
Et nyt lokalmedie i Køge vil fra oktober både udkomme på lyd, video og flow-tv. Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix
Hvis alt går vel, så bliver borgere i Køge og omegn til oktober velsignet med et nyt lokalmedie.
Mediet hedder Køge.tv og podcast, og manden bag hedder Nils Gisli. Han venter bare på et endeligt ja til en sendetilladelse fra YouSee, og så går mediet i luften.
Men hvis borgerne i Køge forventede, at de ville få et klassisk nyhedsmedie, så tager de fejl. For Køge.tv og podcast ser sig selv som et ”slowmedie”.
”Vi vil lave de gode historier og tillade os at gå mere i dybden. Vi har levet i en tid, hvor vi troede, at alting skulle gå hurtigt og skrives kort, fordi folk ikke gider bruge tiden på det. Men det passer ikke. Folk vil gerne fordybe sig i noget, de interesserer sig for,” siger Nils Gisli.
Han omtaler lokalmediet som et ”vi”-projekt, men indtil videre består Køge.tv og podcast kun af Nils Gisli. Han understreger dog, at der er andre personer inde over, som bliver offentliggjort senere.
Udkommer på tre forskellige platforme
Det er ikke første gang, at Nils Gisli forsøger sig med at lave lokaljournalistisk i Køge. For omkring 12 år siden lavede han også Køge TV – en lokal tv-station som lidt ligesom TV2-regionerne lavede nyhedsindslag med lokale nyheder.
Men sådan bliver det ikke denne gang. Det indhold, som bliver lavet af lokalmediet, vil udkomme som lyd på podcast, som videopodcast, der kan ses på Facebook og YouTube, og på en lokal flow-tv kanal via YouSee.
”Jeg skal med mediet være der, hvor folk er, og de lytter rigtig meget til podcasts og er rigtig meget på sociale medier. Så derfor skal det også laves som videopodcast. Det kommer også til at udkomme som flow-tv, fordi der stadigvæk er en målgruppe for det. Jeg vil ramme bredt, så flest muligt kan se og høre vores indhold.”
Målet er til en start, at Nils Gisli skal lave to produktioner om ugen, som altså udkommer som lyd, video og på flow-tv, hvor det vil køre i loop.
Og her bliver det ikke ”nyheder med en negativ drejning”, som Nils Gisli mener, der er nok af i den klassiske lokaljournalistik.
”I forhold til så mange andre sjællandske byer, så er Køge i en rivende udvikling. Der bliver bygget over det hele, der er et nyt supersygehus, en ny jernbane og en stor udvikling i havneområdet. I bund og grund vil jeg gerne lave historier om alt det gode der sker i Køge og omegn.”
”Eksempelvis ved at give tid og plads til politikere med visioner og holdninger til at forklare sig og gøre os alle sammen klogere,” siger Nils Gisli.
Reklamefinansieret medie
Hvad er et succeskriterie for dig?
”Det er at være med til at skabe den gode fortælling om Køge. Og at være med til at skabe en fællesskabsfølelse i en positiv ånd.”
”Men succes måles jo også i penge, så hvis det ikke er godt nok, er der nok ikke nogen, der gider annoncere. Så det vil også være en succes, hvis lokale virksomheder vil annoncere,” siger Nils Gisli.
Ifølge stifteren af Køges kommende lokalmedie har han på nuværende tidspunkt tegnet fire sponsorater, hvilket sikrer, at mediet løber rundt det næste halve år.
Selvom Køge.tv og podcast endnu ikke officielt er luften på alle platforme har mediet allerede knap 8.000 følgere på Facebook.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.