De 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten styrker samarbejdet ved at klæde aviserne i samme design. Fremover bliver det lettere for de fire aviser at kigge hinanden over skuldrene.
Som fire dråber vand. I løbet af de næste par år vil de 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten komme til at ligne hinanden. Aviserne er gået sammen om at købe det nye design, som havde premiere i Århus Stiftstidende den 1. oktober.
Århus-avisens fusion med Randers Amtsavis og Dagbladet Djursland var baggrunden for, at tankerne om nyt design for alle Stiftstidenderne og JydskeVestkysten blev sat i værk for et års tid siden. De fire aviser har sammen betalt for og deltaget i udformningen af klædedragten.
Den 6. april 1999 er det Fyens Stiftstidende tur.
»Vi har arbejdet med helsidesombrydning på skærm i fem år, så for os bliver det ikke så stor en omvæltning som for Århus Stiftstidende, hvor redaktionssekretærerne også skulle vænne sig til den nye teknik,« siger redaktionschef Esben Seerup, Fyens Stiftstidende.
I løbet af et til halvandet år følger Aalborg Stiftstidende efter. Her ombryder redaktionssekretærerne også på skærm, men manøvren bliver større end på Fyn, fordi Aalborg Stiftstidende vil indføre nyt design samme dag, som avisen fusionerer med Vendsyssel Tidende. Den endelige dato for fusionen ventes at blive truffet på et bestyrelsesmøde snarest.
Vestjydsk rosin
JydskeVestkysten bliver rosinen i pølseenden. Her er datoen for indførelse af nyt design heller ikke lagt fast endnu.
»Vi har ikke købt den fornødne teknologi, så det er umuligt at sige præcist, hvornår vi går i gang,« siger chefredaktør Nils Thostrup, JydskeVestkysten.
De fire aviser har sammen betalt og deltaget i udviklingen af designet, men de har forskellige opfattelser af, hvad det kan bruges til.
»Det er kun et stykke indpakningspapir, som skal give os en ensartet profil over for annoncemarkedet. Det redaktionelle indhold ændres ikke, fordi avisen får en ansigtsløftning,« siger Nils Thostrup.
På både Aalborg og Fyens Stiftstidender ser man anderledes på det.
»Vi betragter det nye som en omgang forårsrengøring. Design handler om form og indhold, og derfor er vi også i gang med en diskussion om journalistik,« siger Esben Seerup fra Fyens Stiftstidende.
Designet lægger op til, at historierne placeres hierarkisk på siden, således at redaktionssekretæren prioriterer stoffet endnu strammere end før. For journalisten betyder det blandt andet, at han tidligt i sit arbejde med en historie skal melde tilbage til redaktionen, om den bør få en placering i toppen af hierarkiet – eller længere nede.
»Vi skal hjælpe læseren med at prioritere, og vi skal blive endnu skarpere, end vi er nu,« siger Esben Seerup.
På kursus sammen
Redaktionschefen mener også, at de fire aviser vil kunne hente inspiration hos hinanden, når de alle har indført nyt design. Kulturredaktionen i Odense vil kunne få inspiration fra den måde, man sætter sider op i Aalborg og så videre.
»Psykologisk set kommer vi til at arbejde meget tættere sammen,« siger Esben Seerup, der også regner med, at medarbejdere fra de fire aviser kan komme på efteruddannelseskurser sammen.
Nyt design betyder også, at de fire aviser vil få lettere ved at lave flere fælles tillæg. I øjeblikket er de sammen om Job Danmark, Erhverv Danmark og Gul & Gratis.
En nærliggende tanke kunne være, at de fire aviser også trykker en fælles første sektion, men så langt er de ikke nået endnu.
»Vi diskuterer alle muligheder, når vi mødes, men en fælles første sektion ligger meget langt ud fremtiden,« siger chefredaktør Aage Lundgaard, Århus Stiftstidende.
Ævl
De fire aviser afviser også, at deres fælles udseende hæmmer mangfoldigheden i dansk presse.
»Sikke da noget ævl. Fordi vi klæder aviserne i samme dragt, betyder det ikke, at de bliver ens. Og læserne kommer da slet ikke til at mærke det, eftersom det kun er ganske få steder, at vores områ-der støder sammen,« siger Nils Thostrup fra JydskeVestkysten.
Esben Seerup fra Fyens Stiftstidende er enig.
»Der er stor forskel på læserne i Århus og på Als, og derfor vil de fire aviser stadig være meget forskellige. Det nye design bliver ikke en redaktionel uniform,« siger han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.