search

Op ad bakke for billed-butik

 

 

De fem år, som net-butikken image2use har været undervejs, har været brolagt med trakasserier og forkerte valg af partnere, fortæller en af initiativtagerne, Peter Thornvig.

 

E-HANDEL. »Hmm, det er svært at forstå, det med den lightbox.«

Peter Thornvig, en af igangsætterne bag billed-butikken image2use på nettet, noterer ned, mens han fremviser sitet for Journalisten.

»Det er komplekst, kan du nok se,« siger han.

Image2use skal sælge billeder for danske kunstnere og fotografer og har været under konstruktion siden år 2000. I dag, små fem år senere, er sitet ved at være klar til at stå sin prøve på det frie marked.

Men der mangler endnu at blive lagt 17.000 billeder på, før sitet er klar til at møde kunderne – det vil sige forlag, web- og printmedier og andre professionelle udgivere, som mangler illustrationer.

Det er pengene, der er hovedårsagen til, at sitet først er færdigt nu, siger Peter Thornvig, der også er formand for specialgruppen Fotograferne, medlem af Journalistforbundets hovedbestyrelse og formand for COPY-DAN Billedkunst.

»En virksomhed tilbød for eksempel at lave sitet for 20 millioner, og havde vi haft penge til det, så havde vi været oppe at køre for længst.«

Fællesforeningen Danske Billedautorer, der står bag image2use, indhentede tre bud i år 2000, men alle var for dyre. I stedet valgte foreningen at gå til mindre software-firmaer.

Det første firma gik konkurs, det næste hævede pludselig prisen til det dobbelte og blev derfor opgivet, siger Peter Thornvig.

»De to firmaer kostede os et par års forsinkelse og omkring 750.000 kroner. Men alle pengene var ikke spildt. Vi fik for eksempel lavet en projektbeskrivelse, og lærte meget om it-verdenen, hvor der er fusentaster, som kan snakke bukserne af en.«

Ud over de problematiske valg af samarbejdspartnere havde image2use fra begyndelsen besvær med at finde den rette selskabsmodel. Flere konkurrenter forsøgte at stikke en kæp i hjulet på projektet, siger Peter Thornvig:

»Vores konkurrenter hjalp os selvfølgelig ikke, men jeg synes heller ikke, deres metoder altid var helt fine i kanten. De kritiserede for eksempel, at ophavsretslige midler i COPY-DAN skulle finansiere det. Men det er uanbringelige midler, som ikke kan fordeles kollektivt. Og Kulturministeriet har godkendt, at vi brugte pengene på projektet.«

I midten af 2003 skrev selskabet kontrakt med Aston Business Solutions, der i dag hedder Tectura, og det samarbejde er godt, siger Peter Thornvig. Det vigtige er at have kontakt til de rette mennesker i firmaet:

»Bare det at snakke samme sprog som it-folk er svært. Vi er billedmennesker, vi kommunikerer bedst gennem billeder. Vores sprog blev ikke rigtig forstået af projektlederne i Tectura. Men heldigvis fik vi direkte dialog med udviklerne, og så var der ikke så mange led, hvor kommunikationen kunne gå galt,« siger Peter Thornvig.

Der går endnu nogle måneder, inden image2use bliver et reelt alternativ til etablerede billedbureauer, både for billedskabere og billedkøbere. Dels skal billedskaberne tro på virksomheden og dermed skabe et seriøst udbud af billeder, dels skal kunderne opdage, at der findes et alternativ til de store, kendte bureauer. Det er et marked med stor konkurrence, image2use bevæger sig ind på.

Og så er der stadig små tekniske problemer med sitet, som skal løses.

På trods af alle de bakker er gejsten høj i image2use, siger Peter Thornvig.

»Faktisk har vi haft alle odds imod os, så det er et mirakel, at vi er nået hertil.«

 

* Image2use

Idéen bag billed-butikken er at skabe et alternativ til bureauer som Scanpix og Polfoto, så billedskaberne får mulighed for at sælge billeder og kunst uden at skulle aflevere halvdelen af billedets pris til bureauet. Det koster kun 30 procent af salgsprisen at sælge gennem image2use.

Samtidig har leverandørerne af billederne mulighed for selv at prissætte deres billeder og begrænse, hvad billederne må bruges til.

Målet er, at image2use skal omsætte for mellem syv og ti millioner kroner inden for tre år. Image2use har i alt kostet omkring 3,2 millioner kroner at udvikle.

E-butikken er med accept fra Kulturministeriet finansieret af uanbringelige midler fra COPY-DAN Billedkunst, der fordeler ophavsretspenge til fotografer, kunstnere, grafikere med flere.

Image2use er skabt af fællesforeningen Danske Billedautorer, som er en paraplyorganisation for 10 billedorganisationer, blandt andre Danske Billedkunstneres Fagforening og Dansk Journalistforbund.

Image2use har en fuldtidsansat redaktør. Kommunikationshuset Sp3 varetager vedligeholdelse af systemer og upload af billeder, mens timebetalte bibliotekarer indekserer billederne og læser korrektur. Resten af arbejdet med sitet er frivilligt.

Peter Thornvig og flere andre har arbejdet frivilligt med projektet gennem snart fem år. Tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med møder er dog blevet betalt.

Kilder: Peter Thornvig, image2use.dk, Karin Meisl, formand for Danske Billedautorer, og Helle Lund Christiansen, forvaltningschef i COPY-DAN Billedkunst.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen