Nyt studie: Eksplosiv vækst i trafik mellem nyhedsapps og tech-firmaer

Børsens nyhedsapp tager kontakt til 28 teknologi-leverandører, når man åbner den, viser studiet. Og det er langtfra enestående

Når du starter en nyhedsapp, starter du typisk også en omfattende trafik mellem din telefon og alverdens techfirmaer. Det viser et nyt studie af Aske Kammer, medieforsker på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han har over fem år analyseret trafikken til og fra mere end 20 nyhedsapps fra medier som Børsen, The Guardian og BBC.

I 2016 tog en nyhedsapp i gennemsnit kontakt til 11 tredjeparter. I 2021 er tallet steget til 23.

”Jeg var overrasket over væksten. For i mellemtiden har vi fået GDPR, der har betydet, at der er kommet en øget opmærksomhed om data,” siger Aske Kammer.

”Alle de nyhedsapps, jeg har undersøgt, er i kontakt med tredjeparter, når man bruger dem,” forklarer han.

Alle bruger tredjeparter

Nogle af dem hoster og optimerer indhold, nogle måler trafik, og andre håndterer annoncer.

Typisk ligger de i udlandet.

Især Google, Amazon og Akamai vejer tungt. For eksempel har 16 ud af 21 nyhedsapps kontakt til DoubleClick – en Google-ejet marketingplatform.

Tredjeparterne gør livet lettere for medierne, siger Aske Kammer, men han ser også to problemstillinger.

Aske Kammer vurderer, at medierne ”hjælper tredjeparterne med at stå endnu stærkere i kampen om annoncekronerne”:

”En del af den pris, medierne betaler, er, at de åbner et vindue for, at tredjeparter kan indsamle data om deres brugere.”

Aske Kammer ser også en privatlivsproblematik.

”For almindelige mediebrugere kan det være helt umuligt at gennemskue, hvem derude der måske får en mulighed for at indsamle data om dem,” siger han.

Børsen: Det kan betale sig

I Børsens nyhedsapp er brugen af tredjeparter – ifølge studiet – vokset fra ni i 2016 til 28 i 2021.

Mette Hundebøl Nielsen, Børsens Chief Financial Officer og Chief Information Officer, forklarer i en mail:

”Når vi på Børsen kalder en tredjepart, er det typisk for at hente en funktion eller ressource, som det bedre kan betale sig enten at hoste eksternt eller lade en ekstern udvikle.”

Hun forklarer også, at Børsen – paradoksalt nok – har taget flere af tredjeparterne i brug for at overholde GDPR. For eksempel et nyt privatlivs-venligt analyseværktøj. Om det konkurrenceproblem, Aske Kammer peger på, skriver hun:

”Det er en reel udfordring og et problem, som jeg tror alle medier tumler med.”

Problemet er dog mindre hos Børsen end hos mere annonce­drevne medier, forklarer hun.

Og i forhold til privatlivs-problematikken siger Mette Hundebøl Nielsen:

”Grundlæggende er vi enige i, at der er et transparens-issue. Man må sige, at de cookiebokse og privatlivspolitikker, som eksisterer i dag, er der nok ikke mange brugere, der forstår fuldstændigt.”

Børsen forsøger løbende at blive bedre til at orientere brugerne, skriver hun.

Aske Kammers studie har titlen ’Resource Exchanges Between Mobile News Apps and Third-Parties’ og er publiceret i ’Digital Journalism’.

Mediernes tredjeparts-darlings:

Især tre tech-firmaer dominerer listen over tredjeparter, som mediernes nyhedsapps er i kontakt med.

1. Google
Alle de nyhedsapps, som Aske Kammer har undersøgt, tager kontakt med tredjeparter hos Google på den ene eller den anden måde – kort efter at man åbner dem. For eksempel er Googles marketingplatform DoubleClick populær blandt medierne.

2. Amazon
Amazon driver en af verdens største cloud-løsninger kaldet Amazon Web Services (AWS). Her kan man for eksempel placere hele it-systemer og benytte forskellige funktioner, der optimerer en hjemmeside. Brugen af AWS og lignende systemer er eksploderet i de seneste år, blandt andet fordi de giver lave loadtider, høj oppetid og en sikring mod cyberkriminalitet.

3. Akamai
Akamai er et amerikansk tech-firma, der er specialiseret inden for blandt andet CDN – Content Delivery Solutions. Det vil sige, at de for eksempel kan hjælpe med at gøre sider lettere at loade og at optimere brugeroplevelsen.

0 Kommentarer

Læs også

Dødstrusler mod Andrea kan ikke opklares – sagen er langtfra enestående

Dødstrusler mod Andrea kan ikke opklares – sagen er langtfra enestående

16. NOVEMBER 2021
”En rigtig god nyhed”: Danske medier kan igen måle trafik uden samtykke

”En rigtig god nyhed”: Danske medier kan igen måle trafik uden samtykke

18. OKTOBER 2021