search

Og vinderen er … en mand

NY SERIE: Mændene løber med priserne, når årets bedste journalistik skal hædres. Mænd vinder næsten fem gange så ofte i Journalistens undersøgelse af 25 forskellige priser uddelt i 2015

Din chance for at vinde en pris for din journalistik er markant større, hvis du er mand, end hvis du er kvinde.

Det viser Journalistens gennemgang af 25 priser uddelt i 2015, heriblandt en række af de mest prestigefyldte.

20 af priserne gik kun til mænd. Mens tre af priserne kun gik til kvinder. To af de priser, Journalisten har set på, gik til et hold med begge køn repræsenteret.

Helt præcist var der 39 mænd og 8 kvinder på podiet, da de 25 priser blev uddelt. Det betyder, at mænd vinder næsten fem gange så ofte som kvinder.

Tallene skal ses i lyset af, at mænd og kvinder er næsten ligeligt fordelt i Dansk Journalistforbund.

Skævheden gælder på tværs af fag og grupper i Dansk Journalistforbund. En af de priser, Journalisten har taget med i undersøgelsen, er Årets Pressefoto. Hovedprisen – Årets Pressefoto – blev i 2015 vundet af en mand (det gjorde den også i 2016).

Og inddrager vi de øvrige 14 kategorier i Årets Pressefoto – som ikke er taget med i selve undersøgelsen – viser det sig, at kun en enkelt pris blev vundet af en kvinde i 2015. 13 blev vundet af mænd, mens en enkelt blev vundet af et hold med både en mand og en kvinde.

Det skal med, at kun hvert femte medlem af Pressefotografforbundet er kvinde.

Dette er første artikel i en serie på fem.

 

 

Undersøgelsen: Journalisten har undersøgt, hvem der vandt 25 journalistikpriser i 2015. Vi har inddraget priser, der dækker tv, radio, artikler og bøger. Priser til studerende er ikke medtaget. Idé-, vært- og underholdningsprogram-priser er heller ikke med i undersøgelsen. I tilfælde, hvor flere priser uddeles til samme prisfest, har vi med juryens hjælp valgt den mest væsentlige og prestigefyldte pris. 20 af priserne blev vundet af mænd alene. 3 af priserne blev vundet af kvinder alene.

 

 

Og vinderen er … en mand

NY SERIE: Mændene løber med priserne, når årets bedste journalistik skal hædres. Mænd vinder næsten fem gange så ofte i Journalistens undersøgelse af 25 forskellige priser uddelt i 2015

KØNSSKÆVHED. I 17 år er det kun mænd, der har modtaget Kristian Dahls Mindelegat. Det virker mærkeligt i en tid, hvor der uddannes flere kvindelige journalister end nogensinde. Legatet gives til "en yngre journalist, som med lødig journalistik har skabt øget interesse for sit stofområde", og sådan en af hunkøn så vi sidst i 1992. Sidste år påpegede jeg over for et udvalgsmedlem, at det så sært ud med kønsstatistikken. Det var hun overrasket over, men ville da tage det med i sine overvejelser. Op til uddelingen i år har jeg selv indstillet og fået andre til at indstille dygtige kvindelige journalister efter devisen, at hvis udvalget ikke kan få øje på kvinderne, må vi jo hjælpe dem.
Jeg finder det derfor skuffende, at legatet igen i år gik til en mand. Det er ikke vinderen, Anders Legarth Schmidts, skyld, selv om jeg finder det underligt at give legatet til en kollega, der har beskæftiget sig med det samme stofområde i årevis på samme arbejdsplads. Er forskellen på Mindelegatet og Cavling ikke netop, at der er tale om en kollega "på vej"? Et ungt talent, der rykker nu? Man kan vist roligt sige, at Legarth har fundet sin hylde for længst. Derimod er hans artikler om sindslidende en oplagt kandidat til "voksen-Cavling".
Kritikere vil sige, at køn intet har med sagen at gøre. Men jeg tror ganske simpelt ikke på, at der ikke har været nogen dygtige, unge kvindelige journalister i 17 år. Måske skulle udvalget se lidt bredere end den afslørende nyhedsjournalistik, som alle landets øvrige priser også hylder. For det kræver lige så meget at bedrive kulturjournalistik, kommentarer, fortællende reportager eller være tv/radio-vært.
I år kunne legatet for eksempel være gået til Camilla Stockmann for hendes fremragende kunstformidling og afsløringen af økonomien på Charlottenborg. Eller Sara Maria Glanowski for den unikke artikelserie, hvor hun opsøgte ukendte slægtninge i Polen. Eller Simi Jan, der formidler livet fra verdens brændpunkter til tv, blog og papir.
Jeg ved ikke, hvor længe det udvalg har siddet, men måske er det tid til friske øjne i legatarbejdet, så vi kan komme ud over den sædvanlige andedam?
Ditte Giese, Politiken

 

SVAR. Kristian Dahl Udvalget har udelukkende taget stilling til kvaliteten af de indstillede projekter. Hverken køn, etnisk baggrund eller religiøs orientering har været et kriterium for tildelingen af prisen. Udvalget vil imidlertid gerne benytte chancen til at opfordre til at indstille flere kvinder. I år var 12 kvinder og 29 mænd indstillet – det er jo en noget skæv fordeling. En gennemgang af tidligere prismodtagere vil i øvrigt vise, at udvalget præmierer forskellige former for journalistik. Sidste år gik prisen for eksempel til en ung featureskribent og i år altså til et graveprojekt. •

Charlotte Aagaard, fung. formand for Kristian Dahl Udvalget

 

TIDLIGERE MODTAGERE AF KRISTIAN DAHLS MINDELEGAT:
2009: Anders Legarth Schmidt, Politiken
2008: Thomas Aue Sobol, freelance
2007: Bjarne Steensbeck, Berlingske Tidende
2006: Kristian Jessen, B.T.
2005: Kåre Quist, Ekstra Bladet
2004: Christoffer Guldbrandsen, DR
2003: Kaare Gotfredsen, Danske Kommuner
2002: Morten Pihl & Jakob Priess-Sørensen, B.T.
2001: Christian Jensen & Michael Bjerre, Berlingske Tidende
2000: Erik Høgh-Sørensen, Ritzau
1999: Anders Peter Mathiasen, Søren Marquardt,
Kim Kastrup, Tom Jørgensen, Michael Holbek &
Jeppe Facius, Ekstra Bladet
1998: Kurt Strand, DR
1997: Euromans redaktion
1996: Thomas Hjortsø, DR
1995: Johnny Hundt & Steen Larsen, Politiken
1994: Troels Christiansen, Ekstra Bladet
1993: Morten Pihl, Berlingske Tidende
1992: Lotte Lund, Politiken

Kommentarer
23
Marianne Bækbøl
17.03.16 15:13
Tak for, at Journalisten.dk
Tak for, at Journalisten.dk sætter spot på dette fænomen. Det er nødvendigt at blive ved med at sætte spot den voldsomme skævhed i mellem kønnene på mediemarkedet. Det er deprimerende tilstande.
Fremhævet af Journalisten
Lars Jensen
17.03.16 15:30
Hvor mange ikke-etniske
Hvor mange ikke-etniske danskere, muslimer, katolikker, homoseksuelle og transseksuelle vandt en pris?
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
17.03.16 15:54
- og?

- og?

Der er flere forklaringer, men ingen der giver kvinder ret til offerrolle.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
17.03.16 16:56
Kære debattører

Kære debattører

Tak for kommentarerne. Vi giver en række forklaringer i de kommende dage i serien.

Der kommer også bud på hvordan flere forskellge typer journalister - og det handler også om køn - kan få faglig anerkendelse i form af en pris.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Henrik Melling
17.03.16 18:21
@ Jan Hillers : Offerrollen
@ Jan Hillers : Offerrollen er det højest opnåelige i disse år, og selvfølgelig vil kvinderne bruge den for at vinde nogle priser.
Så slipper de jo også for at skulle fortælle, hvorfor deres faglighed ikke var tilstrækkeligt.
Fremhævet af Journalisten
Claus Christensen
17.03.16 18:54
Hvordan ser kønsfordelingen
Hvordan ser kønsfordelingen ud blandt de indstillede kandidater til priserne?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
17.03.16 19:04
Kære Jan

Kære Jan

Det er Journalistens tema - ikke kvindernes. Jeg hører og ser dem ikke som ofre. Måske den alsidige journalistik er offeret?

Kønsfordeling i indstillinger? Det ser vi også på. Og der er radikale bud.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Benjamin Werner Christensen
17.03.16 19:45
Det er simpelthen en af de
Det er simpelthen en af de ringeste artikler, I nogensinde har skrevet. Det er et kæmpe selvmål. At kvinder på nogle fronter hverken får den anerkendelse eller løn, som de fortjener, er under al kritik. Men en gennemgang af en række priser er simpelthen ikke et seriøst grundlag at bygge en artikel artikel på - slet ikke, når den konkluderer, at man vinder priser, fordi man er mand. Hold kæft, jeg synes, det er pinligt, at I trækker en ufattelig relevant diskussion ned på et så lavt niveau.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
17.03.16 20:07
Kære Benjamin

Kære Benjamin

Tak.

Hvis næsten 50 procent af journalisterne er kvinder, og priserne skal honorere journalisternes arbejde bredt, hvorfor vinder mænd så næsten fem gange så ofte?

Den problemstilling slår vi an her - læs gerne med de kommende dage. Og byd ind igen!

Mvh

Fremhævet af Journalisten
Benjamin Werner Christensen
17.03.16 20:33
I angiver, at omkring 50 pct.
I angiver, at omkring 50 pct. er kvinder, men hvad siger det? Hvis man skal lave en meget forsimplet version af den pointe, så kan man sige, at Arsenal spiller nogenlunde samme system som FC Barcelona. Men fordi der er 11 spillere på banen fra hvert hold, vinder de jo ikke lige så mange titler. Det gør de ikke, fordi FC Barcelonas spillere er bedre. Jeg vælger at tro og og håbe på, at det er årsagen til, at mændene dominerer. Pounten er, at I overhovedet ikke kan bruge de her 50-50-tal til noget som helst. I kunne lige så godt have konkluderet følgende: de kvindelige journalister er simpelthen deres mandlige kolleger fagligt underlegne, viser Journalistens gennemgang af vundne priser i 2015. Synes I, at det havde været sagligt?
Fremhævet af Journalisten
Benjamin Werner Christensen
17.03.16 20:36
I øvrigt er det kollegialt
I øvrigt er det kollegialt forkasteligt og derudover helt igennem respektløst over for de mange dygtige vindere at konkludere, at størstedelen af dem har vundet, fordi de er mænd. Det er en super relevant diskussion, men kan I virkelig ikke selv se, at I konkluderer på et fuldstændig helt igennem håbløst grundlag?
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Skat Andersen
18.03.16 00:06
Kære Journalisten

Kære Journalisten
Her er et par tip til et par andre statistiske uretfærdigheder i DJ.
Forbundet har altid haft en stor overvægt af journalister i forhold til fotografer. Alligevel er det aldrig sket, at en journalist er blevet kåret som årets pressefotograf. Prisen går altid til en fotograf.
Redaktionssekretærer vinder også langt færre priser end graverjournalister.
PS: Det er en super vigtig diskussion, I kaster jer også, men kunne I for pokker da ikke bare gøre det lidt bedre.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
18.03.16 05:38
Kære Rasmus

Kære Rasmus

Tak for replik.

Du vrøvler. Man skal være medlem af Pressefotografforbundet, for at deltage i Årets Pressefoto. Læs her:

http://pressefotografforbundet.dk/Videomultimedie/Regler-og-retningslinjer/

For at blive medlem af PF skal du være professionel fotograf. Læs her:

http://pressefotografforbundet.dk/Om-os/Nyt_medlem/

Kære Benjamin

Journalisten viser at i 25 udvalgte priser vandt mænd mest. Det er ikke en påstand. Det er faktum.

De kommende artikler kommer med bud på hvorfor. Jeg kan ikke garantere, at du ikke er uenig i nogle af forklaringerne :-)

God læselyst og tak for bidraget i debatten.

Mvh







Fremhævet af Journalisten
Rasmus Skat Andersen
18.03.16 08:11
@Øjvind

@Øjvind
Tak for at understrege min pointe, nemlig at din funktion har afgørende indflydelse på din mulighed for at vinde en pris.
Kan du virkelig slet ikke se det problematiske i at sige, at det er dit køn, der bestemmer dine vinderchancen, fremfor hvilken funktion, du udfører?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
18.03.16 09:03
Kære Rasmus

Kære Rasmus

Måske en forklaring også er, at det ikke er kønsuafhængigt hvem der får hvilke funktioner? Og: hvis vi vil anprise journalistik generelt, så er det da mystisk, at den journalistik kvinder laver, åbenbart anprises mindre?

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Skat Andersen
18.03.16 09:35
Kære Øjvind

Kære Øjvind
Vi er helt enige, og du har fat i gode pointer der. Men hvorfor skriver I så ikke om det, fremfor at fyre den gang vrøvl af, som har indledt den her diskussion.
Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg, er det en superrelevant diskussion, som desværre er blevet præsenteret på en måde, som er under al kritik.
Fremhævet af Journalisten
Morten Terp
18.03.16 09:54
Hej Øjvind

Hej Øjvind

Jeg forstår ikke helt udvælgelsen af priser og koblingen til DJ's medlemmer. I har udvalgt 25 "journalist"-priser og så kobler I det til hele DJ's medlemsskare. Men DJ består jo ikke kun består af journalister. 23% af DJ's medlemmer arbejder inden for kommunikation og grafisk design. 45% er journalister.

Og så virker det underligt, at I tager Carsten Nielsen-legatet med, der intet har at gøre med journalistik, men med en stor faglig indsats.

Til gengæld har I undladt at tage priser med inden for netop grafisk design og kommunikation. Om det vil ændre markant på kønsfordelingen aner jeg ikke.

Mvh Morten
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
18.03.16 11:19
Kære Morten

Kære Morten

Du har sikkert ret, jeg har ikke været nede i fundatserne på de enkelte priser. Vi kunne måske også have valgt mere repræsentativt. I det hele taget er det garanteret meget, der kunne gøres anderledes.

Men: metodekritik afskaffer ikke fænomenet, der skubber højst til nogle nuancer. Det er ikke ment som ren parade, men for at holde fokus.

Læs med. Der er ikke tvivl hos kilderne om, at den journalistik kvinder laver, ikke dekoreres i samme omfang som den mænd laver, selv om mange af priserne er åbne for forskellige genrer. Vi sætter pris på noget bestemt; vi ansætter nogle bestemte; nogle bestemte bliver indstillet. Og vinder.

Lyder det.
Fremhævet af Journalisten
Ota Tiefenböck
19.03.16 00:00
Journalisternes fagblad orker
Journalisternes fagblad orker ikke kvinder

Journalisternes fagblad Journalisten fortrækker mænd fremfor kvinder, kun 22 procent af redaktionens ansatte er kvinder

Din chance for at blive ansat på Journalisten er markant større, hvis du er mand end hvis du er kvinde. Det viser en gennemgang af de ansatte på Journalistens redaktion…………..
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
19.03.16 07:01
Kære Ota

Kære Ota

Tak.

Du har klart en pointe. Men jeg synes ikke den statistiske signifikans er helt sikker nok til din konklusion.

Når tallet kun er syv, skal der kun laves "kønsskifte" på en medarbejder for at flytte tallet markant.

Og hvis vi inddrager historisk empiri, bliver det endnu mere nuanceret:

Ud af de seneste fire redaktører har to været kvinder.

Art direktoren, der i dag er en mand, har tidligere altid været en kvinde. Forstå mig ret ...

Da jeg midt i 90erne blev reporter på bladet, var alle mine kolleger på redaktionen kvinder.

Men på reportersiden har Journalisten traditionelt haft flest mænd. Der holder din pointe. Klart endda.

Og jeg tror det skyldes mange af de samme årsager som i prisstatistikken: mediekritik er et stofmområde, der giver flest mænd i ansøgningsfeltet, fx.

Jeg vil gerne have en bredt sammensat redaktion, også kønsmæssigt. Det giver ganske enkelt et bedre hold, at vi er forskellige. Derfor synes jeg også to ud af syv er for lidt og forkert.

Hvis jeg skal vove at tænke højt, så debatten måske kan komme videre:

Hvis vi skal gøre noget ved det, også hvad angår "prissætning" af forskellig journalistik, skal vi hylde diversitet som en kvalitet ved journalistik og en kompetence ved ansættelse.

Det vil ved ansættelser sige, at man i højere grad positivt skal inddrage ansøgerens afvigelse fra profilen i det team, vedkommende skal indgå i. Hvad får vi, som vi ikke har? Ellers kan det blive Rip, Rap og Rup. Og i mindre grad kun se på de formelle faglige kompetencer.

"Den bedste" skal kort sagt også være den, der gør det bedste ved helheden. Det er i øvrigt en langt sværere øvelse.

Mvh


Fremhævet af Journalisten
Ota Tiefenböck
19.03.16 09:47
Kære Øjvind,

Kære Øjvind,

Jeg synes heller ikke det statistiske i mit indslag holder og vil heller aldrig skrive en artikel baseret på de tal. På samme måde, som jeg heller ikke vil skrive jeres artikel. Mon ikke det i virkeligheden er de bedste, der får jobs, vinder priser m.m. og at en artikel som jeres blot er med til at skabe problemer, som i virkeligheden ikke eksisterer. God weekend
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
19.03.16 14:11
Kære Ota

Kære Ota

Gode pointer.

Men djævlen bor i detaljen. Her formuleringen "de bedste". Bedste til hvad? Og hvorfor er de blevet bedst?

Mener du er mænd genetisk er særligt disponeret til at lave journalistik, der vinder priser?

Eller er afsløringen, der er iklædt aktindsigt, sene nattetimer og hårde konfrontationer, som måske passer bedre i mandens selvopfattelse, overvurderet?

Vi lader serien rulle. Håber du melder ind undervejs.

Mvh

Fremhævet af Journalisten
Lars Refn
30.03.16 08:53
Årets bladtegner: Stine
Årets bladtegner: Stine Spedsbjerg
Fremhævet af Journalisten