Nyt job 2

Nyt job

Søren Højlund Carlsen, 32 år

1/3 fra Ncom til Rescu Kommunikation

Karriere: Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole, 2003. Nyhedsvært på Radio2 i Fredericia og senere Idrætskonsulent i Dansk Døve Idrætsforbund, 2003. Nordjyske Medier, vært/
reporter, 2003-2005. Journalist og kommunikationsrådgiver i ncom public relations, 2005-07. Stifter og partner i Rescu Kommunikation, 2007.

Hvordan udtaler man Rescu? Det er ligesom Rescue 911, bare uden e til sidst.

Hvad er Rescu Kommunikation? Det er et århusiansk kommunikationsbureau. Navnet Rescu kommer af forbogstaverne i vores navne, for vi er fire tidligere kolleger, der har startet firmaet sammen. Men der ligger faktisk flere betydninger i det. Vi vil nemlig gerne hjælpe vores kunder og så og sige 'redde' deres kommunikation. Og samtidig redder vi i overført betyding også vores egen karriere – i hvert fald på den måde, at vi nu har skabt lige nøjagtig de rammer og den virksomhed, som vi gerne vil arbejde i.

Trænger danske virksomheder til at blive reddet? Ja, er du tosset. Der er rigtig mange firmaer, der kommunikerer med hovedet under armen, og som virkelig har brug for et besøg af mig eller mine kolleger. Det er rystende så mange virksomhedsledere, der ikke kan forstå, hvorfor medierne ikke bare skriver det, de gerne vil have.

Hvordan skal de reddes? De firmaer, vi snakker om, har problemer med deres kommunikation. Eller også har de ikke nogen kommunikation overhovedet. Vi kan blandt andet hjælpe dem med at få et godt forhold til pressen, blive mere synlige for deres kunder og til at få styr på den interne kommunikation.

Laver I også mere rendyrkede journalistiske produkter? Vi laver for eksempel udgivelser for forskellige virksomheder, og det er rendyrket klassisk journalistisk i magasinformat. Vi skal lave et magasin for NRGi her i Århus. De åbner et nyt domicil den 1. juni, og i den forbindelse vil de gerne have et magasin, der handler om arkitektur, energi og miljø.

Hvilke journalistiske værktøjer kan du bruge i arbejdet med kommunikation? Blandt andet idéudvikling. I vores tilfælde kan vi hjælpe kunderne med at få gode idéer til, hvilke historier der kunne være interessante for offentligheden. Så kan jeg også bruge mit netværk i medierne. Journalister er en flok indspiste røvere, og vi kender alle sammen hinanden. Og samtidig ved jeg, hvad en redaktør skal bruge, for at han synes, en historie er god nok til at gå videre med.

Er du færdig med hardcore nyheder? Jeg må indrømme, at det rykker lidt i nyhedsknoglen, når jeg ser alle de nye medier starte. Men så husker jeg på, hvilke daglige krav der er til medarbejderne med stress og dårlige arbejdstider, og hvor småt det egentligt er at arbejde med nyheder. Her får jeg lov til at arbejde mere på den lange bane og tænke strategisk. Jeg slipper for det daglige åg på nyhedsredaktionerne, hvor du skal have dine egne idéer, gerne før de andre, og dernæst et færdigt indslag om ti minutter.

Hvilken virksomhed kunne du rigtig godt tænke dig at redde? Kongehuset. Uanset, hvor stor sympati jeg har for manden, så har Kronprins Frederiks altså for alvor brug for medietræning. Mage til sort snak skal man lede længe efter. Og det er synd, for han er sådan en sympatisk mand. Han skal være velkommen. Så kan vi også gøre noget ved hans OL-projekt.

0 Kommentarer