Olsens opgør med medieklassen

ANMELDELSE. ”Datamaterialet er massivt og velvalgt – og analyserne skarpe.” Johs Lynge anmelder 'Det forsvundne folk'
01.11.2018 · 15:23

Af: Johs Lynge

Bog: Det forsvundne folk

Forfatter: Lars Olsen 

Forlag: Gyldendal (188 sider, 250 kroner)

Anmelder: Johs Lynge, freelancejournalist

Den gamle Politiken-journalist Lars Olsen har, siden han tog springet ud i tilværelsen som forfatter og politisk kommentator, fundet sig en (fastlåst) position, baseret på et nogenlunde ledigt standpunkt, i den debatterende medieklasse.

Her oplever han sig omgivet af elitære ansigter, så langt øjet rækker: politikere, forskere fra universiteter og tænketanke, erhvervsfolk, journalister – og diverse andre intellektuelle og kulturpinger.

Problemet er i Olsens optik, at man på (næsten) alle fronter i debatten ikke har blik for dem, der gør det grove på arbejdsmarkedet (39 procent), og som ikke har overskud/gunstige betingelser til at blande sig og påvirke dagsordenen. Og hermed ender det hele med ”etablerede politikere og liberale økonomer, der øger arbejdsudbuddet og bevidst undergraver samfundets brede lag”. Foruden ”progressive meningsdannere, som er mere engageret i muslimske homoer og sexchikane blandt filmfolk end af levevilkårene for leverpostejfarvede”.

I sædvanlig indigneret stil gør Olsen i sin nye bog ’Det forsvundne folk’ opmærksom på de dårligdomme, der følger med nutidens såkaldte velfærdsreformer. De svækker tilliden til politikerne, og samfundets sammenhængskraft trues; populister får vind i sejlene, samtidig med at sofavælgerne bliver flere og flere.

Mange paralleller kan drages til udviklingen på arbejdsmarkedet og herpå politisk i lande som USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Italien – og det gør forfatteren med læseværdigt analytisk blik.

Skal der rettes op på miseren, kræver det, ifølge Olsen, at ikke bare politikerne, men også medierne tager skeen i den anden hånd. Der skal blandt andet skrues op for den traditionelle – men næsten uddøde – arbejdsmarkedsjournalistik, ligesom (leje)boligstofområdet trænger til et boost. I det omfang, der i dag stadig er lidt af den slags at læse, varetages det nemlig på stedmoderlig vis af erhvervsredaktioner, der gerne giver mikrofonen til diverse økonomer og ”erhvervsspidser” – men ikke plejer kilder i de faglige organisationer og ude på arbejdspladserne.

Så det kniber altså både med interessen og kompetencen. Skyldes det, at man som ansat i medierne er endt i samme båd som den politiske, (erhvervs-)økonomiske og kulturelle elite, man servicerer med taletid og klummeplads?

Skulle man ønske at få åbenbaret Lars Olsens svar på det spørgsmål, skal man ikke forberede sig på overraskelser. De mange uddybninger af hans (ledige) standpunkter er imidlertid udbytterig læsning, eftersom datamaterialet er massivt og velvalgt – og analyserne skarpe.

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11