search

Ole Sohn om TV 2: »Man bringer hellere et løst rygte«

Ole Sohn skifter til Socialdemokraterne, erfarede TV 2 i går. Men han afviser historien. »Det er mærkeligt, at man i så simpel en sag ikke lige griber knoglen og får oplysningen verificeret af mig,« siger Ole Sohn. Vi prøvede, og vi havde gode kilder i Socialdemokraterne, svarer TV 2 (Rettet 14.15: Ole Sohn havde ikke ifølge TV 2 "meldt sig ind", men "var på vej til" det)

Efter Ole Sohn i aftes havde været i TV Avisen 21.30, mødte han en bekendt på vej ud af DR Byen. De to faldt i snak.

Men pludselig blev de afbrudt af flere DR-journalister, som ville have en kommentar fra Ole Sohn til, at han var på vej til at skifte til Socialdemokraterne. Den opsigtsvækkende nyhed kom frem få minutter før på TV2 News, som "erfarede", at den mangeårige SF'er ville skifte parti. På tv2.dk kunne man læse nyheden "TV 2 erfarer: Ole Sohn skifter til S".

Problemet er, at Ole Sohn selv siger, at han ikke har tænkt sig at skifte parti. Han siger i dag til Journalisten, at han ikke fik en fair chance for at afkræfte historien over for TV 2, før den blev bragt.

»Jeg opdager, at jeg har fået en sms fra TV2-reporteren, mens jeg har været i DR. Men inden jeg når at svare, har jeg fået de første 20 opkald og sms’er fra andre medier,« fortæller Ole Sohn.

Han føler sig dårligt behandlet som kilde.

»Jeg synes, det er mærkeligt, at man i så simpel en sag ikke lige griber knoglen og får oplysningen verificeret af mig, inden man bringer den. Det er en meget underlig form for journalistik. Den journalist burde bede om et efteruddannelseskursus,« siger han.  

Gode solide kilder

Hos TV 2 fortæller politisk redaktør Anders Langballe, at han ikke vidste, at Ole Sohn sad i studiet hos DR. Men han understreger, at han og hans kolleger både havde ringet og sendt en sms til Ole Sohn, inden de bragte historien.

»Men alt koger jo på en dag som i går, så det er klart, at responstiden har været kort. Ingen tvivl om det,« siger Anders Langballe.

Han ønsker ikke at fortælle, præcis hvor lang tid Ole Sohn havde, fra han blev kontaktet første gang, til historien breakede.

»Jeg vil af princip ikke redegøre for vores interne journalistiske processer,« siger Langballe.

Han tilføjer, at TV 2 havde oplysningen fra troværdige kilder i Socialdemokraterne.

»Vi havde historien fra en række ganske solide og centrale kilder hos Socialdemokraterne. Vi prøvede selvfølgelig også at få Ole Sohn selv på, men vi havde så gode kilder, der sagde, at han var på vej væk, at vi alligevel valgte at bringe historien,« siger han.

Men hvornår har man erfaret noget nok til, at man kan bringe historien?

»Når man tror på historien. Det er jo altid en vurderingssag – og det var det også i går,« siger Anders Langballe.

TV 2 tvivler ikke på kilderne

Han fortæller, at Ole Sohn vendte tilbage på TV 2's henvendelser, mens en kollega var i studiet med historien.

»Nogenlunde samtidig med, at min kollega præsenterer nyheden på tv, ringer Ole Sohn tilbage til mig og siger, at det intet har på sig. Næste gang vi får muligheden, går vi derfor på News og fortæller, at vores kilder siger, som de gør, men at Ole Sohn selv afviser,« siger han.

Inden historien bliver dementeret, har flere andre netmedier nået at viderebringe TV 2’s "erfarer"-historie. Det tager Anders Langballe som udtryk for, at der er stor tillid til TV 2’s oplysninger. Og selv er han da heller ikke i tvivl om, at deres kilder taler sandt:

»Der var tale om væsentligt mere end to kilder, og jeg har ingen grund til at tro, at mine kilder taler usandt. Jeg skal ikke stå og sige, at Ole Sohn om en måned er medlem hos S – men det er ikke sikkert, at sidste ord er sagt i den sag,« siger Anders Langballe.

Ole Sohn: Løse rygter

Hovedpersonen selv undrer sig over, at TV 2 valgte at bringe historien uden at have talt med ham først.

»Men måden, man arbejder på, betyder jo, at man hellere bringer et løst rygte – ud fra princippet om, at det er bedre at bruge spalteplads på et løst rygte, end det er at have en tom spalte,« siger Ole Sohn.

Anders Langballe, er det ikke problematisk at gå ud med en historie, hvor man erfarer noget om en person uden selv at have talt med vedkommende?

»Vores kilder er ganske gode, og det viser sig gang på gang. Der er ingen tvivl om, at man har en kæmpe forpligtelse og et stort ansvar for ikke at sige noget forkert, når man som medie erfarer noget. Man kan ikke bare erfare i øst og vest. Men i det her tilfælde havde vi ingen grund til at betvivle, at kilderne taler sandt,« siger han.

Googler man artiklen fra i går, kommer man ind i en artikel, der nu hedder ”Ole Sohn afviser partiskifte”. Bør det ikke fremgå, at I har rettet artiklen?

»Det ved jeg simpelthen ikke. Det kan da godt være. Men det afgørende må vel være, at vi får Sohns kommentar på, så snart vi har den,« siger Anders Langballe.

Rettet 14.15: Et sted i artiklen stod, at Ole Sohn ifølge TV 2 "havde meldt sig ind" i Socialdemokraterne. Der skulle stå "var på vej til at melde sig ind".

Kommentarer
2
Jesper L
04.02.14 09:36
Hvad siger Ole Sohn så denne
Hvad siger Ole Sohn så denne gang...? http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/02/04/095956.htm
Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
06.02.14 01:04
.....så var det vist mere end
.....så var det vist mere end et "løst rygte" - respekt til TV2. Og det Ole Sohn var mest irriteret over, var vel i virkeligheden at han ikke selv fik lov at styre, hvornår skiftet skulle offentliggøres.
Venlig hilsen Christian Barfoed
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen