Nyt magasin om økonomi: Kvinder er ikke kun optaget af formuepleje

Kvinder halter efter mænd på løn og pension. Nyt glittet livsstilsmagasin ønsker at gøre økonomi vedkommende for kvinder. ”Der er behov for, at kvinder får en større selvstændig økonomisk bevidsthed,” siger redaktøren

Historier om økonomi i medierne henvender sig alt for ofte til mænd. De har tit et kedeligt skær over sig, og derfor misser de et stort kvindeligt publikum.

Men det ønsker journalist Mille Skjold Madsen at ændre på. Hun har lavet det halvårlige printmagasin Økonomista med økonomihistorier, som kvinder kan identificere sig med. Kvinder har i den grad manglet et magasin, der taler om privatøkonomi, mener Mille Skjold Madsen.

”Vi taler meget ligestilling og MeToo. Men kvinder er bagud på løn, og de får en lavere pension end mænd, selv om de lever længere. Der er behov for, at kvinder får en større selvstændig økonomisk bevidsthed,” siger redaktør og grundlægger Mille Skjold Madsen.

Økonomista skriver blandt andet om finansiering af huskøb, secondhand tøj, pengetabu, gæld, kvinder og ligestilling.

Mille Skjold Madsen har selv arbejdet som journalist i finanssektoren, hvor hun oplevede, at historierne blev formidlet på en lidt for mandsdomineret måde.

”Jeg følte ikke, at historierne talte til mig og mine interesser som kvinde,” siger hun.

Mere end bare formuepleje

I form og indhold ligner Økonomista på mange måder et livsstilsmagasin for kvinder. Og det er ikke tilfældigt. I Økonomista er der nemlig skruet op for identifikationen.

I det seneste nummer fortæller DR-værten Sofie Østergaard for eksempel om sit forhold til økonomi.

”I mit magasin lægger folk deres egen økonomi frem. Man vil hellere høre folk fortælle om deres eget liv, og hvad de selv har gjort end nogle generelle råd. Det skal være sådan, at læseren tænker: Det kunne være mig,” siger Mille Skjold Madsen.

Hun forklarer, at damebladene ofte skriver om at forbruge penge på tøj, sko og bolig, mens økonomihistorierne i medierne henvender sig til mænd, der ønsker at ”optimere deres formue”. Men kvinder er ikke kun optaget af formuepleje. De vil også vide, hvordan de i hverdagen kan få glæde af en bedre privatøkonomi.

”I stedet for at ”optimere min økonomi” er det mere interessant for mig at vide, hvordan jeg kan omlægge min økonomi, så jeg fx kan frigive tid til at være mere sammen med familien. Eller hvad jeg skal gøre, hvis jeg ønsker at tage to års barsel,” siger hun.

Økonomista skriver sig ind i en trend, hvor der er kommet mere fokus på kvinders økonomi. Alt for Damerne har for eksempel skruet op for økonomihistorierne, der er udgivet en stribe bøger om privatøkonomi målrettet kvinder de seneste år, mens Female Invest er et online univers for investering og privatøkonomi målrettet kvinder.

Ved siden af Økonomista holder Mille Skjold Madsen foredrag om kvinder og økonomi og arbejder med markedsføring.

Økonomista har nu over 500 faste abonnenter, og der er i alt solgt næsten 2.000 eksemplarer, siger hun.

”Men det ikke nok til at hive en løn hjem endnu.”

 

 

0 Kommentarer