Og målgruppen er … Big Fat Snake

 »Jeg har lige været på toilettet - er der kommet nogen nye gratisaviser?« Tanja Parker Astrup skriver dagbog fra 24timer. Torsdag den 20. juliFra nu af hører vi kun Big Fat Snake.For dem kan vores læsere godt lide. Hele formiddagen har folk med fine titler fortalt om, hvorfor vi gør det her, hvordan vi gør det, hvilke annoncører vi skal have fat i og - ikke mindst - hvem vores læsere er.

 

»Jeg har lige været på toilettet – er der kommet nogen nye gratisaviser?« Tanja Parker Astrup skriver dagbog fra 24timer.

 

Torsdag den 20. juli

Fra nu af hører vi kun Big Fat Snake.

For dem kan vores læsere godt lide. Hele formiddagen har folk med fine titler fortalt om, hvorfor vi gør det her, hvordan vi gør det, hvilke annoncører vi skal have fat i og – ikke mindst – hvem vores læsere er.

Vi har 28 dage til at lære det, før avisen skal på gaden.

Vi er på seminar med 24timer på LO-skolen i Helsingør. Fremragende lokalitet med enkeltværelser til alle og udsigt over Øresund. De spiser også glimrende de fagforeningsfolk, og så må de være utroligt glade for gin/tonic målt på det kvantum, som ud på natten bliver stillet op i den gratis bar. Vi er færdige med at betale for noget som helst!

Det er redaktør af 24sekunder – døgnets vigtigste nyheder på 20 linjer – Jonas Hüttel, der godt op ad dagen får kogt vores læserprofil ned til navnet på det aldrende rockband, da vi endelig bliver sluppet fri til at diskutere journalistik.

Skal vi vinkle på, at du kan spare 20 procent på at købe dit nye køkken i Sverige? Eller skal vi i stedet gå hårdt på med, at de danske køkkenfirmaer er skide dyre, fordi de har prisaftaler med hinanden?

For ligesom at få læserskaren helt ind under huden arrangerer politisk redaktør Thomas Hundsbæk og hans undersåt Jakob Moll om aftenen en quiz, som skal finde den endelige vinder blandt tre hold, der havde lige mange point efter tovtrækning og ølstafet tidligere på dagen. Der er faktisk et enkelt hold, som kan nævne både Anders Blichfeldt og Peter Viskinde fra Big Fat Snake. Vi er godt kørende.

Fredag den 11. august

Chefredaktør Poul Madsen er halvbleg. Han pendulerer mellem vores to redaktionslokaler – nyistandsatte, åbne kontorlandskaber på 3. sal i Politikens Hus. Journalisten.dk har lige bragt nyheden om, at tanten i Pilestræde vil lancere en gratisavis dagen før os. Nordjyske Medier vil udgive en gratisavis, der skal udkomme to gange om dagen, og metroXpress udvider med en eftermiddagsavis. Ellers går alt efter planen …

Som en kollega fra en anden avis på Rådhuspladsen udtrykker det: »Jeg har lige været på toilettet – er der kommet nogen nye gratisaviser?«

Tirsdag den 15. august, aften

Et døgn til den første avis skal i trykken. Den lettere frustration over efterhånden at have arbejdet i ugevis uden papir at skrive på er afløst af adrenalin. Klokken 19 kommer direktør Torsten Bjerre Rasmussen farende ind på redaktionen: »De skal bruge JP, Politiken, Ekstra Bladet, bøger fra forlagene – alt, hvad vi udgiver.«

'De' er DR Magasinet Penge, som vil sende direkte fra redaktionen.

»Ja. Men det bliver ikke mig, der sørger for det lige nu,« siger projektchef Susanne Svendsen.

»Nej, hvem gør så? Anne Madsen?« småråber Bjerre. Pis; sekretæren er gået hjem. Så ringer hans mobil. Igen.

Klokken 21 går det op for direktøren, at det ikke rigtig kører for hjemmesiden.

»Den kommer ikke i luften før torsdag morgen,« siger Susanne Svendsen. En hel del gange. Kort efter må hun afmelde kærestens middagstilbud – torsk, som han endda selv har fanget. Det skulle hun nok have gjort lidt tidligere.

Onsdag den 16. august

Alle sidder med hovedet i Dato fra Det Berlingske Officin. Stemningen er god: Den kan vi sgu sagtens slå! Men hatten af: De har trods alt fået den til at ligne en avis på fem dage.

I dag er frokosten reduceret til håndmadder ved tastaturet.

»Der er møde igen om tre minutter,« konstaterer sportsredaktør Simon Stilling, mens han haster en leverpostejmad indenbords. Erhvervsjournalist Niels Sandøe sidder og skærer agurk i skiver på sit skrivebord. Men det er slet ikke frokost – han filer på illustrationen til et læsertip: 'Agurker mod bulne øjne'.

Redaktionssekretariatet koger. Der er konstant folk forsamlet om den høje mødedisk, hvor vores lille fjernstyrede bil med 24timer-vimpel troner. Teknikken strejker. Og det volder endnu større problemer i en avis med mange elementer skåret over et fast koncept. For eksempel har Connie Hedegaard skrevet en skarpere klumme end Naser Khader, men den kan ikke komme på, fordi vi ikke har et frit-skrabet billede af hende.

Vi vidste det godt: Vi skal skrive kort i 24timer. Men én efter én erfarer folk i praksis, hvor kort 30 linjer er. Den politiske redaktørs originale ide om at indlede artiklen med et billede for at skabe identifikation har ret svære kår, når brødtekstens længde i forvejen skal halveres.

Klokken 20 står Poul Madsen, souschef Claus Johansen, vores skotske designer, Terry Watson, og et par fodfolk og betragter avisvæggen, hvor en del sider – men ikke nok, det fremskredne tidspunkt taget i betragtning – er hængt op. De er ikke helt blottet for begynderfejl. En af de mere graverende er, at vi skriver "5 grunde til at læse 24timer", men kun giver fire. Gud ved, om vi ikke kunne finde på flere?

»Den femte grund kommer i morgen-tv,« lover Poul Madsen under skåltalen, da sidste side endelig er røget til trykkeriet. En god halv time efter planlagt deadline. Vi råber tre korte hurraer, tre lange og tre korte til.

»Jeg har en god fornemmelse i maven,« siger chefredaktøren. Og tilføjer, at han »håber, at farven ikke bliver lige så gul, som den plejer« på prøvetrykkene.

Klokken 22 kommer de første eksemplarer af vores baby. Den orange kontrastfarve er gul. Fesengul faktisk. »Hold kæft, billederne står dårligt,« udbryder fotograf Benjamin Kurstein, og journalist i reportagegruppen Anders Emil Møller konstaterer, at Casper Christensen har samme farve i hovedet som bjælken øverst på bagsiden. Men det kan ikke slå begejstringen ned. Det er sgu' en ret velskabt baby, vi har født.

Torsdag den 17. august

Kvart over 9 er der samling om fladskærmen: TV2-chef Per Mikael Jensen anmelder 24timer og Dato i morgen-tv. 24timer vinder, men ikke så stort, som han havde forventet. Og han synes heller ikke, at vi kommer med nok nyt i forhold til, hvad folk har hørt dagen før. »Har han læst avisen?« spørger forbrugerjournalist Kristian Kornø Rasmussen.

Og det skulle da også blive langt bedre. Klokken 11.30 tikker overskriften »24timer er klasser bedre end Dato« ind på Ritzaus Bureau. Tak, Henrik Qvortrup.

Og islændingene? Dem, der satte hele gratisræset i gang. De udkommer måske slet ikke alligevel. Dagsbrún vil nu kun skyde 50 millioner kroner i Nyhedsavisen.

24timer har været på gaden i én dag, og konkurrenten vakler. Direktør Torsten Bjerre Rasmussen griner smørret, da han danser forbi rygerne på trappen uden for redaktionen: »Hvor svært kan det være?«

Om aftenen er der for alvor fest. Vi hører Big Fat Snake.

Tanja Parker Astrup

29 år. Født i Slagelse. Uddannet fra Syddansk Universitet i Odense i 2003. Praktik på Politiken og siden fastansat på Politiken, først erhvervsredaktionen og siden Christiansborg. Udlånt til 24timer fra den 1. august. Arbejder her i avisens politik-/gravegruppe.

0 Kommentarer