Olav Skaaning Andersen ny chefredaktør på B.T.

»B.T. skal fremover gå på to ben: De slagkraftige historier og de gode positive historier.« Sådan lyder den første melding fra den nyudnævnte chefredaktør for B.T., Olav Skaaning Andersen, der kommer fra et job i DR som chef for Deadline, P1 Orientering og DR2 Udland. (Opdateret)
24.11.2009 · 09:51

»B.T. skal fremover gå på to ben: De slagkraftige historier og de gode positive historier.« Sådan lyder den første melding fra den nyudnævnte chefredaktør for B.T., Olav Skaaning Andersen, der kommer fra et job i DR som chef for Deadline, P1 Orientering og DR2 Udland. (Opdateret)

Der bliver ikke tale om nogen større revolution, men der vil angiveligt alligevel blive skruet en tand op for de mere pågående historier, når Olav Skaaning Andersen den 1. februar tiltræder som ny chefredaktør på B.T. og danner par med chefredaktør Peter Brüchmann.

»Der er ingen tvivl om, at jeg vil prøve at tage alle de kompentencer, jeg har fra forskellige job, med ind på B.T. Det vil både sige min tid fra Ekstra Bladet, hvor jeg har lært tabloid-delen at kende, men også erfaringerne fra DR og programmer, der ikke umiddelbart ligner B.T.,« siger Olav Skaaning Andersen i sit første interview efter udnævnelsen.

Han skrev under på kontrakten i aftes, fik derefter fortalt det til cheferne i DR og for et øjeblik siden blev det meldt officielt ud i DR og på B.T. Men først i eftermiddag skal han mødes med sine nye kollegaer.

Den nye chefredaktør, der overtager den ledige stol efter Suzanne Moll, vil lægge vægt på, at B.T. fortsat skal gå på to ben:

»Det handler om de slagkraftige historier og samtidig om at finde markedet i andre gode positive historier. Den kombination vil jeg arbejde på,« siger han til Journalisten.dk og tilføjer dernæst:

»Og så vil jeg i øvrigt tale med B.T. og dets medarbejdere, inden jeg går ind i en nærmere defination af, hvad B.T. er.«

Skiftet fra DR til B.T. sker, blot få dage efter at DR's ledelse præsenterede den største omstruktureringsplan i nyere tid. Den ny organisation i DR betyder blandt andet afskaffelsen af 40 chefer, udnævnelse af fire nye hoveddirektører og mere magt til bestyrelsen.

Hvilke konsekvenser omstruktureringen ville have fået for Olav Skaaning Andersen er ikke helt sikkert, men selv vurderer han, at det ikke ville have ændret på hans nuværende forhold i DR som chef for både Deadline, P1 Orientering og DR 2 Udland:

»Jeg ville også efter organisationsændringern have haft et rigtigt godt job.«

- Men hvad fik dig så overhovedet til at skifte?

»Det var et tilbud om at prøve noget andet - prøve mig selv af i en anden virkelighed end Danmarks Radio - som chefredaktør.«

Olav Skaaning Andersen slog for alvor sit navn fast, da han i 1999 var med til at lave de opsigtsvækkende dokumentarudsendelser "Tavshedens Pris" om dopingmisbrug i international cykelsport og den danske rytter Bjarne Riis' vej mod toppen før Tour de France-triumfen i 1996. Siden blev han nomineret til Cavlingprisen i både 1999, 2000 og senest i 2007.

Før det var han chef for Ekstra Bladets sportsredaktion i fire år. Ifølge ham selv bringer han en masse ledererfaring med sig til B.T.

»Jeg kommer med noget lederskab, jeg tror, de kan bruge på B.T.«

Fagbladet Journalisten kunne i april afsløre, hvordan forsiderne på B.T. bliver til og ikke mindst, at det er det potentielle løssalg, der afgører valget af historierne - frem for klassiske journalistiske kriterier.

Ved hjælp af et avanceret regneark med salgstal siden 2004 kan salgschefen for eksempel fortælle redaktørerne, om kræft sælger bedre end prins Henrik. Eller om Anni Fønsby er bedre end blomkål.

Den fremgangsmåde er ny for Olav Skaaning Andersen, men han erklærer sig indforstået med den:

»Det har jeg det fint med. Det handler i den her branche om at få en forretning til at køre. Det handler om hele tiden at have de bedste historier i avisen - men samtidig også have de rigtige historier på forsiden, så læserne vælger avisen,« siger han og understreger endnu en gang, at B.T. skal have både lidt af det bløde og lidt af det hårde:

»Det er meget vigtigt at understrege, at avisen - og det gør den også allerede i dag - skal kunne gå på to ben. Det vil sige både have de hårde og slagkraftige historier, som folk taler om - både på Bt.dk, Sporten.dk og på print - men så samtidig have de historier, som betyder noget i folks hverdag.«

- Men ser man på forsiderne af B.T, er det jo mest de bløde historier, der får plads - og dermed kendetegner avisen?

»Jeg synes faktisk, at B.T. - qua Simon Andersen - har haft rigtig gode historier. Blandt andet Bendt Bendtsen-historien om tranporten af geværer og hans kørsel,« siger Olav Skaaning Andersen til Journalisten.dk.

Medarbejderne på B.T. skal dog ikke regne med flere ressourcer til den dybdeborende journalistik:

»Det er ikke sådan, at jeg kommer ind og skal lave en gravergruppe. Det er meget vigtigt, at vi har de bløde historier også. Men det slagkraftige skal styrkes.«

- Og hvad ser den ny chefredaktør så mest frem til?

»Jeg glæder mig mest til at komme ind på en avis, hvor der er kontant afregning hver dag. Hvor man kan mærke, det betyder noget, hvad man vælger at putte på forsiden, og hvad man vælger at putte i avisen.«

Foto leveret af DR Presse.

(opdateret)

Kommentar

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02