search

Nyt Københavner-magasin har PRESS som forbillede

"Københavner" er titlen på et helt nyt kvartalsmagasin, som er på gaden i morgen. Målet er at styrke byens stolthed og magasinet har hentet inspiration i både hedengangne PRESS og The New Yorker, fortæller chefredaktør Djuna Barnes til Journalisten.dk.

"Københavner" er titlen på et helt nyt kvartalsmagasin, som er på gaden i morgen. Målet er at styrke byens stolthed og magasinet har hentet inspiration i både hedengangne PRESS og The New Yorker, fortæller chefredaktør Djuna Barnes til Journalisten.dk.

Første udgave af magasinet er på 148 sider og indeholder blandt andet et større interview med Søren Ulrik Thomsen, Jokum Rohde og Steen Jørgensen, hvorfra man allerede her kan læse et uddrag.

Desuden bringer 'Københavner' en stor fotoreportage fra diskotek U-Matics åbningsfest for 25 år siden med billeder, der aldrig har været offentliggjort før.

Endvidere debutterer Morten Lindberg (Master Fatman) og Jesper 'Jokeren' Dahl som novelleforfattere.

Og derudover bliver der tale om store og lange fortællinger om byens borgere, om steder, der har været og bølger der kommer og går.

»Vi satser på ting, der interesserer os ved byen. Steder, bølger, mennesker og sammenhænge. Og at alle vores skribenter skriver fedt,« siger den ene af magasinets to chefredaktører, Djuna Barnes, til Journalisten.dk.

Den anden redaktør i chefduoen er Martin Kongstand og begge bidrager til første nummer af magasinet. Martin Kongstad har skrevet en novelle om sit ungdomsmøde med fritænkeriet i form af vennen Franz, som drak sit eget tis, mens Djuna Barnes (med det borgerlige navn Maria Gerhardt) har slaket Kidd – bynes nye rapstjerne – igennem fem måneder for at tegne et portræt af ham.

Det er kun lidt under et år siden, at et andet blad om hovedstaden måtte lukke – gratismagasinet KBH. Men selv om både KBH og det nye "Københavner" begge har/havde en stor kærlighed til byen, så er de to blade ikke umiddelbart sammenlignelige, mener Djuna Barnes.

»Nej, det ville være mærkeligt at sammenligne dem – udover selvfølgelig at begge blade tager udgangspunkt i byen. KBH var et gratisblad financieret af kommunen og derfor en slags public service over for byen. Det var et rigtig fint blad. Men vi har en helt anden indgangsvinkel. Vi er selvfinancieret. Vi koster 50 kroner. Vi er grafisk ambitiøse, og vi har lange fotoserier og vi skriver meget lange artikler og trykker ny litteratur. Desuden føler vi ingen anden forpligtelse end at bringe noget, der interesserer os,« siger Djuna Barnes og afslører, at man har hentet inspiration i det nu hedengangne Månedsbladet PRESS og The New Yorker.

»The New Yorker for selvopfattelsen og det at trykke nye forfattere. PRESS for fordybelsen.«

Københavner illustreres af en lang række af byens kunstnere og fotograferne er udvalgt af billedredaktør Anne Mie Dreves. Derudover er Kasper Riisholt valgt som art director. Og chefredaktørerne går efter på en gang både at være "slumromantiske" og samtidig "nogenlunde tjekkede".

Alle på Københavner arbejder i øvrigt gratis. Og ifølge Djuna Barnes er det ikke tanken at fastansætte journalister – ligesom freelancere heller ikke skal forvente penge.

»Hvis folk har en god idé til noget, de gerne vil skrive o, og de kan skrive, så er der mulighed for det,« siger hun.

Lanceringen af Københavner finder sted i morgen på Søren Værtshus.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen