search

Obama på andenpladsen

Det mest bemærkelsesværdige ved mediernes dækning af valget er, at det har måttet overlade førstepladsen til krisen på Wall Street, mener en af New Yorks garvede journalister.

Det mest bemærkelsesværdige ved mediernes dækning af valget er, at det har måttet overlade førstepladsen til krisen på Wall Street, mener en af New Yorks garvede journalister.

Der er en ting, der fylder i spalterne, i radioen og på tv-fladen. Altså ud over Barack Obamas næsten-sejr og John McCains desperate forsøg på at gribe fat i republikaneren dybt nede i de såkaldt uafhængige vælgere – dem, der endnu ikke har besluttet sig for, hvor krydset skal sættes på tirsdag.

Det gør McCain blandt andet ved at få Californiens guvernør, den tidligere bodybuilder og filmstjerne Arnold Schwarzenegger, til at sige noget om Barack Obamas små biceps og tynde ben, som ifølge Schwarzenegger burde udsættes for noget bodybuilding.

»Hvis vi så bare kunne gøre noget for at få noget kød på hans ideer«, lød det fredag fra talerstolen i Ohio. McCain stod ved siden af og gav 'thumps up' til bodybuilder-politikerens forslag til substans i valgkampen.

Men det andet, der har optaget de amerikanske medier under de sidste par ugers intense kapløb mod det hvide hus, er de mindst lige så intense og uforudsigelige økonomiske rutscheture på finansmarkederne. Historierne om firmaer der lukker, arbejdsløshed, og om prisen på olie, benzin og dagligvarer. Og så selvfølgelig de mange tvangsauktioner rundt omkring i landet. Det har præget mediebilledet i en sådan grad, at senior-reporter Bob Hennely fra WNYC mener, at valgkampen denne gang er blevet »marginaliseret«.

Sidste gang var det krigen, der var øverst på dagsordenen sammen med ræset mellem George Bush og John Kerry, fortæller Bob Hennely til Journalisten.dk.

Han har selv dækket flere tidligere præsidentvalg og har været i 'gamet' i 25 år, som han siger, blandt andet som reporter for 60 Minutes, The Village Voice og The New York Times og nu altså New Yorks radiokanal WNYC.

Denne gang er det den økonomiske krise, som han kalder et af de mest afgørende vendepunkter i den amerikanske historie siden Anden Verdenskrig. Derfor konkurrerer den med valgkampshistorierne om den mest prominente plads på forsiden – selv med kun få dage tilbage til det, der er blevet kaldt et historisk valg, fordi amerikanerne kan få deres første afroamerikanske præsident.

Mangel på 'deep reporting'
Men hvad får vælgerne så om den historiske krise, når de åbner deres avis eller tænder fjernsynet? Ikke nok, mener Bob Hennely. Jo, de får masser af genbrug fra den ene redaktion til den anden. Meninger er der også nok af. Men de får ikke ret mange historier fra de steder, hvor krisen virkelig kradser.

»Der er simpelthen mangel på god gammeldags 'deep reporting'«, siger Bob Hennely. Det største problem er måske, at journalisterne i mindre og mindre grad forlader »the newsroom«. De sidder ved deres computerskærme, surfer, klikker sig ind på Wikipedia og genbruger kollegernes dækning om den dårlige økonomi. Derfor kommer historierne om udsigten til flere eller tvangsauktioner til at minde om udsigten til flere eller færre regnbyger i vejrudsigten.

På forsiden på the New York Times tre dage inden valget stod det 2-2 mellem præsidentvalgkamp og finanskrise. To historier til hver. For et par dage siden havde avisen godt nok den der historie om en lille pige, der skulle af med sin trehjulede, fordi mor ikke kunne betale sit lån på huset. Reporteren havde været på stedet, ude i virkeligheden. Men den slags 'deep reporting' er ifølge Bob Hennely undtagelsen.

I dag, to dage før det historiske valg, er finanskrisen stadig på forsiden. Men førstepladsen tilhører nu trods alt Barack Obama og John McCain.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen