Hvad gør fotografer, når de bliver sendt ud for at tage det fede portræt – og billedet ikke må ligne det i arkivet? Journalisten spurgte ni af deltagerne i Årets Pressefoto. Det handler blandt andet om at få rystet journalisten af…
Joachim Adrian
Dagbladet Politiken
Opgave: Historikeren Søren Mørch skal fotograferes til søndagsportrættet i Politiken
Tid: To timer uden journalist
Kamera: Canon EOS 5D
Objektiv: Canon EF 35mm f/1,4L
»Jeg forbereder mig mentalt på at møde et menneske, jeg ikke kender. Jeg skal også give lidt af mig selv. Det er en del af dealen. Jeg renser mit hoved og finder den oprindelige lyst. Søren Mørch er heldigvis taget på landet. Det er en god rejse.«
»Jeg har ham på tomandshånd og har min egen aftale med ham. Når du laver en ordentlig aftale, tager de dig og opgaven alvorligt. De fleste kan godt forstå, at når jeg kommer alene, er det, fordi jeg vil lave det rigtige billede, og så kan jeg ikke bruge et gammelt pasbillede.«
»Jeg har ingen idé med. Jeg skaber nogle rammer, hvor personen kan overraske mere end min fantasi. Han trisser rundt med en kop kaffe. Viser mig sit gode læsehjørne; griber sin nye bog og begynder at læse korrektur. Han finder også en fejl. Så opstår billedet, hvor han har bogen oppe i ansigtet, med det ene øje helt lukket og det andet spærret helt op, som om han scanner. Det opstod, fordi der var tid.«
»Jeg bruger Guds egen lyssætning, den er mere overraskende end mine projektører. Det skærper at se billederne i stedet for at finde på dem. Havde solen lige sendt en stråle ind i øjet, havde det været perfekt.«
Astrid Dalum
5. semester på Journalisthøjskolen
Opgave: Björn Ulvaeus fra ABBA skal fotograferes til Politikens kultursektion, da han præsenterer musicalen Mamma Mia i Tivoli
Tid: 10 minutter under interview
Kamera: Canon 5D
Objektiv: Canon 70-200mm
»Det er som et nyhedsbillede. Vi har lige været til et pressemøde med 100 journalister. Han er stresset. Vi har fået ham ind på et hotelværelse, hvor der kun er os. Men hans opmærksomhed er rettet mod journalisten og ikke mod mig. Det er en udfordring at fotografere et menneske, der bevæger sin mund.«
»Han tager sin kaffekop. I de sekunder går han fra at være interviewperson til at være sig selv. Næste gang, han gør det, trykker jeg på knappen. Det er et skrøbeligt øjeblik i mandens hektiske hverdag. Jeg havde taget 20 billeder inden. Af en mand, der snakker. Det her er noget andet.«
»Jeg synes det er meget godt. Han kigger godt nok ned, men det gør jo også, at han er sig selv. Jeg ville ønske, han ikke havde briller på. Den brillestang skærer hen over øjet.«
Finn Frandsen
Dagbladet Politiken
Opgave: Klaus Bondam skal portrætteres til tillægget PS efter kommunalvalget, hvor han sammen med Dansk Folkeparti sikrede De Radikale en borgmesterpost
Tid: 30 minutter under interviewet og 5 minutter uden interview
Kamera: Canon Mark II
Objektiv: Canon EF 16-35mm f/2.8
»Jeg tager først nogle billeder, mens han bliver interviewet i en sofagruppe. Billeder hvor han gestikulerer, og du kan sige, han er presset. Et postulat, der passer til historien.«
»Hele magten ligger i skrivebordet; det er det, han har kæmpet for. Der står et tv-hold udenfor. Tiden løber. Derfor siger jeg til journalisten, da der er 5 minutter tilbage, at jeg skal have noget tid. Jeg fotograferer ham først forfra. Der er et vinduesparti, der skaber et klassisk flot billede. Så har jeg det. Så går jeg om bag ham. Hvad kan vi gøre? Hvad har vi ikke set før?«
»Da jeg tager billedet, snakker Bondam videre med journalisten, men det er også, som om han sidder i sine egne tanker og tænker på fremtiden. Alene. Når du ser en mand bagfra, skaber du din egen forestilling om, hvordan han har det og ser ud.«
Søren Bidstrup
Berlingske Media
Opgave: Statsminister Lars Løkke Rasmussen skal fotograferes til et interview i Berlingske Nyhedsmagasin.
Tid: 30 minutter under interviewet og 5 minutter uden interview.
Teknik: Canon EOS 5D Mark II.
Objektiv: Canon EF 24-70 mm på 50 mm
»Det er svært, for manden er allerede på vej til næste møde, og journalisten har brugt det meste af tiden.«
»Jeg improviserer ofte, men har de værktøjer med, jeg skal bruge. Billedet er lavet med flash bagfra og ringflash i objektivet. Den fjerner skyggerne fra ansigtet.
Jeg er godt tilfreds med billedet. Objektivet er ikke så godt, derfor står han ikke knivskarpt i øjet. Zoomen er god nok, når du pakker den ud, men den bliver hurtigt slidt. Der er ikke fokus på hele fladen.«
Sigrid Nygaard
Fotograf og billedredaktør Dagbladet Information.
Opgave: Rigmor Zobel skal portrætteres til sommerserie i Information om feminisme.
Tid: 10 minutter.
Teknik: Canon EOS 5D Mark II.
Objektiv: Canon EF 35 mm.
»Jeg har nogle gange nerver på, når det er kendte folk. Du skal kontrollere dem mere. Du vil gerne lave noget, der ikke er set før. Det kan være et pres.«
»Den største udfordring var, at jeg ikke havde hende i ret lang tid – og selv havde travlt. Jeg har ikke siddet med under interviewet. Det plejer jeg. På den måde kan du snyde dig tættere på dem. De ser, at du interesserer dig for dem og deres historie. Og du kan lure deres kropssprog og udtryk.«
»Jeg ville gerne fotografere hende inden døre. Men det vrimlede med stylister og fotografer, fordi Bo Bedre var ved at lave boligreportage. Så fik jeg hende om bag i haven. Lige pludselig kom hunden og drengen. Der kom mere historie i. Og jeg fangede et ømt øjeblik. Jeg tror, drengen hiver fast i hendes fod, og hun prøver at få ham lidt væk.«
»Det vellykkede ved billedet er, at hun ikke er bevidst om, at det bliver taget. Dér opstår de bedste billeder ofte. Der er noget ukontrolleret over den slags "Mellembilleder".«
Andreas Hagemann Bro
7. semester på Danmarks Journalisthøjskole.
Opgave: Skuespilleren Ghita Nørby til et kæledyrstillæg i B.T.
Tid: 45 minutter under interviewet og 30 minutter uden interview.
Teknik: Canon EOS 5D Mark II.
Objektiv: Fast objektiv Canon EF 35mm f/1.4L. Eller Canon EF 24-70 mm f/2.8L
»De to hunde i højre side var hjemme. Lige pludselig kommer den tredje hund også hjem. Den har været bedøvet og hun giver den en masse omsorg. Jeg er i en situation, som jeg styrer, men hvor der opstår et spontant reportageelement. Det har jeg brugt flere gange. Jeg sætter folk i gang inden for en ramme.«
»Portrætter kan være meget frygtindgydende. Du føler, du skal opfinde den dybe tallerken hver gang. Jeg forsøger ofte at lave portrættet i en reportage. I reportagen er du offer for begivenhederne. I portrættet skal du kommandere med folk, bruge dig selv og interagere. Portrætter bliver et billede af, hvad du kan. Det kan være hårdt.«
»Almindelige dagligdags hjem er svære at rense helt ud. Der kunne godt være mindre rod i billedet. Der er mange tallerkener og en lampe. Lyset er også lidt diffust. En blanding fra lamper og vinduet. Hendes ben og hundens fod kunne godt være indenfor rammen. Men jeg har fokus på hunden øverst til venstre.«
Sisse Stroyer
8. semester på Danmarks Journalisthøjskole.
Opgave: Fodboldspilleren Dennis Rommedahl skal fotograferes til B.T.
Tid: Halvanden time interview. En halv time uden interview, heraf 10 minutter på hotelværelset.
Teknik: Canon EOS 1D Mark II.
Objektiv: Canon EF 24-70 mm på 24 mm.
»B.T. ville gerne have, jeg ikke fotograferede ham på stadion. Det er svært. Fodboldspillere vil helst ikke lukke dig ind på privat territorium. Og hotelværelser er også private. Der er så mange uskrevne regler. Jeg mødte ham i lobbyen. Og så spurgte jeg, om vi måtte se, hvordan han boede. Det var rart at få et ja. En tillidserklæring. Jeg bliver ved med at spørge dem.«
»Vi taler om hans familie. Han savnede den. Han er udlejet til Nijmegen. Og det er ensomt at bo alene. Derfor gik han tit rundt og talte med personalet, fortalte han – og så fik han det der udtryk i ansigtet. En mere ærlig måde at se ham på. Jeg tror, han er et følsomt menneske. Og så trykkede jeg.«
»Jeg ville ønske, han havde siddet i 10 minutter og reflekteret. Så kunne jeg have arbejdet rundt om ham. Du ved, hvad du vil frem til.«
Opgave: Farshad Kholgi skal fotograferes til B.T., søndag.
Tid: En time til fotografering. Opgaven blev planlagt dagen før.
Teknik: Canon 5D Mark II.
Objektiv: Canon EF 16-35 mm.
»Bare det at skaffe det der flag … Jeg var i Silvan om morgenen og købe en rundstok og gaffetape. Farshad kendte heldigvis en iraner, der havde et flag. Ude i Tårnby. Vi er i en grusgrav i Nordhavn, hvor jeg måtte spørge om tilladelse. Jeg lavede også en version til forsiden, hvor han har tape over munden, som et kryds for at illustrere den manglende frihed. Der kunne jeg heldigvis også bruge gaffetapen. Det var godt, for vi var ved at løbe ud for tid.«
»Risikoen er, at folk står af, når man præsenterer ideen. Hvis den første kontakt bliver negativ, er det noget skidt. Så er paraderne oppe – og man ender med at lave noget, der ligner alt det andet: Et portræt op af en mur.«
»Jeg ville godt have haft lidt mere botanik, så det lignede en ø. Ideen er at efterligne et foto af amerikanske soldater, der rejser et flag på en stillehavsø under 2. verdenskrig.«
Morten Stricker
Dagbladet Holstebro – Struer
Opgave: Tre unge rugbytalenter skal fotograferes, fordi de er udtaget til landskamp.
Tid: 1 time
Teknik: Canon EOS-1D Mark III.
Objektiv: Canon EF 70-200mm f/2.8 på 160 mm. Lukketid 1/125 sek.
»Talenternes træner er der også. Og jeg forelsker mig i hans ansigtsudtryk. Det er hardcore. Han spiller selv rugby og har fået en rift. Jeg ville gerne gengive hans passion for spillet. Hans karisma er så stor, at jeg har billedet inde i hovedet, inden jeg tager det.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.