Øjenvidner til øjeblikke
Redigeret af Lars Hansen og Per Folkver
Politikens Forlag
246 fotografier på 232 sider.
129 kroner.
Adel og borger, præster og bønder, glæder og sorger, dyder og synder – hele molevitten samt alt, hvad der er i den! sang vi under besættelsen. Det kan næsten dække, hvad man kan se i Politikens bog. Hele molevitten og alt, hvad der er i den.
I modsætning til en anden fotobog, der omhandlede en musikforestilling – men hvor jeg savnede den musik, det drejede sig om, stiller det sig helt anderledes an i denne bog. Næsten hvert billede skaber sin egen stemning selv uden hjælp af de korte kommentarer, der er knyttet til hvert billede. Selvfølgelig hjælper de på vej, hvem, hvornår og hvor er det. Men for mig kan de fleste billeder stå alene uden tekst. Et bevis på, at kun gode billeder kan klare sig selv. Jeg kan næsten ikke komme med en større kompliment.
Jeg er vildt imponeret over den sikkerhed – godt nok udvalgt mellem mange optagelser – hvormed det endelige billede bliver foretrukket til avisens spalter. Man er med til store dramatiske øjeblikke, politiske op- og nedture, katastrofer, medrivende sportsbilleder, stille portrætter, små ømme situationer – hele molevitten. Alt præsenteret med et nærvær og nerve, ungdommelig friskhed og indlevelse, som man kun kan kapitulere overfor.
At fremhæve det ene billede fremfor det andet synes uretfærdigt. Alligevel er der nogle, der bliver stående lidt længere på nethinden, når man modvilligt har lagt bogen fra sig. Jacob Carlsens af den sørgende familie og det tætte portræt af den svedende mand. Kåre Viemoses kyssende par (hvor jeg ikke savner musikken!), Borberg og Lehmanns portrætter af vinderen og taberen i dansk politik. Ellen Gosners meget smukke, stille, u-dramatiske billede af lydige nonner.
Min gamle ven Morten Langkilde har fanget det ømme øjekast fra den smukke, cellospillende kvinde, fantastisk smukt, ren erotik! Jan Grarups stærke billede fra flygtningelejren i Liberia skæmmes af, at det er et dobbeltopslag, der næsten altid ødelægger et godt billede. Godt, vi kender det i en helt ren udgave! Morten er også mester for de to fine skud fra en koncert i Latinamerika. Tine Harden markerer sig igen med et velkomponeret billede af det nyfødte barns hånd, der måske opfatter kærtegn. Smukt-smukt! Martin Lehmanns tordenvejrs-foto er også een af mine favoritter – en stor kontrast til det grusomme krigsbillede fra Srebrenica. Hvilken spændvidde i motiver! Også samme fotografs foto, der i en brøkdel af et sekund fortæller hele tragedien – manden der fortvivlet ser sin gård brænde. Et mesterskud!
Jeg har dårlig samvittighed over at fremhæve de nævnte fotografers billeder. Næsten alle burde nævnes, roses. Der er dog også smuttere imellem, som jeg ikke drømmer om om natten. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de andre er så stærke, og fordi vi jo har forskellige interesser og smag. Som daglig læser af Politiken er jeg glad og stolt over, at "min" avis råder over, en så fremragende stab af fotografer, der altid er med, hvor tingene sker, således at vi, læserne, også er med. Tak for det!
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.