JydskeVestkysten bliver den tredje avis, der forlader nyhedsbureaet Ritzau. Avisen planlægger en ny nyhedstjeneste i samarbejde med Berlingske (Opdateret).
Endnu en kunde og medejer har kort før fristens udløb forladt Ritzaus Bureau. Det er JydskeVestkysten, der ligesom Berlingske Media og Bornholms Tidende dropper samarbejdet med nyhedsbureaet. Det bekræfter direktør i Ritzaus Bureau Lars Vesterløkke over for Journalisten.dk. Han er ikke umiddelbart overrasket over udmeldingen fra JydskeVestkysten.
»Det var noget, vi ikke havde håbet på, men vi havde overvejet risikoen for, at de ville følge Berlingske Media,« siger han til Journalisten.dk.
JydskeVestkysten bliver altså den tredje avis, der forlader ejerkredsen i Ritzau, efter at Berlingske Media i fredags meldte ud, at de ikke vil forlænge deres aftale med nyhedsbureauet. Berlingske droppede samarbejdet på trods af, at Ritzaus bestyrelse forsøgte at komme koncernen i møde ved at give Ritzau mulighed for at sælge mindre og mere skræddersyede pakker til sine kunder.
Administrerende direktør på JydskeVestkysten Peter Orry siger til Mediawatch.dk, at den vestjyske avis planlægger at gå sammen med Berlingske for at lave en ny nyhedstjeneste.
»Ritzau gør et rimeligt godt og solidt arbejde, men jeg synes ikke, at det altid er topfremragende. Det er et solidt produkt, som man må respektere, men en alternativ nyhedstjeneste kan være mere målrettet, og vi får indflydelse på, hvordan den skal bygges op. Endelig er der det forhold, at vi i kraft af familiemedlemskabet med Berlingske er med i "glastrappen", som sikrer, at vi har adgang til nyheder fra alle medier i koncernen. Det skal kombineres med noget, man kan bygge op ved siden af og tilsammen skabe et godt alternativ,« siger Peter Orry til Mediawatch.dk.
At JydskeVestkysten nu dropper Ritzaus Bureau, får ikke den store betydning for det arbejde med nyhedsbureauets profil, der er godt i gang, fortæller Lars Vesterløkke.
»Vi er allerede i gang med en proces, der peger fremad. Vi har længe planlagt, at vi skal arbejde med en ny strategi for 2012. Nu får den et andet indhold og et hurtigere forløb, end jeg havde forestillet mig, men på mange måder er det den samme grundidé. Men vi sætter mere fart på udviklingen og ser på de muligheder, der er med denne nye situation,« siger han til Journalisten.dk.
Opdateret 14.32 med udtalelsen fra Peter Orry.
3