search

Offentlig kommunikation: Hvor er tilliden?

Holdt i dag oplæg ved DJØF's arrangement i DGI-byen om offentlige arbejdspladser - med fokus på, hvordan strategisk kommunikation kan skabe både bedre arbejdspladser og legitimitet/opbaknin

Holdt i dag oplæg ved DJØF's arrangement i DGI-byen om offentlige arbejdspladser – med fokus på, hvordan strategisk kommunikation kan skabe både bedre arbejdspladser og legitimitet/opbakning fra borgere og brugere. Slides kan ses på Slideshare under titlen Statens Fortælling.

Pointen er min sædvanlige 🙂 At offentlig kommunikation – ikke mindst i en tid af privatiseringer, new public management, rapporteringsmani – handler om at opbygge tillid til de statslige/offentlige organisationers arbejde; dér holdes samfundet også sammen. Én ting er de klassiske mål om praktiske informationer til borgerne og tillige det kampagneorienterede, der skal påvirke vores adfærd i en bestemt retning (sundhed, trafik mv.) – noget lige så vigtigt er det felt, hvor velfærdsstaten ikke møder os som "brugere," men som borgere i et land.Her gælder, som bekendt ikke primitiv informationstransport, men konstruktionen af fortællinger og mening.

Eksempler på nogen, der ikke magter den opgave er fx. politiet, DSB mv. Tal om tillidssvigt.

Et godt eksempel på en myndighed, der i et langt sejt – omend noget underkommunikeret – træk har ændret sin platform er Udlændingeservice. Tallene er interessante: Fra 5.000 til 30.000 opholdstillladelser årligt fra 2002 til 2008, et fokus på kommunikation og service etc. Tal om nødvendig fokusændring, uagtet de politiske kastevinde. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen