search

Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Presselogens formand, Henning Olsson, ville ikke selv have gjort som en journalist på Nyhedsavisen, der troppede op med en far og hans udviste søn på Christiansborg for at konfrontere politikerne.  

Presselogens formand, Henning Olsson, ville ikke selv have gjort som en journalist på Nyhedsavisen, der troppede op med en far og hans udviste søn på Christiansborg for at konfrontere politikerne.  

Journalist Leny Malacinski har fået kritik for at banke på en politikers dør og konfrontere politikeren med en far og hans 14-årige søn, som stod til udvisning. Presselogens formand, Henning Olsson, er blevet orienteret om sagen, selv om journalist fra Nyhedsavisen Leny Malacinski  ikke var medlem af Presselogen. Henning Olsson kender dog ikke alle detaljer.

»Jeg har ikke et sæt etiske regler liggende i skuffen. Journalister har hver især en grænse for, hvor langt de vil gå. Jeg ville ikke selv benytte sådan en metode,« siger Henning Olsson.

Han vil ikke tage stilling til, om Leny Malacinsky har overtrådt grænsen for, hvordan journalister bør opføre sig på Christiansborg. Men han vil gerne fortælle om tidligere episoder, hvor journalister og fotografer fra Presselogen har overskredet spillereglerne.

 »Der har været eksempler på, at medlemmer fra Presselogen i ivrighed har stillet sig op på en stol for at fotografere. Så har jeg været nødt til at sige:

»Du skal ikke kravle rundt i møblerne.« Jeg har også oplevet, at journalisterne sidder på et ministerkontor og venter på, at en minister kommer tilbage. Den går altså heller ikke,« fortæller Henning Olsson.

Læs også Politiker klager over journalist

Kommentarer
10
Mons. Johnny Biskop
19.09.08 12:02
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Forståeligt nok, så var Olsson jo også én færre at spise frokost med i Snapsetinget.

Man skal for alt i verden ikke konfrontere lovgiverne med konsekvenserne af deres lovgivning. De stakler. 

Det må være moralen, må det.

Hellere leflende lemming-Henning end læsterlig Leny! Hurra for den vanejournalistik, som Nyhedsavisen netop gjorde op med. Hurra!

Fremhævet af Journalisten
Per Thiemann
19.09.08 14:50
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Det ville være interessant at høre, hvorfor Henning Olsson ikke vil konfrontere politikere med de borgere, som bliver ramt af politikernes egne love. Det fremgår desværre ikke af artiklen.

Man kan ikke sammenligne det her med en fotograf, der stiller sig op på møblerne. I den her sag er en politiker blevet så stødt over at have mødt en stilfærdig 14-årig dreng - som står til udvisning, fordi hans forældre er blevet skilt - at hun nu vil forbyde journalister nogensinde at tage almindelige mennesker med ind på Christiansborg igen.

Sagen med fotografen, der stod i sofaen, har næppe ført til forbud mod fotografer på Borgen. Denne sag kan til gengæld have skræmmende konsekvenser:

- Kan vi fremover regne med forbud og begrænset adgang på Christiansborg, hver gang en politiker surmuler over en journalist?

- Og kan vi fremover forvente, at Christiansborg-journalister undlader at sætte en politiker i bestemte situationer, blot fordi den måske kunne blive ubehagelig for politikeren?

I så fald vil vi aldrig igen se et program som DR2's Indefra, hvor værterne konstant bragte politikerne i uvante og ofte ubehagelige situationer.

Og det er slut med historier, som fx den, hvor Ekstra Bladet for nylig bankede på hos alle forsvarsordførerne og spurgte dem, om de vidste, hvor mange danske soldater der er blevet dræbt i Afghanistan.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
19.09.08 16:56
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det
Jeg forstår udmærket reaktionen fra venstre-politikeren, for der var ingen aftale med hende. Hvis journalister vil nogen noget, må de lave en aftale. Man kan sagtens forestille sig, at reglerne i fremtiden bliver, at journalister henets ved døren og bringes retur, for at undgå at de laver narrestreger, når de er kommet ind.
Fremhævet af Journalisten
Søren Rasmussen
20.09.08 16:09
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Der er et eller andet, der halter i historien. Hvorfor bliver drengen udvist, fordi hans far skal skilles fra hans mor? Han kan vel blive hos sin mor?

 

 

Fremhævet af Journalisten
Søren Rasmussen
20.09.08 16:49
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Trist historie, men den halter altså stadigvæk. Forældrene har ansvaret for deres børn, indtil de er 18 år, så hvordan kan moderen smide en søn på 14 år på porten, der indtil da har boet hos hende? At moderen har fået en ny mand, er ingen undskyldning for ikke tage tage sig af sit barn.

Men bortset fra det, så skal politikerne ikke blande sig i domstolenes konkrete afgørelser - i dette tilfælde altså Vestre Landsrets dom. Havde Nyhedsavisens journalist forestillet sig, at politikerne skulle træde til som en slags Over-Højesteret? Derimod står det naturligvis pressen frit for at kommentere retsvæsenets domme, fordi intet er hævet over kritik i dette land.

Fremhævet af Journalisten
Mia Christensen
20.09.08 17:35
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

'Jeg forstår udmærket reaktionen fra venstre-politikeren, for der var ingen aftale med hende. Hvis journalister vil nogen noget, må de lave en aftale.'

 Hmmm...det var da et interessant argument, som Michael Bjørnbak Martensen kommer med. Det vil sige, at journalister ALTID skal lave en aftale, OGSÅ når de laver konfronterende journalistik. Det vil sige, at folkevalgte politikere ALTID skal have mulighed for at gemme sig bag Christiansborgs mure og rådføre sig med spindoktorer etc, inden de udtaler sig. Eller helt lade være med at møde op eller ringe tilbage, hvis sagen er lidt for farlig, som vi desværre ofte oplever???

Det vil også sige, at Ekstra Bladet, INDEN de konfronterede ulækre voksne mænd med deres pædofile tendenser, skulle have lavet en aftale med dem?? Eller gælder det KUN for politikere??

Ja, jeg er sgu' en smule forvirret.

Og en smule forvirret over, at presselogens formand kritiserer Leny Malacinski for hendes tydelige mod og vilje til at kæmpe en sag for nogle mennesker, som ellers var havnet nederst i bunken på skrivebordet.

Men jeg kan da godt se, at det er vigtigere, vi ikke sætter politikerne i ubehagelige situationer, hvor de selv kan komme i fedtefadet, end det er at prøve at redde en uskyldig 14-årig drengs fremtid.

Eller handler det i virkeligheden om, at det er vigtigere, at Henning Olsson også fremover kan have en ukompliceret hverdag, hvor politikerne klapper ham venskabeligt på skulderen og spiser frokost med ham i Snapsetinget??

Tjahh, vi har alle vores prioriteter og mærkesager.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
20.09.08 19:04
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

@

Konfronterende journalistik er yderst vigtigt, men så må det foregå ved at ringe til politikeren, når man møder politikeren på gaden, og allerhelst: ved at lave en aftale. 

Det er yderst rimeligt, at politikerne kan føle sig sikre og i behagelige omgivelser på deres arbejdsplads, hvor der selvsagt er 1000 ting at få ordnet. Sådan har du det sikkert også selv.

Alternativt kan folketinget jo vedtage meget restriktive regler for besøg i Folketinget, hvilket faktisk er dagens orden i mange lande. 

 

Fremhævet af Journalisten
Søren Rasmussen
21.09.08 06:38
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det
Kunne man gå ind på Nyhedsavisen helt uden kontrol? Det kan man ihvertfald ikke mere i de store bladhuse i København.  Eller i DR-byen. Det er sørgeligt at det skal være sådan, men det er desværre nødvendigt, fordi demokratiet er under angreb. Jeg forstår også godt, at det er nødvendigt med skærpet sikkerhed på Christiansborg.
Fremhævet af Journalisten
Per Thiemann
22.09.08 08:45
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Man kunne sagtens besøge journalister på Nyhedsavisen på samme måde, som Karen Ellemann får besøg i dette tilfælde.

I dette tilfælde har journalisten en aftale med et folketingsmedlem, som hun kommer ind på, og går derefter rundt og banker på hos andre relevante ordførere. Hvis man ville besøge en journalist på Nyhedsavisen, behøvede man ikke engang forudgående aftale. Man kunne blot dukke op i receptionen og spørge efter journalisten. Og der var intet til hinter for, at man ved samme visit kunne gå over og tale med en anden journalist.

Sådan har det været på alle aviser, jeg har været på.

Fremhævet af Journalisten
Michael Lund
22.09.08 09:22
Re: Olsson: Jeg havde ikke gjort det

Leny Malacinskis besøg på Cristiansborg var et fremragende forsøg på at vise politikerne de rå konsekvenser af deres lovgivning. At Karen Ellemann blev overrumplet, er jo blot et tydeligt bevis på, at hun overhovedet ikke aner, hvad der sker i det samfund, hun er valgt til at lede. Pressen må insistere på at få lov til at lave den form for journalistik - især under en regering, hvor det som regel er komplet umuligt at få en kommentar fra en minister, med mindre man har ugelang deadline eller er bedsteven med vedkommendes spindoktor.

Og lad os så lige spise brød til: Ellemann kunne faktisk godt have takket nej - ingen sparkede døren ind, og ingen tvang hende til at udtale sig. At presselogen ikke ubetinget bakker Leny op, er en skændsel for pressestanden i Danmark og et fint eksempel på, at journalister kun bliver ringere af at sidde for længe på Borgen.

 Vh. Michael Lund.

Fremhævet af Journalisten