search

Online-medier vinder i 2008

Det globale mediemarked vil omsætte for stadig flere penge næste år, trods økonomisk krise. Her er prognosen.

Det globale mediemarked vil omsætte for stadig flere penge næste år, trods økonomisk krise. Her er prognosen.

Mediebranchen er presset i disse år. Det gælder ikke kun i Danmark, men også på verdensplan. Og forventningerne til 2008 er da også en noget lavere vækstrate end tidligere. Ny prognose fra ZenithOptimedia lover dog et 'okay' næste år. Den store vinder er online.

Samlet set vil reklameforbruget – worldwide – vokse med 6,7 pct. til i alt 486 mia. dollar i 2008. Den forholdsvis store vækst skyldes dog flere internationale begivenheder så som præsidentvalget i USA, de olympiske lege i Kina og EM i fodbold. Derfor er vækstraten da også knap så imponerende.

Verdens største reklamemarked er fortsat Nordamerika. Her må man til gengæld 'nøjes' med en vækst på 4,1 pct., hvormed man kommer op på en reklameomsætning på 195 mia. dollar, hvis man skal tro ZenithOptimedias prognose.

Der er dog mørke skyer i horisonten. Den økonomiske usikkerhed er i sig selv en betydelig faktor. Den stigende inflation æder således en god del af væksten.

Det er da også kun blandt online-medier er fremtiden ser lys og lovende ud. På verdensplan vil markedet for internetreklamer stige til 44,6 mia. dollar mod 36 mia. dollar i år. Gjort op på markedsandele er der tale om en stigning fra 8,1 pct. til 9,4 pct.

»Vi forudser, at annoncering på internettet vil passere tre milepæle i løbet af de næste tre år. I 2008 vil internettet overgå radioreklamer. I 2009 vil internetannoncering udgøre en tocifret andel af det globale reklamemarked. Og i 2010 vil internetannoncering overtage magasiners reklameposition med en markedsandel på 11,5 pct. af den samlede reklameomsætning,« lyder det i prognosen fra ZenithOptimedia.

Taberne i de kommende år er dagblade og aviser, magasiner og radio. Men også tv, der ellers anses som det førende og stærkeste medie til at få fat i forbrugerne.

Se prognose for alle mediekategorier her:

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen