Obama udfordrer annonce-grænserne

Op til de afgørende primærvalg i Ohio og Texas har Obama kørt en usædvanligt aggressiv web-annoncekampagne. Det har fået Poynteronline til at stille en række kritiske spørgsmål til webcheferne.

Op til de afgørende primærvalg i Ohio og Texas har Obama kørt en usædvanligt aggressiv web-annoncekampagne. Det har fået Poynteronline til at stille en række kritiske spørgsmål til webcheferne.

Vælgerne i Ohio og Texas er blevet mødt af et markant budskab i toppen af en række websites for prominente medier som Houston Chronicle: 'Stem på Barack Obama'.
Annoncen beskrives af den anerkendte uddannelsesinstitution Poynters website som agressiv og særdeles markant.

Umiddelbart skubber annoncen toppen af hjemmesiden væk og fylder en stor del af skærmbilledet. Samtidig er det ifølge Mediaweek den første politiske webannonce med video, og desuden kan man fylde sin adresse ind i annoncen og derpå få præsenteret det lokale afstemningsted.

'Betalt af Obama for Amerika', står der med små bogstaver i bunden af annoncen.

Ifølge Mediaweek er annoncen blevet bragt på 26 lokale sites tilhørende aviser, tv og radiostationer i Ohio og Texas. Den markante annonce har fået Poynteronline til at sende et spørgeskema rundt til de ansvarlige redaktører med en række spørgsmål som:

Sætter i valgannoncer på forsiden af jeres papirudgaver?
Er der risiko for, at læserne tror, der er tale om redaktionel opfordring til at stemme på Obama frem for en betalt annonce?
Ville jeres beslutning om at offentliggøre web-annoncen have været anderledes under andre konkurrencemæssige forhold?

Poynter vil offentliggøre svarene, efterhånden som de kommer ind.

0 Kommentarer