Fjumresalget af Orkla Media vil hæmme Danmarks største udgiver af betalingsaviser langt ind i aviskrigen.
En skidt start på aviskrigen for Det Berlingske Officin.
Det er prisen for Orklas langsommelige og klodsede salgsproces af Orkla Media og dermed Det Berlingske Officin.
Først trak salget ud i månedsvis. Dermed blev Danmarks suverænt største udgiver af betalingsaviser stort set handlingslammet i optakten til aviskrigen. Nu medfører selve salgsprocessen, at officinet også vil være lammet i krigens første fase.
Det skyldes, at Mecom Europe teknisk set først bliver et selskab og kan børsnoteres efter en ekstraordinær generalforsamling i Mecom i september/oktober, påpeger børs- og medieanalytiker Henrik Schultz fra Danske Bank.
»Det er noget fedteri og lidt af et dødvande, men der er tale om en omvendt virksomhedsovertagelse. Før Mecoms generalforsamling må Berlingske og Orkla Media have midlertidige bestyrelser, som ikke kan beslutte det store omkring aviskrig og nye medier,« siger Henrik Schultz, som kalder Orklas salgsproces for uheldigt timet og tilrettelagt.
Tillidsfolk i Orkla Media og på Berlingske Tidende betegner situationen for Berlingske som 'ekstremt alvorlig og meget bekymrende'.
»Salgsprocessen hæmmede beslutningskraften i tre kvart år op til aviskrigen, og nu skal vi først til at finde ud af, hvad den nye ejer vil med os. Orkla og Orkla Media er i dyb krise, fordi ingen i Orkla Media ønskede at sælge, mens et spinkelt flertal i Orkla ASA ville sælge til Mecom,« siger Jesper Termansen, som peger på, at Orkla satte salgsprocessen i gang, fordi nordmændene ville finde en partner til at udvikle nye, digitale medier.
»Berlingske vil satse voldsomt på at komme ind på de områder, men nu er vi allerede
hæmmet. Vi har brug for at sætte fuld turbo
på, og i stedet bliver vi bremset. Vores nye ejer har ikke forstand på digitale medier og har tilmed kapitalproblemer,« siger Jesper Termansen.
Kjetil Haanes, koncerntillidsmand i Orkla Media, kalder problemerne for unødvendige.
»Mange købere var interesseret i at købe dele af Orkla Media, men Orkla-bestyrelsen ville sælge samlet. Det blev en prestigesag for Orklas ledelse at gennemføre salget til Mecom, og derfor går Berlingske nu hæmmet ind i en aviskrig uden at vide, om ejeren har penge nok,« siger Kjetil Haanes.
Mecom oplyser i sin børsmeddelelse, at der er sat 50 millioner euro af til at forsvare de danske aviser. Samtidig arbejder officinet under en spareplan på 200 millioner norske kroner, og koncernchef i Det Berlingske Officin Lasse Bolander varsler yderligere nedskæringer.
Berlingskes chefredaktør og administrerende direktør, Niels Lunde, mener ikke, at Mecoms kapitalproblemer får betydning for Berlingskes satsning på nye medier.
»Vi har lagt en robust strategiplan for 2006-2009, som betyder, at vi går over til tabloidformat, ligesom vi i efteråret satser på www.business.dk. Det tocifrede millionbeløb, som de tiltag koster, har vi allerede skaffet. Jeg hæfter mig også ved, at Mecom har afsat penge til aviskrigen, men jeg kan godt blive bekymret for, om kapitalproblemerne får Mecom til at kræve et højere afkast,« siger Niels Lunde.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.