search

Nyt job til Cathrine Gyldensted

1/2 fra DR til Nordjyske Medier, KøbenhavnNavn: Cathrine Gyldensted, 34 årNyt job: Chef for Nordjyske Medier, KøbenhavnKarriere: 2000-2006: Reporter TV Avisen og Søndagsmagasinet, redaktør på »Clement Direkte« 1. sæson, redaktør på »Chefens Sjæl«, DR2, DR Penge.

1/2 fra DR til Nordjyske Medier, København

Navn: Cathrine Gyldensted, 34 år

Nyt job: Chef for Nordjyske Medier, København

Karriere: 2000-2006: Reporter TV Avisen og Søndagsmagasinet, redaktør på »Clement Direkte« 1. sæson, redaktør på »Chefens Sjæl«, DR2, DR Penge.

Du har hjulpet til i et kvindenetværk, der vil hjælpe flere kvinder til tops i erhvervslivet. Har du selv fået dit nye job via netværk?
Nej, jeg skrev direkte til Ulrik Haagerup, som jeg ikke kendte og aldrig havde truffet. Men jeg havde spekuleret over, hvem der repræsenterede de værdier, der er vigtige for mig. Jeg fik øje på Ulrik og sendte ham en mail om mig selv. Vi spiste frokost sammen, og kort tid efter tilbød han mig jobbet. Så det her har ikke med netværk at gøre, men handler i stedet om at lede efter en ligesindet og ramme plet.

Hvorfor er det så vigtigt at dele værdier?
Jeg har efterhånden forstået, at det handler om at finde en arbejdsplads, hvor mine værdier stemmer overens med stedets. Det er blevet mere og mere nødvendigt, for at jeg kan trives både som journalist og som menneske.

Hvilke værdier er vigtige for dig?
Helt klart modighed. Det er vigtigt at have ambitioner om at finde nye stier og insistere på at tænke originalt og anderledes. Derudover betyder tillid og god personalepleje meget. Fik jeg sagt ærlighed?

Da du henvendte dig til Ulrik Haagerup, var det så for at blive chef?
Nej, i første omgang ville jeg bare gerne samarbejde med ham. Men jeg ville også gerne arbejde med ledelse. De sidste to år har jeg fået klare holdninger til, hvad der er god journalistisk ledelse, og hvordan man skaber en god redaktion.

Hvordan vil du gerne være som leder?
Jeg vil gerne være lyttende, udviklende, modig og ærlig. Det skaber forhåbentlig tilfredshed og kreativitet. Og det er der brug for masser af, så vi kan blive nyskabende og få helt anderledes idéer. En af de ting ved journalistisk ledelse, jeg gerne vil have ændret, er, at man ofte giver de dygtigste journalister chefposterne uden at kigge på, hvilke kvaliteter der skaber en god leder. Som journalist skal man være en ener, der går sine egne veje, mens man som leder skal kunne udvikle sine kolleger og fællesskabet. Det vil jeg virkelig gerne kunne.

Hvordan kommer dine kolleger til at mærke, at de får en kvinde som chef?
Jeg vil bruge nogle af mine personlige egenskaber såsom at være lyttende og at sætte mig ind i medarbejdernes behov. Jeg vil også gerne coache. Jeg skal være katalysator, men det er mine kolleger, der skal spille bold med hinanden til redaktionsmøderne. Man kan så diskutere, om det er kvindelige værdier. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at være mor for mine medarbejdere. Jeg vil meget hellere have en holdånd, hvor alle føler ansvar på linje med mig. Men hvis der skal skæres igennem, gør jeg det selvfølgelig.

Hvad er de redaktionelle ambitioner?
På kort sigt er visionen at skabe en arbejdsplads, hvor de ansatte har det skægt. På længere sigt skal vi kunne opfinde nyt. Det kan være programkoncepter til radio eller tv, og det kan være på andre planer. Kan vi for eksempel finde helt nye måder at holde redaktionsmøder eller idéudvikle på? Vi vil gerne have en idéfabrik, hvor vi har et journalistisk afsæt, men også er frække og tør prøve andre veje.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen