.00.

Panikdagen finder traditionen tro sted på Journalisthøjskolen i Aarhus.

Kommentarer
9
Lasse Lindquist
15.04.16 10:11
Sjovt med 0 ansøgere til
Sjovt med 0 ansøgere til Ældre Sagen.

Det er trods alt Danmarks største ngo (?), og de har vist en ganske sund økonomi - plus adresse i København. Man skulle tro, at det var nogle attraktive rammer for i det mindste en eller to journaliststuderende.
Fremhævet af Journalisten
Kim Jensen
15.04.16 10:15
Og ganske kort tid efter
Og ganske kort tid efter havde Ældresagen fået tre.

Det viser, at nogle studerende formår lige at reagere på en mulighed. Fedt.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Underbjerg
15.04.16 10:16
Nu kan det være mig, der ikke
Nu kan det være mig, der ikke forstår tallene, men bygger I ikke artiklen på gamle tal? Følger man linket øverst i artiklen, er alle tallene, I nævner i artiklen, højere.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Underbjerg
15.04.16 10:16
Nu kan det være mig, der ikke
Nu kan det være mig, der ikke forstår tallene, men bygger I ikke artiklen på gamle tal? Følger man linket øverst i artiklen, er alle tallene, I nævner i artiklen, højere.
Fremhævet af Journalisten
Sandra Holmgaard
15.04.16 10:16
Jeg forstår ikke statistikken
Jeg forstår ikke statistikken? På http://apps.dmjx.dk/praktik/praktikmatch.nsf/OpslagListe.xsp har bl.a. Fagbladet Ergoterapeuten fået tre ansøgninger, Ældresagen fem og Dansk Byggeri en. Er det en fejl? Eller tager jeg fejl? Mvh
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Maindal
15.04.16 10:18
Fagbladet Ergoterapeuten har
Fagbladet Ergoterapeuten har nu ikke 0. Vi har tre.
Fremhævet af Journalisten
Kim Jensen
15.04.16 10:20
Og nu har de fået 5. Næste år
Og nu har de fået 5. Næste år frabeder vi os nok ansøgninger før dagen....
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
15.04.16 10:39
Kære læsere

Kære læsere

Tak for reaktioner. I har fuldstændig ret i, at tallene nu ser anderledes ud end dem, vi bringer herover. Vi havde på Journalisten overset, at tallene kunne opdateres helt frem til klokken 12.30. Vi hentede dem klokken 11.08.

De endelige tal foreligger nu, og artiklen vil blive opdateret snarest.

Beklager forvirringen. På den gode side kan det dog være, at Kim Jensen i sin kommentar herover fik ret: At der er nogle studerende, som har set muligheder de steder, hvor der ikke var så mange eller ingen ansøgere, og hurtigt har budt ind.

Bedste hilsner
Andreas
Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
15.04.16 14:12
Undrer mig over det
Undrer mig over det mangelende perspektiv. Hvor mange mulige praktikpladser bliver der søgt på hos DR i forholdet til antallet af ansøgere. At DR som Danmarks største mediehus er interessant men ikke overaskende. Er der sket en udvikling over de seneste eks. fem år. På Berlingske er antallet af journalister faldet drastisk i de seneste år, bliver det "opvejet" af flere praktikpladser.
Det er som at læse, hvor mange der får bøder for at køre for stærkt tirsdag morgen i Tårnby. Hvad skal jeg bruge det til ?
PS: Det havde været en smal sag for Journalisten at indhente relevante oplysninger, så de grafisk var klar til at blive kombineret.
Én kilde én historie. Tjaa ...
Fremhævet af Journalisten