Nyt MediaWatch.dk får hård dom

Journalisten har bedt designchef på Ekstra Bladet Net, Kim Pedersen, om at give sin vurdering af MediaWatchs nye website. Her kan du læse hans dom:

Journalisten har bedt designchef på Ekstra Bladet Net, Kim Pedersen, om at give sin vurdering af MediaWatchs nye website. Her kan du læse hans dom:

'Nem at overskue, nem at bruge, men … kedelig at se på!
Skal det være spændende? Nej, men designet skal skabe interesse for nyhederne og bære dem frem. Mediawatch.dks nye design bærer ikke de seneste nyheder frem i læserens fokusfelt. I stedet vælger man at prioritere 'topnyheder', og derfor dominerer de farvede felter siden totalt.

Hvis Mediawatch.dk skal være et site, man som professionel bruger vil bruge flere gange dagligt, vil jeg anbefale, at de seneste nyheder havner længere oppe på siden og gerne prioriteret rent størrelsesmæssigt.

De designmæssige detaljer mangler helt klart. Til gengæld er sitet rent og overskueligt. MEN der kommer ofte til at mangle både sjæl og identitet, hvis man barberer stilmæssige detaljer væk. Det er sket her, hvor samtlige bokse og farver på siden efterlader et næsten depressivt udtryk – fladt og efter min mening lidt for business-overdone. Hvorfor skal det være kedeligt, stift og udtryksløst, blot fordi det skal konkurrere med Business.dk? Ind med detaljer, der skaber identitet!

Det er dejligt nemt og enkelt at navigere på Mediawatch.dk – tak for det! Men det er igen blevet FOR enkelt. Hvorfor skal jeg som bruger tilbage til forsiden for at se alle de andre nyheder? Det lille overblik i bunden af en artikel hjælper ikke meget, hvis jeg i det hele taget kommer så langt ned ad siden.

Jeg savner flere tilbud i en – efter forholdende meget bred – højrespalte, der totalt domineres af en irriterende annonce. Brug pladsen! Spild ikke den professionelle brugers tid, men led os hurtig videre til de andre artikler og tilbud.

Jeg savner også det hurtige overblik over en artikel, et resumé a la Cnn.com med de tre bullitpoints på artiklerne på selve artikelsiden. Skriftstørrelserne er generelt meget læsevenlige, men faktisk for store i forhold til den øvrige plads på sitet.

Konklusion:
Tak for redesignet – heldigvis er nettet jo et meget dynamisk medie, hvor det ikke tager lang tid at prøve nye ting af, justere sit design og løbende optimere brugeroplevelsen. Derfor glæder jeg mig over, at der er fokus på designet – også hos Mediawatch. Men en egentlig konkurrent til Business.dk? Ikke på designet.'

Læs også det seneste tema i Journalisten, hvor Kim Pedersen fortæller om 'godt webdesign' og tendenser for de kommende år.

Designchef Kim Pedersen har i øvrigt tidligere udgivet en guidebog til bedre webdesign. Læs mere her.

2 Kommentarer

Helle Nissen Kruuse
7. DECEMBER 2007
Slap af, Ole
- og nyd weekenden, fri for de fedtede. Tak for RSS feed!
Ole
7. DECEMBER 2007
Tak for gode råd

Tak til Kim Pedersen for gode råd. Vi har vist vidt forskellige holdninger til webdesign (samenlign eb.dk med journalisten.dk og mediawatch.dk), men det er svært at argumentere mod en mand, der har 106 mio. månedlige sidevisninger. Og Kim er ekstremt dygtig til at sætte fingeren på de ømme punkter.

Heldigvis er der da også mange af Kims kritikpunkter, vi allerede er i gang med at udbedre. Jeg skal ikke trætte med en lang liste, men Kim: stol trygt på at vi kommer til at udnytte pladsen.

Når det er sagt har alle de reaktioner, vi har fået fra brugere og webeksperter, været overordentlig positive. Selv er vi meget glade for forandringen og håber at gøre det endnu bedre fremover.

KH

Ole Nørskov
Chefredaktør, MediaWatch.dk