Ørsted fejlede med sin kommunikation, da russiske tropper invaderede Ukraine, og danske medier rettede fokus på energiselskabets handel med russiske Gazprom.
Det erkender Ørsteds direktør, Mads Nipper, i et interview med Avisen Danmark. Han nævner blandt andet, at Ørsteds kommunikation havde for meget fokus på jura og selskabets kontraktlige forpligtelser.
”Jeg fejlede i at forstå, hvor følelsesmæssigt ophedet hele situationen var. Og det at svare faktuelt på noget, der er så følelsesmæssigt, det går bare ikke,” siger Mads Nipper til Avisen Danmark.
Ørsteds krisekommunikation ved krigens udbrud har været behandlet i Journalistens podcast ’Budskab’, hvor eksperterne kritiserede håndteringen.
Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema1000, sagde, at Mads Nipper havde indtaget den forkerte rolle.
”Jeg tror, desværre, man vil kunne huske tilbage på Mads Nipper som ham, der ikke ville slukke for gassen,” sagde han i udsendelsen.