Publicistklubben uddeler onsdag deres store pris og vil samtidig skaffe sig et mere moderne udtryk ved at ændre klubbens navn til Danske Publicister.
Svindende medlemstal får Den Danske Publicistklub til at modernisere facaden. Lovene er blevet omskrevet til nutidigt sprog, der er en ny hjemmeside på vej, og så vil foreningen på sin kommende generalforsamling foreslå, at navnet ændres til Danske Publicister.
»Klubben har i dag cirka 400 medlemmer, og det tal har været nedadgående. Gamle medlemmer melder sig ud eller dør, og så har det været svært at lokke de unge til. Derfor gør vi nu et kraftigt tiltag for at forny klubbens udtryk,« siger formanden, Sidse Ewald.
Alle medlemmer af DJ har ret til at blive optaget i klubben, og Ewald mener således, der er basis for en større medlemskare, blandt andet fordi klubben stadig har stor succes med velbesøgte faglige møder. Senest i begyndelsen af februar, hvor omkring 70 tilhørere så en debat om WikiLeaks.
Forslaget om det nye navn vil blive fremlagt på generalforsamlingen onsdag den 2. marts. I forlængelse heraf uddeles Publicistprisen 2011 på 25.000 kroner. Prisen gives for mangeårig fremragende publicistisk indsats, og de nominerede i år er Steffen Jensen, Clement Kjersgaard samt en fælles-nominering af Christoffer Guldbrandsen og Nils Giversen.
»Steffen Jensen er en fremragende korrespondent og har været det i mange år. Og så går han skridtet videre ved ikke bare at rapportere begivenhederne, men også besøge de mennesker, der er involveret. Clement Kjersgaard er nomineret, fordi han laver godt og nyskabende fjernsyn og for hans Ræson-magasin. Guldbrandsen og Giversen har også været fremtrædende publicister,« fortæller Sidse Ewald.
Generalforsamlingen afholdes på Hotel Phoenix og begynder kl. 18.30. Alle er velkomne ved den efterfølgende prisoverrækkelse, men det koster 200 kroner (150 for medlemmer) at deltage i den efterfølgende reception. Tilmelding skal ske hos klubben.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.