search

Nyt fagligt fællesskab vil samle kommunikatører

I går kom et nyt fagligt fællesskab for kommunikatører til verden. K1 vil udfylde tomrummet efter Kommunikationsforeningen og skabe et fagligt netværk, hvor alle kommunikatører er velkomne uanset uddannelse og fagforening

Hvordan skaber man et idealistisk, fagligt fællesskab baseret på frivillige kræfter, hvor det kommunikationsfaglige er i fokus? Det spørgsmål stillede en række kommunikatører sig selv, efter at Kommunikationsforeningen gik konkurs, og det er der nu blevet en ny forening ud af – K1.

»Vi er først og fremmest et fagligt fællesskab, og det er fagligheden, der samler os – ikke om vi er medlem af den ene eller den anden fagforening,« fortæller René La Cour Sell, som er en af initiativtagerne bag K1.

Han fortæller, at ideen til K1 opstod, da DJØF købte boet efter Kommunikationsforeningen.

»Vi var nogle stykker, der satte os sammen og spurgte ”Hov, kan DJØF varetage den kommunikationsfaglige udvikling?”, og det var med det udgangspunkt, vi besluttede at tage initiativ til K1,« siger René La Cour Sell.

Han er i dag direktør i Roskilde Kongrescenter og har en fortid som kommunikationsansvarlig i Danske Bank, men han er nok mest kendt for sin tid som direktør i Naturfredningsforeningen og Rådet for Sikker Trafik. 

Foreningen K1 er endnu ikke stiftet, men der er indkaldt til stiftende generalforsamling den 6. december. Generelt er der lagt op til, at K1 skal drives af frivillige kræfter og, at de, der vil bidrage, også får mulighed for at sætte deres præg på foreningen.

»Vi har ikke stiftet en forening endnu, men vi lægger op til at stifte en forening, og dem, der så vil være aktive, kan være det, uanset hvilken uddannelse og job man har. Det vigtigste er, at man brænder for kommunikation. Det er ikke en forening, der skal varetage medlemmernes interesse, det er et fagligt fællesskab, der kan skabe debat, udvikle og udfordre,« siger René La Cour Sell.

Mindre bureaukrati

For at det kommunikationsfaglige hele tiden kan være i fokus, er det ikke meningen, at K1 skal have en administration og et sekretariat.

»Når man etablerer en forening, så vokser den, og man ender tit med en masse administration og mange ansatte. Til sidst skal man bruge rigtig mange penge alene på, at foreningen kan køre rundt. Vi vender det om. Vi er baseret på frivillige kræfter. Nogen har lavet et logo til os, nogen har lavet hjemmeside, fælles for det er, at det er et gratis engagement fra folk, der er interesserede i feltet,« siger han.

Samarbejde med K-forum

K1 samarbejder med K-forum, og det er der ifølge René La Cour Sell god grund til.
»K-Forum er en platform, hvor mange kommunikatører allerede er, og derfor vil vi gerne lave et samarbejde med dem. K-forum har været god til at tage debatten om kommunikation og dens udvikling, og derfor vil vi gerne samarbejde,« siger han.
René La Cour Sell håber, at K1 i fremtiden kan bidrage til at kvalificere debatten om kommunikation i en medievirkelighed, hvor der kommer flere kommunikatører til hele tiden.
»Vi møder kommunikation alle vegne, der bliver uddannet vildt mange kommunikatører, og det betyder, at kommunikation er blevet mere professionelt, men også mere diverst. Hvad er det egentlig, man bliver uddannet til? Den debat vil vi gerne tage,« siger han.

 

 

 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen