Hvis fotograferne skal overleve den digitale revolution, skal de forstå, at fotos skal publiceres i alle formater på alle platforme samtidig. "Vi ved, at noget er sket, 15 minutter efter at det er sket," siger Christian Schade
"Forandring er blevet en konstant. Det holder ikke op igen. Den, der tilpasser sig bedst, overlever."
Sådan sammenfatter Christian Schade tilstanden i medieverdenen. Ordene falder på Pressefotografforbundets paneldebat om fremtidens jobmuligheder – en seance, der bærer titlen Boost og afvikles i disse timer på Borups Højskole i København.
Fortidens jobmuligheder er – fortid. Billederne af orkanen Sandy blev leveret af civilister, der sendte dem til CNN.
"En mobiltelefon kan tage de billeder, folk vil have. Selv om der er dårlig optik og få pixels," siger Christian Schade. Han er specialiseret i fremtidens medier og digital produkt- og forretningsudvikling.
Dermed står det også klart, at en fotograf, der vil overleve i markedet, skal være i konstant bevægelse.
Vent ikke på pensionen
Schades budskaber på det kun 20 minutter lange oplæg river benene væk under fotografer, der har trang til tryghed.
"Hvis du er i 50'erne, kan du ikke holde den gående med de kunder, du har i dag. Det kommer til at gå hurtigere. Du kan ikke vente på pensionen."
"Ingen planer overlever det første møde med virkeligheden."
"Du kan ikke planlægge en succes i den digitale fremtid."
"Uddannelse giver ikke job af sig selv."
En overordnet udfordring for fotograferne er, at de personer, der deltager i en interessant begivenhed, selv dokumenterer den. Når fotograferne ankommer, er tingene sket og publiceret.
Samtidig skal fotografer fra nu af orientere sig mod iPad og mobiltelefon, allerede når de eksponerer.
"Jeg ved, det er hårdt, men I skal gå på tværs af platforme. I skal udkomme på små snottede skærme!"
Og ikke nok med det. Fotos skal kunne udveksles på tværs af platforme. Derfor skal der både tages højkant og lavformat, høj opløsning, lav opløsning.
Brugerne vil ikke betale
Endelig er der brugerne, som i dag bestemmer, hvilke medieprodukter der overlever. Meget handler om hurtighed.
"Vi ved, at noget er sket, 15 minutter efter det er sket," siger Christian Schade, der rundede af med denne opmundring:
"Og så forventer brugerne i øvrigt, at det hele er gratis. De vil ikke betale."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.