Nyt job
Nyt job
Lizl Rand, 38 år.
1/6 fra redaktionschef på IN og Psykologi til chefredaktør på Bolius.
Karriere: 1993: Merkonom. 1998: Uddannet journalist på DJH. 1998-04: Skrivende journalist på B.T. 2004-05: Livsstilsredaktør på B.T. 2005-07: Redaktionschef på Månedsmagasinet IN og på magasinet Psykologi.
Hvad bliver dit job?
Jeg skal lave et boligmagasin, som blandt andet skal fremme kendskabet til Bolius. Bolius er for boligejere, hvad FDM er for bilejere. Det vil sige seriøs, uvildig rådgivning, hvor man kan få hjælp til alle dele af livet som husejer. Men magasinet skal også være et nytteredskab for boligejere, hvor de kan hente viden, inspiration, fif og tricks.
Du starter magasinet op fra bunden?
Ja, fuldstændig. Jeg har et blankt stykke papir foran mig. Det er fantastisk – og det er også derfor, jeg er her. Det er en once in a lifetime-mulighed. Det er så nemt at kritisere eksisterende blade og aviser, men nu får jeg selv mulighed for at prøve det hele. Jeg kan fuldstændig selv lægge linjen, finde ud af mikset, indholdet, flowet og medarbejderne.
På hvilken måde bliver det nye magasin anderledes end andre boligmagasiner?
Det skal ikke være et magasin, man bare bladrer igennem. Jeg vil gøre alt for, at det skiller sig ud. Nytteværdien skal være høj for folk. Der skal være noget til hjernen og til hjertet. Der skal også være indhold med kant og bid rent journalistisk, hvor vi går til den og kigger på byggebranchen, arkitekter og lokalplaner. Det er klart min ambition også at lave kritisk journalistik.
Du har før beskæftiget dig meget med mode og livsstil. Hvad bliver det nye?
Formidling og kommunikation er værktøjer. Ligegyldigt om man formidler modetøj, læbestifter, møtrikker eller carporte, bruger man de samme teknikker rent journalistisk. Men jeg sidder sammen med en helt ny type folk, nemlig ingeniører, arkitekter og fagfolk, som jo er meget nørdede inden for deres områder. Førhen var jeg sammen med stylister og makeup-artister, som også var præget af deres verden. Så miljøskiftet er stort.
Livsstil, mode, bolig. Hvorfor er du ikke ude på et dagblad og vælte regeringer?
Livsstil er også et vigtigt journalistisk område med mange gode og vigtige historier. Og mode er jo et kæmpe erhverv med enorm omsætning og et af vores største eksportområder. Man kan sagtens vinkle livsstil og mode til at være knaldhård journalistik.
Hvilke fordomme er der over for modejournalistik?
De samme fordomme som over for navnestof. Modejournalistikken er ikke seriøs, den er ikke fin nok og ikke rigtig journalistik. Den mere respekterede, politiske journalistik er jo også sladderstof. Det handler om alliancer mellem personer, rygter og sladder. Men det er åbenbart finere, fordi det er blandt politikere. Jeg ved ikke helt, hvorfor det er sådan, men jeg synes, det er pinligt. For journalister, der har den fordom, afslører faktisk, at de ikke er særligt vidende.
Hvad er det spændende ved at lave modejournalistik?
Det er supersjovt at tale med designerne og modeskaberne om deres tanker, fordi de henter inspiration fra hele verden. Visuelt er det en fornøjelse, en forførelse og en fryd at kigge på noget, man synes er dejligt, smukt og lækkert. Og så er mode et vigtigt område med masser af gode historier.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.