1/2 fra layouter/grafisk designer på Ingeniøren til visuel redaktionschef på 24timer.
Karriere: Uddannet tegner/grafiker fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding 1984-87.
Nyhedsgrafiker/layouter på Jyllands-Postens weekendredaktion fra 1996-2005 samt Art Director på Jyllands-Postens magasinredaktion 2005-06. Layouter og grafisk designer på Ingeniøren fra 2006 til 2008. Du kan læse Lars Pryds’ blog på www.prydsblog.com.
Du skal være visuel redaktionschef, hvad betyder det?
Det går ud på, at jeg skal sørge for, at avisen ser rigtig godt ud. Det vil sige, at fotos, design, grafik og layout bliver brugt rigtigt til de rigtige historier. At man holder sig inden for de designmæssige rammer, og at der kommer nogle gode billeder i avisen.
Hvad betyder det visuelle for en avis som 24timer?
Det betyder naturligvis rigtig meget. Før man begynder at læse en avis, ser man den jo og danner sig et indtryk, som kan gøre en forskel i forhold til, om man også samler den op næste gang. Derfor skal den visuelle udvikling heller ikke foregå fra den ene dag til den anden. Der er en visuel identitet, som læseren er knyttet til. Folk skal jo ikke stå en morgen og tænke, hvor er 24timer blevet af?
Så der er ikke plads til det visuelt krævende eller anderledes?
24timer er en hurtigt læst avis, så den skal først og fremmest være hurtig at navigere i, så det hele tiden er klart, hvilken type side man befinder sig på. Der skal være overraskende illustrationer i avisen, men det behøver ikke være på hver eneste side.
Du har jo ellers en kunstnerisk profil.
Kan du ikke bruge den på 24timer?
Det håber jeg meget kan blive en del af det. Ikke at der skal laves skønmalerier i 24timer, det skal jo ikke være en smuk avis med smukke billeder i, men snarere en interessant avis. Men der, hvor der for eksempel ikke lige er et oplagt reportagebillede, kunne man godt snige et overraskende bud på en illustration ind.
Hvad kunne det være?
Det er svært at sige, fordi det tit er de mere abstrakte problemstillinger, der kræver den alternative illustration. Men det er typisk i tilfælde, hvor man ikke kan bruge et traditionelt reportagefoto til at fortælle historien.
Hvordan skal 24timer skille sig ud fra de andre gratisaviser?
Jeg synes allerede, at 24timer skiller sig ud. Så det handler mere om at fastholde og videreudvikle en visuel identitet. Som den ser ud nu, tror jeg, avisen rammer målgruppen, de travle unge læsere, ret godt. Det handler om det korte, det hurtige og det anderledes vinklede.
Så der er ikke noget, der generer dig i 24timer, som avisen ser ud i dag?
Der er ikke noget, hvor jeg siger, at nu skal det død og pine laves om fra dag ét. Nu skal jeg lige starte, og så må jeg se, hvordan tingene kører. Der er ikke umiddelbart nogen store omvæltninger i vente. Men der er rigtigt mange farver og streger i avisen, og nu er jeg lidt en minimalist, så det skal vi se på, om der skal økonomiseres lidt med. /
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.