search

Nyt medie vil crowdfunde hver artikel

Pitch din historie - og hvis læserne gider betale, kan du gå i gang med at skrive. Det er opskriften bag nyt dansk medie, som snart går i luften med statslig støtte. »Crowdfunding er et forsøg på at løse de kriser, der er i medieverdenen i dag,« siger medstifter

På lørdag kan Danmark have et nyt online-medie ved navn Peblish. Mediet har fået 200.000 kroner fra Kulturstyrelsens innovationspulje og er en platform, der både vil crowdfunde og publicere journalistik.

»Det bliver en platform på nettet, hvor journalister kan lægge artikelidéer op. Hvis brugerne synes, at en idé er god, kan de gå ind og give den et økonomisk like på 10 kroner eller mere. Når finansieringen er på plads, kan journalisten gå i gang med at skrive,« forklarer Kasper Gade, der sammen med Joel Boukris står bag projektet.

Crowdfunding-sider som amerikanske Kickstarter og danske Booomerang vinder frem over hele verden, og for nylig samlede Zetland over en halv million kroner sammen til et nyt medie via Kickstarter. Men ifølge Kasper Gade er Peblish de første herhjemme, der vil crowfunde på artikel-niveau.

Motiveret af krise i medierne 

Kasper Gade fortæller, at ordet ’Peblish’ er en sammentrækning af ordene ’people’ og ’publish’. Det er et idealistisk projekt for ham og hans partner – ingen af dem er selv journalister.

»Men vi er begge to nyhedshungrende og nysgerrige mennesker, som har lyst til at skabe noget nyt, der kan gavne kvalitetsjournalistikken i Danmark. Den trykte presse styrtbløder jo, og den undersøgende journalistik er dalende. Crowdfunding er et forsøg på at løse de kriser, der er i medieverdenen i dag,« siger Kasper Gade.

Hvorfor tror I, at brugerne vil betale for artikler via crowdfunding, når det er svært at få dem til at betale for et avisabonnement?

»For det første er det en meget lille økonomisk risiko, du løber, hvis du vælger at betale til en enkelt artikelidé. Og du er ikke bundet af det på samme måder som af et avisabonnement. Du betaler kun for de historier, du synes er interessante, og hvis finansieringen ikke kommer hjem, får du alle dine penge igen,« siger han.

Transparens er vigtigt

Kasper Gade nævner desuden, at han tror på, at der er et behov for den type indhold, som Peblish gerne vil satse på: 

»Konceptet er meget nyt, og der er ikke draget nogen erfaringer endnu. Men vi tror på, at der er en sult efter kvalitetsjournalistik derude. Med Peblish vil vi gå imod clickbaiting, overfladiske nyheder og så videre. Vi vil fortælle de oversete historier og dække de sorte huller i mediebilledet,« siger han.

Konkret vil Peblish sikre kvaliteten på sitet ved hjælp af indbyggede rating-systemer og ved at stille krav til skribenterne og de artikelforslag, de lægger op.

»For at man som bruger kan vurdere, om man vil støtte en idé, er det vigtigt for os, at der er så meget transparens som muligt. I skribenternes profil på Peblish skal de blandt andet skrive, hvad deres baggrund og uddannelse er, og i deres pitch skal de tydeliggøre, hvor mange kilder og hvor meget research, historien kræver,« fortæller Kasper Gade.

Lille risiko for idé-tyveri  

Hvordan undgår man som journalist, at andre journalister snupper ens gode idéer, hvis man lægger dem op på Peblish? 

»Vores research hos journalister fortæller os, at det er der en meget lille risiko for. Og den vil de gerne løbe. Desuden behøver journalisten ikke afsløre afgørende informationer, for eksempel behøver man ikke nævne sine kilder i artikelforslaget,« siger Kasper Gade.

Peblish.dk er stadig under udvikling, men mediet forventes at gå i luften på lørdag den 19. september.

Kommentarer
1
Gnaven gammel mand
15.09.15 15:33
Hvor ville det dog være fedt
Hvor ville det dog være fedt med en fotograf til dette billede, som havde ulejliget sig med at stille en hvidbalance først.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen