data_usage
chevron_left
chevron_right

SENESTE NYT

13:05 Sebastian Goos

”Nedtur”: Zetland er gået i stå

”Nedtur”: Zetland er gået i stå

Lea Korsgaard. Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

I stedet for vilde vækstrater er der lige nu ”nedtur” og ”stagnation” på programmet for mediet Zetland.

Det skriver bestyrelsesformand og udgiver Lea Korsgaard i et blogindlæg hos Zetland.

”I dag står der altså nedtur på programmet. Eller rettere: stagnation. Efter to år med en eksplosiv vækst på vilde 40 procent om året stirrer vi nu på … ingen vækst,” skriver hun blandt andet.

Zetland har et mål om at nå 40.000 betalende medlemmer i 2022, men lige nu er man langt fra målet. I stedet svinger mediet op og ned mellem 27.000 og 28.000 betalende medlemmer, lyder det videre i opslaget.

12:15 Sebastian Goos

Danmarks Statistik bringer rettelse af opsigtsvækkende fagforeningstal

Danmarks Statistik kunne i sidste uge fortælle, at der var et faldende antal fagforeningsmedlemmer i Danmark, hvilket var første gang i otte år med faldende medlemstal.

Men tallene passer ikke, skriver Danmarks Statistik nu i en opdatering.

”Vi er blevet opmærksomme på, at en lønmodtagerorganisation har indberettet for få medlemmer i 2021. Efter rettelse af fejlen er der tale om en stigning på 7.675 medlemmer i alt fra 2020 til 2021 frem for et fald,” lyder det på Twitter.

11:14 Sebastian Goos

Socialdemokratiet afviser kritik fra TV 2

Socialdemokratiet afviser kritik fra TV 2

Kasper Sand Kjær (S) under præsentationen af den nye medieaftale i Kulturministeriet i København i lørdags. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Socialdemokratiet frygter ikke, at TV 2 bliver ramt unødigt hårdt af det nye medieforlig. Det siger medieordfører Kasper Sand Kjær til Politiken:

”TV 2 er allerede i dag blandt de største modtagere af midler fra public service-puljen, og dermed bør de jo stå til at vinde ret markant på, at der nu kommer flere penge.”

Mandag fremhævede TV 2 ellers, at særligt streamingafgiften i den nye medieaftale vil gå negativt ud over tv-stationen:

”Flere forpligtelser og snærende bånd er direkte hæmmende for TV 2 i den meget intense konkurrencesituation, vi befinder os i,” lød det fra direktør Anne Engdal Stig Christensen.

10:34 Sebastian Goos

TV 2 bekræfter: Fik rådgivning fra Ulveman & Børsting

TV 2 bekræfter: Fik rådgivning fra Ulveman & Børsting

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Kommunikationsbureauet Ulveman & Børsting ydede rådgivning til tv-stationen TV 2 i forbindelse med dokumentaren om sexisme på TV 2.

Det bekræfter TV 2’s pr-chef, Maria Rasmussen, over for Frihedsbrevet:

”Vi har ikke stoppet samarbejdet, fordi vi var usikre på, om der var en interessekonflikt, men fordi vi ikke skulle bruge deres ydelser mere. Altid når man indgår et samarbejde, er der mulighed for en interessekonflikt. Derfor spurgte vi også direkte til, om der kunne være en interessekonflikt i samarbejdet. Det forsikrede de os om, at der ikke var.”

Netop TV 2’s kommunikation før og efter dokumentaren ’MeToo: Sexisme bag skærmen’ har været genstand for faglig undren.

 

10:14 Sebastian Goos

Forskere: DR-program er ikke satire

Forskere: DR-program er ikke satire

Philip Davali/Ritzau Scanpix

DR-programmet ’Ellen Imellem’ har intet med satire at gøre, lyder det fra forskere i retorik, som Videnskab.dk har talt med.

Også lektor i medievidenskab Louise Brix Jacobsen fra Aalborg Universitet stemmer i over for mediet:

”DR siger selv, at de har ønsket at se, hvad der sker, når man ikke kan afvise folk, bare fordi de har radikale holdninger – men hvorfor skal de det? Er det et problem, at man ikke giver dem taletid? Hvis man skal kalde det satire, er det meget svært at pege på, hvad satiren stikker til. Så kommer det nærmere til at lyde som et dække for noget andet,” siger Louise Brix Jacobsen, som også er forfatter til bogen ’Satirisk fake news’, til Videnskab.dk.

Programmet har fået hård kritik fra de medvirkende forskere og fra fagforeningen Dansk Magisterforening, der har tænkt sig at klage til både DR og Pressenævnet.

Kritikken bunder i, at forskerne ikke på forhånd fik at vide, hvad de medvirkede i, men at programmet ville have satiriske elementer.

I et skriftligt svar til Journalisten forsvarer direktør for DR Kultur, børn og unge, Henrik Bo Nielsen, at programmet benytter den metode:

”Vi er klar over, at vi er udkommet med et program, der går til grænsen og skaber debat, men det er stadig vores opfattelse, at det er sket inden for skiven,” skriver Henrik Bo Nielsen.

I går
12:41 Anna Sol Jørgensen

Mandlige værter i Afghanistan tager mundbind på for at støtte kvindelige kolleger

Det er ikke kun kvinderne på den afghanske tv-kanal Tolo News, der har dækket deres ansigter til.

De mandlige værter har iført sig mundbind i solidaritet med deres kvindelige kolleger, skriver internationale medier, herunder Sky News.

Taliban har tidligere på måneden dikteret, at kvinder ikke må vise deres ansigter offentligt, og ideelt set burde de ifølge Taliban-regeringen dække sig helt til med burka. Det er en ordre, der også gælder kvindelige tv-værter.

Værterne på Tolo News trodsede i første omgang ordren og optrådte uden tildækkede ansigter lørdag. Søndag havde de dog efterkommet kravet og dækket deres ansigter til.

”Vi gjorde modstand og var imod at optræde bag en maske,” siger Sonia Niazi, som er studievært hos Tolo News, til nyhedsbureauet AFP.

”Men Tolo News meddelte, at enhver kvinde, som optrådte uden slør eller hijab, ville blive fjernet som studievært og måske blive helt afskediget.”

Mænd, der arbejder for regeringen, risikerer også at miste deres job, hvis deres koner eller døtre trodser påbud fra Talibans øverste ledere.

 

12:10 Sandra Kaarsgaard

KaJo har valgt nyt formandskab

Journalistforbundets forening for studerende på Syddansk Universitet i Odense, KaJo, har på sin generalforsamling i weekenden valgt ny bestyrelse.

Det skriver Dansk Journalistforbunds næstformand, Allan Boye Thulstrup, på Twitter.

Det nye formandskab består af formand Jonathan Enoksen og næstformænd Daniel Schmidt og Kira Vendelbo. De har alle været del af KaJos bestyrelse som menige bestyrelsesmedlemmer.

”Tillykke til det nye formandskab! Vi glæder os i KaJ til at arbejde sammen med jer i fremtiden,” lyder det i tråden fra næstformand i KaJ på DMJX Mathias Oleander.

Generalforsamlingen blev dirigeret af den tidligere formand fra KaJ, Markus Valentin, og til stede var også chefredaktør på Jyllands Posten og tidligere SDU-studerende Marchen Neel Gjertsen, som holdt oplæg for de deltagende studerende.

11:08 Anna Sol Jørgensen

Ombudsmanden: Statsministeriet bøvler fortsat med at overholde tidsfrister

Statsministeriet er fortsat ikke i mål med at overholde tidsfristerne for behandling af anmodninger om aktindsigt.

Det slår Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, fast i en pressemeddelelse.

”Jeg kan konstatere, at Statsministeriet har oprustet sine ressourcer på området og arbejder på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, men ministeriet er stadig ikke i mål. Derfor vil jeg fortsat følge udviklingen i Statsministeriets behandling af aktindsigtsanmodninger,” siger Niels Fenger.

En redegørelse fra Statsministeriet viste, at der var store udfordringer med at overholde fristen på syv dage, og at der over de seneste år har været et væsentligt fald i andelen af sager, der blev behandlet indenfor fristen. Samtidig steg andelen af sager, der først er afsluttet efter mere end 40 dage betydeligt.

Ministeriet har i den forbindelse sat flere tiltag i værk og har også nedbragt antallet af verserende sager. Et stort antal anmodninger om aktindsigt i forbindelse med de slettede SMS’er betød dog nyt pres, og det var ifølge ombudsmanden med til at trække sagsbehandlingstiderne i den forkerte retning.

Ombudsmanden oplyser, at han nøje vil følge udviklingen.

10:58 Anna Sol Jørgensen

Digitale lokalmedier: 50 millioner til bedre lokaljournalistik synes i underkanten

Den medieaftale, der blev præsenteret lørdag, bliver umiddelbart taget imod med pæne ord fra Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier.

Der er dog et men. Der bliver i 2023 sat 40,9 millioner kroner af til en pulje, der skal styrke distriksblade og ugeaviser – trykte som digitale. Det er tilskud, der vil blive givet til de enkelte medier for at øge deres redaktionelle dækning. I 2024 og 2025 vil puljen lyde på 50 millioner kroner årligt, som i foreningens øjne ikke nødvendigvis er nok.

”Det vil understøtte mulighederne for endnu bedre lokal kvalitetsjournalistik. Dog synes puljen på 50 millioner kroner årligt at være i underkanten, men det kommer naturligvis an på konditionerne. Det vigtigste er dog, at der ikke sker en lokal konkurrenceforvridning mellem de lokale digitale medier og de trykte ugeaviser, så alle lokale medier kan få lige adgang til puljen,” udtaler Michael Kjær, formand for Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, i en pressemeddelelse.

Ud over den nye pulje har aftalepartierne besluttet at ændre på den redaktionelle produktionsstøtte, så den i højere grad kommer lokale og regionale medier til gode.

Det betyder, at landsdækkende medier fremover maksimalt kan modtage 12,5 mio. kr. mod 17,5 mio. kr. i dag. Til gengæld kan lokale og regionale medier modtage op til 18,5 mio. kr. årligt og et koncernloft på 90,0 mio. kr.

 

10:12 Sebastian Goos

Information ændrer logoet

Information ændrer logoet

Information

Information har efter 77 år med stort set samme logo foretaget justeringer af den visuelle identitet.

Mandagens avis er således sendt på gaden med et nye bladhoved og en revideret typografi, hvor der heller ikke er skygger om bogstaverne.

Ifølge Informations chefredaktør, Rune Lykkeberg, har avisen en ”ubetinget forpligtelse over for Informations historiske modstandskamp”.

”Det er vores opgave og bestemmelse at leve op til og føre. Men vi er ikke kustoder for alle overleverede elementer. Og vi mener, vi kunne gentegne avisens hoved, så vi står klarere og mere offensivt på alle platforme, hvor vi gør os gældende,” lyder det fra Rune Lykkeberg i dagens avis.

Den justerede identitet skal være med til at få Information til at lyse op på flere platforme, forklarer Rune Lykkeberg. Der er også en bog på vej, der skal kortlægge Informations mission og mål.

Her ses den ”gamle” identitet:

Her ses den nye:

09:50 Sebastian Goos

TV 2: Vi bliver hårdt ramt af medieforliget

TV 2: Vi bliver hårdt ramt af medieforliget

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør for TV 2. Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Medieaftalen for 2022 til 2025 kommer til at gå hårdt ud over TV 2.

Det siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen til TV 2:

”Flere forpligtelser og snærende bånd er direkte hæmmende for TV 2 i den meget intense konkurrencesituation, vi befinder os i,” lyder det fra direktøren, der betragter det som en ekstra skat, der vil give de internationale aktører som Netflix en fordel.

Aftalen, der hviler på et politisk rødt flertal, vil pålægge streamingtjenester som Netflix, HBO og TV 2 Play at betale 6 procent af omsætningen i Danmark til en pulje, der skal finansiere produktionen af dansk indhold.

Over for TV 2 afviser kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), at der er tale om en skat, der vil give udenlandske aktører en fordel:

”Det er ikke et bidrag, vi putter i statskassen. Det er et bidrag, de selv kan søge om at få hjem igen, hvis de producerer dansk indhold,” siger hun.

08:27 Anna Sol Jørgensen

Israel afviser at efterforske drab på palæstinensisk journalist

Israel afviser at efterforske drab på palæstinensisk journalist

Den palæstinensiske journalist bar både vest og hjem med tydelige presse-mærkater, da hun blev skudt på Vestbredden. Raneen Sawafta/Reuters/Ritzau Scanpix

Israel kommer ikke til at lave en kriminalefterforskning af drabet på den palæstinensiske journalist Sherin Abu Akleh, der blev ramt af skud i hovedet på Vestbredden i forrige uge.

Det oplyser Israels militær, IDF, ifølge den israelske avis Haaretz i en udtalelse.

Begrundelsen fra IDF er ifølge Haaretz, at journalisten blev dræbt i en aktiv kampsituation, og Israels militærpoliti føler sig trygge ved soldaters forklaring om, at de ikke var klar over, at hun befandt sig i området, da hun blev skudt.

Sherin Abu Akleh var iført skudsikker vest med et tydeligt presselogo og hjelm, da hun blev ramt af skud i en landsby, der grænser op til flygtningelejren Jenin på Vestbredden. Hendes producer, Ali Samoudi, blev også ramt i ryggen ved skudepisoden. Han har fortalt til nyhedsbureauet AP, at der hverken var militante eller civile i området, da en lille gruppe af journalister blev ramt af skud. Ifølge ham var det israelske styrker, der stod bag angrebet på dem. Ifølge IDF er det stadig ikke muligt at fastslå, hvis skudsalver der ramte journalisten.

Drabet har vakt international opsigt, og blandt andre USA, FN og Danmark har krævet en uvildig undersøgelse af forløbet.

08:19 Ritzau

De Radikale krævede 24syv lukket i ny medieaftale

De Radikale krævede 24syv lukket i ny medieaftale

Zenia Stampe (RV) under præsentationen af ny medieaftale. Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det var De Radikale, som havde kravet om ikke at give radiokanalen 24syv en ny sendetilladelse med til forhandlingsbordet om den medieaftale, som blev præsenteret lørdag.

Det fortæller partiets medieordfører, Zenia Stampe, til Politiken.

Det var også en del af partiets eget medieudspil.

Zenia Stampe henviser til, at flere private udbydere af podcasts, mener, at det er konkurrenceforvridende, når 24syv får omkring 60 millioner årligt i tilskud.

”Det er jo især dem, der har været fortørnede over det nye 24syv, fordi de mener, at det i lige så høj grad har været en podcastfabrik, som det har været en dab-kanal,” uddyber hun over for Ritzau.

Kort efter at det stod klart, at radiokanalen 24syv ikke fik en ny sendetilladelse, kritiserede programdirektør og ansvarshavende chefredaktør Simon Andersen beslutningen i skarpe vendinger.

Zenia Stampe mener, at der var et behov for at sætte et punktum for et forløb, som hun beskriver som en farce.

”Hele dab-udbuddet var jo et mislykket redningsforsøg for det gamle Radio24syv,” siger hun.

Hun peger også på, at der er et alternativ til P1’s taleradio hos både Radio4 og en række lokale eller kommercielle radiostationer.

08:13 Ritzau

Forhenværende naturvært boykotter DR efter forskersag

”Hey DR, I behøver ikke ringe en anden gang, når I vil vide noget om dansk natur.”

Sådan skriver den danske biolog og museumsinspektør Morten D.D. Hansen på Twitter.

Kommentaren er tilknyttet et opslag fra Peter C. Kjærgaard, som er en af de forskere, der for nylig har følt sig ført bag lyset i DR-programmet ’Ellen Imellem’.

Morten D.D. Hansen, eller bare Morten D.D., som han ofte omtales, forsker i biologi og er museumsinspektør ved Naturhistorisk Museum i Aarhus. Han har desuden været vært for naturprogrammer på både DR og TV 2 og er forfatter til flere bøger om dansk natur.

Debatten om ’Ellen Imellem’ tog for alvor fart, da Dansk Magisterforening fredag oplyste, at den ville klage over den behandling, som astrofysiker Anja C. Andersen fik i programmet.

I programmet skulle Anja C. Andersen debattere konspirationsteorien om, at jorden i virkeligheden er flad, med journalisten Ellen Kirstine Jensen. Men bag journalisten sad en konspirationsteoretiker og dikterede journalistens spørgsmål, hvilket forskerne ikke på forhånd havde fået at vide.

08:10 Ritzau

YouTube har fjernet 70.000 videoer siden invasionen af Ukraine

YouTube har fjernet 70.000 videoer siden invasionen af Ukraine

REUTERS/Lucy Nicholson

Mere end 70.000 videoer og 9.000 kanaler, der relaterer sig til Ruslands invasion af Ukraine og bryder platformens retningslinjer, er blevet fjernet fra videoplatformen YouTube.

Det skriver The Guardian.

Siden Ruslands invasion af Ukraine har YouTube blandt andet lukket den prorussiske journalist Vladimir Solovjovs kanal.

Kanaler, der er relateret til det russiske forsvarsministerium og udenrigsministerium, er desuden midlertidigt blevet udelukket fra at kunne publicere videoer på YouTube, fordi de beskrev krigen som en ”befrielsesmission”.

”Vi har en politik om større voldelige hændelser, der finder anvendelse, når der sker benægtelse af større voldelige hændelser. Det kan være alt fra Holocaust til Sandy Hook (et skoleskyderi i USA i 2012, red.). Selvfølgelig er det, der sker i Ukraine, en større voldelig hændelse. Derfor har vi brugt den politik til at skride til handling på en hidtil uset måde,” siger Neal Mohan, der er produktchef hos YouTube, til The Guardian.

Det estimeres, at der er omkring 90 millioner russiske brugere på YouTube.

Både Facebook og Instagram er blevet blokeret i Rusland, mens adgangen til Twitter er begrænset.

08:10 Anna Sol Jørgensen

NRK dropper Facebook: Samtalen har begrænset værdi

Fra 1. juni stopper NRK Nyheder, Norges pendant til DR Nyheder, med at være til stede på Facebook.

Det oplyser nyhedsredaktør i NRK Espen Olsen til Morgenbladet.

”Publikumsdialog er for vigtig til, at vi kan overlade det til algoritmer i Palo Alto (en del af Silicon Valley i Californien, red.),” siger han.

NRK vil i det hele taget reducere antallet af kontoer på Facebook og vil være mindre til stede på platformen.

”Vi kan se, at den offentlige samtale skabt gennem Facebook har begrænset værdi. Man kan spørge sig selv, hvilke positive værdier kommentarfelterne tilfører det norske samfund,” siger Espen Olsen.

En af årsagerne til beslutningen er, at moderation af kommentarsporene har været meget ressourcekrævende, og NRK vil hellere lægge de kræfter på brugerinddragelse andre steder.

Noget nyhedsstof vil fortsat blive publiceret på NRK’s hovedside på platformen, men antallet af opslag vil blive stærkt reduceret.

 

21 maj
11:05 Christian Lindhardt

Medieaftalen lukker radio på DAB

Radio24syv kommer ikke til at kunne søge om en forlængelse, når deres nuværende tilladelse til at lave DAB-radio udløber i 2024.

Det står klart efter dagens aftale på medieområdet, hvor partierne er enige om, at programtilladelsen til at sende landsdækkende public service-radio i DAB-nettet ikke genudbydes.

24syv og før det Loud er et resultat af et tidligere medieforlig, og gik i luften i 2019. DAB-kanalen blev en realitet efter lukningen af det originale 24syv, da Radio4 vandt udbuddet om FM-kanalen.

 

20 maj
19:30 Sandra Kaarsgaard

DR-journalist vinder Advokatrådets journalistpris

DR-journalist vinder Advokatrådets journalistpris

Ole Hall har været ansat på DR siden 2015, og hans dækning af sagen har blandt andet været bragt i TV Avisen, Radioavisen og ’Genstart’. Simon Klein Knudsen

Erhvervsjournalist på ’P1 Orientering’ Ole Hall vinder Advokatrådets journalistpris 2022 for sin afdækning af forsikringsselskabers ulovlige forskelsbehandling af gravide og nybagte mødre.

Det skriver Advokatrådet i en pressemeddelelse.

I alt var der 23 nominerede til prisen, og Ole Hall blev indstillet to gange.

Advokatrådet har i udvælgelsen lagt vægt på, at Ole Halls kritiske og dybdeborende dækning har medført ændringer i forsikringsvilkår, og at han har sat fokus på en væsentlig problemstilling omkring borgernes retssikkerhed.

”Ole Hall gav problemstillingen ansigt gennem talrige interviews med afviste kvinder. Hans grundige og saglige dækning har gjort en forskel for tusindvis af kvinder og har ført til en ændring af en ulovlig praksis blandt forsikringsselskaber,” udtaler Charlotte Krarup, næstformand i Advokatrådet, i pressemeddelelsen.

Ole Hall udtaler i pressemeddelelsen, at han er taknemmelig for anerkendelsen, som han også mener er en hæder til alle de kvinder, som har fortalt ham deres historier i radioen.

Prisen uddeles hvert andet år med støtte fra Dreyers Fond og blev uddelt fredag aften til Advokaternes Fagfest. Med prisen følger 20.000 kroner.

15:24 Anna Sol Jørgensen

”Øv!”: Forbundsformand ærgrer sig over exit fra forhandlinger

Udsigterne til et bredt medieforlig er her til eftermiddag brast, da De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti valgte at træde ud af forhandlingerne i den afgørende fase.

Ligesom kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) havde håbet på et bredt forlig, havde Dansk Journalistforbund samme håb og begræder derfor de blå partiers udvandring:

”Øv! Hvor er det altså ærgerligt, at der ikke er udsigt til en bred politisk aftale om et nyt medieforlig. Branchen har sådan brug for det,” skriver forbundets formand, Tine Johansen, på Twitter.

Kulturministeren fortsætter nu forhandlingerne med de røde partier, og ifølge ministeren er stemning omkring bordet god.

Det er blandt andet regeringens ønske om, at man skal leve op til overenskomstlignende løn- og arbejdsvilkår, hvis man skal have mediestøtte – og at der for underleverandører skal gælde kædeansvar, der har fået kæden til at hoppe af for Dansk Folkeparti, De Konservative og Venstre. Det var samtidig nogle af de punkter, som Dansk Journalistforbund havde glædet sig over i regeringens medieudspil.

14:47 Jakob Albrecht

DF: Nej tak til en professionel bestyrelse i DR

DF: Nej tak til en professionel bestyrelse i DR

Kulturordfører for Dansk Folkeparti Dennis Flydtkjær. Fotograferet til AOKs artikelserie om kulturen under den nye kolde krig. Mathias Eis/Ritzau Scanpix

Dansk Folkepartis medieordfører, Dennis Flydtkjær, siger, at partiet i dag forlod forhandlingerne på grund af kravet om såkaldte kønsselvangivelser, som han kalder ”woke” og ”gakkede”.

Men partiet var også modstandere af, at DR’s bestyrelse skal professionaliseres.

”DR er noget andet end TV 2 og Netflix, og det er vigtigt med en folkelig forankring, hvor de politiske partier udpeger nogle af medlemmerne,” siger Dennis Flydtkjær.

Han understreger, at modstanden ikke skyldes, at DF ønskede at hytte sit eget skind.

”Vi har været glade for de medlemmer, vi har haft i DR’s bestyrelse, men vi havde faktisk ikke udsigt til at udpege nogen denne gang,” siger han.

Oveni er Dansk Folkeparti modstander af, at der i den kommende medieaftale er udsigt til flere penge til DR.

”Vi vidste godt, at DR nok ikke skulle spare, men at DR skal have flere penge, støtter vi ikke.”

Og så er partiet – ligesom Venstre – modstander af forslaget om at pålægge medierne kædeansvar.

”Er det både freelancejournalisten, trykkeren og dem, der omdeler avisen? Hvordan skal man som avis kunne sikre sig, at det er i orden? Jeg tror, at alle politikere ønsker ordentlige forhold, men kædeansvar er for uoverskueligt,” siger Dennis Flydtkjær.

 

14:41 Kerstin Bruun-Hansen

Krav om kædeansvar blev dealbreaker for Venstre

Krav om kædeansvar blev dealbreaker for Venstre

Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Efter fire måneders forhandlinger har oppositionspartierne Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti fredag eftermiddag forladt forhandlingerne om en ny medieaftale.

For Venstre var det især regeringens krav i forhold til løn- og arbejdsvilkår i mediebranchen, der blev for svære at sluge.

Konkret har regeringen i sit udspil lagt op til, at man skal leve op til overenskomstlignende løn- og arbejdsvilkår, hvis man skal have mediestøtte – og at der for underleverandører skal gælde kædeansvar.

”Det har i hvert fald været en dealbreaker,” siger Venstres medieordfører, Jan E. Jørgensen, til Journalisten.

Han understreger, at Venstre ikke er imod ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet.

”Men vi mener bare ikke, det skal være en medieaftale, der laver sådan et nybrud på det i dansk arbejdsmarkedspolitik, at hvis man vil have så meget som en krone i offentlig støtte, så skal man ind i et overenskomst-virak. Hvis man skal lave sådan en model, så skal den laves ovre i Beskæftigelsesministeriet. Det skal ikke komme ind ad bagdøren med en medieaftale,” siger han.

Netop medieudspillets punkt om løn- og arbejdsvilkår var det, som DJ-formand Tine Johansen var allermest glad for, da hun så medieudspillet.

Det var dog ikke eneste grund til, at Venstre forlod forhandlingerne. Jan E. Jørgensen fortæller, at der også var andre forhold, hvor de blev spist af med meget lidt i forhandlingerne.

Blandt andet så Venstre gerne, at der blev oprettet en ny TV 2-region på Sjælland, så Lorry ikke skal dække så mange kommuner. Her fik de kun en undersøgelse til 2 millioner kroner.

Jan E. Jørgensen nævner også ligestilling mellem medier, når det gælder momsfritagelse, samt streamingafgiften som nogle af de store knaster i forhandlingerne for Venstre.

14:32 Anna Sol Jørgensen og Kerstin Bruun-Hansen

Kulturministeren: Stemningen ved bordet er god

Der bliver ikke tale om et bredt medieforlig.

Det slår kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) fast, efter at Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti her til eftermiddag har forladt medieforhandlingerne.

”Nu er vi her, hvor jeg havde ønsket, at det var et bredt forlig. Det var desværre ikke muligt, så nu går vi op og forhandler videre og lander forhåbentlig en rigtig god aftale,” siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Ifølge ministeren består uenighederne blandt andet om det såkaldte kulturbidrag på fem procent, regeringen gerne ser blive lagt på internationale streaminggiganter. De indtægter skal så gå til producenter af dansk indhold. Det har der imidlertid ikke været fuld opbakning til.

”Vi har faktisk været villige til – og det vil jeg godt kvittere de røde partier for – at sige, at det slipper de blå partier for at være med i. Men det har ikke været nok,” siger Ane Halsboe-Jørgensen.

De blå partiers udtræden af forhandlinger kan nu få betydning for aftalens indhold, understreger hun.

”Det er klart, at nogle af de ting, de blå partier har brugt flere måneder på at få kæmpet ind, risikerer at ryge ud igen, fordi der nu er et andet flertal,” siger hun.

Ministeren forventer og håber, at der ’snart’ bliver indgået en aftale.

”Jeg oplever, at der er rigtig god stemning ved bordet, og at der er villighed til at tage ansvar blandt dem, der er tilbage.”

09:22 Kerstin Bruun-Hansen

Fodboldkommentator anker dom i sag om uberettiget fyring

TV 2’s fodboldekspert Peter Graulund har valgt at anke dommen til Landsretten mod sin tidligere arbejdsgiver, TV 3 Sport. Det skriver Ekstra Bladet.

Peter Graulund tabte i begyndelsen af maj sagen i Byretten, hvor han havde krævet ni måneders løn – 814.000 kr. – for uretmæssig fyring fra TV 3 Sport.

Men Byretten vurderede, at Peter Graulund havde udført agentarbejde uden at informere sin arbejdsgiver om det.

”Vi havde håbet, vi ikke skulle bruge mere tid på den sag. Men sådan er retssystemet, og det har vi respekt for. Nu mødes vi i Landsretten,” siger Kim Mikkelsen, sportschef på Viaplay Group, til Ekstra Bladet.

 

08:51 Kerstin Bruun-Hansen

2 hjerter til statsministerens podcast: En usædvanligt dårlig idé

”Det er svært at overdrive, hvor sælsom og usædvanligt dårlig en idé det er.”

Sådan skriver Politikens anmelder Marcus Rubin i avisens anmeldelse af statsminister Mette Frederiksens nye podcast ’Statsministeren Spørger’.

Anmelderen kvitterer med to sølle hjerter for podcasten og skriver:

”Men mest af alt bliver man forstemt over de længder, som man i Statsministeriet er villig til at gå, for at iscenesætte Mette Frederiksen over for danskerne på en fuldstændigt kontrolleret måde. Statsministeren er magthaver, ikke journalist. Hun skal svare på spørgsmål, ikke stille dem.”

Over for Journalisten har Mette Frederiksen forsikret, at podcasten ikke får hende til at nedtone sin optræden i nyhedsmedierne, og at den i øvrigt ikke skal være knyttet op på noget dagsaktuelt.

”I forhold til det dagsaktuelle er det som statsminister vigtigt at stå til rådighed. Men det kan ikke stå alene,” siger hun.

07:48 Kerstin Bruun-Hansen

DR kalder stærkt kritiseret program for ”det fineste public service”

Flere medvirkende i DR Ung-programmet ’Ellen Imellem’ føler sig misbrugt og ført bag lyset af DR. Det skriver Akademikerbladet og Videnskab.dk.

I programmet får konspirationsteoretikere og abortmodstandere lov til at interviewe forskere og politikere gennem en DR-journalist.

Deltagerne tror, de bliver interviewet af en journalist, men i virkeligheden agerer DR-journalisten bare mikrofonholder, da hun har en konspirationsteoretiker i øresneglen, der stiller alle spørgsmålene.

Og det møder stor modstand fra de medvirkende, blandt andet astronomiprofessor fra Københavns Universitet Anja C. Andersen.

”Jeg synes, jeg er blevet misbrugt til at sprede ’fake news’ til unge mennesker,” fortæller Anja C. Andersen til Videnskab.dk, som bliver bakket op af en række andre forskere og DM’s formand, Camilla Gregersen.

I DR er redaktionschef i DR Ung Jonas Delfs overrasket over reaktionerne fra det videnskabelige miljø. Han forklarer, at der er tale om et program med satiriske elementer, som skal engagere unge mennesker i vigtige samfundsdagsordener.

”Det er noget af den fineste public service,” siger han til Videnskab.dk.

DM oplyser, at de har sat deres jurister på sagen, da de arbejder på en klage til DR.

data_usage add

Flere nyheder