Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right

SENESTE NYT

14:52 Anna Sol Jørgensen

Regeringens pressemøde om gaslækage trak halvdelen af tv-seerne til TV 2

Regeringens pressemøde om gaslækage trak halvdelen af tv-seerne til TV 2

Regeringen slog i aftes fast, at der ikke er tale om et uheld, men en bevidst handling, der har fået de to gasledninger til at slå læk. Emil Helms/Ritzau Scanpix

663.000 danskere slog over på TV 2 eller TV 2 News, da Statsministeriet klokken 20 i går holdt et kort pressemøde om lækagerne på Nordstream I og Nordstream II.

Det oplyser TV 2.

De 663.000 seere udgjorde 48 procent af alle tv-seere i tidsrummet.

Til sammenligning havde regeringens første pressemøder om coronasituationen, der blev afholdt mellem 9. marts og 15. marts 2020, mellem 668.000 og 932.000 seere.

På pressemødet orienterede regeringen om, at lækagerne på de to gasledninger ikke er et uheld, men en bevidst handling.

14:13 Sebastian Goos

DR-journalist genvalgt som formand for Folketingets Presseloge

DR-journalist genvalgt som formand for Folketingets Presseloge

Bjarne Bergius Hermansen / DR

DR-journalist Rikke Gjøl Mansø er onsdag blevet genvalgt som formand for Folketingets Presseloge.

Hun stillede op til posten uden modkandidater.

Rikke Gjøl Mansø har tidligere været formand for Folketingets Presseloge, men overlod sidste år stafetten til Jens Holt fra Ritzau, da hun flyttede til Berlin for at arbejde som tysklandskorrespondent for DR i forbindelse med det tyske valg.

 

 

13:55 Sebastian Goos

Ekstra Bladet-journalister får Fjæsing-prisen

Ekstra Bladet-journalister får Fjæsing-prisen

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Vinderne af årets Fjæsing-pris er journalisterne James Kristoffer Miles og Bertil Fruelund fra Ekstra Bladet.

Det oplyser Folketingets Presseloge til Journalisten.

Prisen uddeles hvert år af Folketingets journalister til bemærkelsesværdig politisk journalistik, som politikerne i overført betydning kan stikke sig på.

Ekstra Bladet-journalisterne modtager prisen for deres afdækning af fødevareminister Rasmus Prehns bilagsrod, lyder det i en pressemeddelelse fra Folketingets Presseloge:

”De to journalister har gravet frem, at Rasmus Prehn har skrevet den nordjyske journalist Søren Wormslevs navn på et bilag fra en middag på den italienske christianshavnerrestaurant Undici i juni 2020, der blev betalt af Prehns ministerium. Der var ét meget væsentligt problem ved den øvelse: Wormslev havde aldrig spist middag med ministeren,” lyder begrundelsen.

Presselogen fremhæver blandt andet et højdepunkt i det spiddende interview, hvor ministeren bliver spurgt ind til, om navnet er skrevet på regningen for at skjule, hvem han faktisk har spist med:

”Nej. Det er simpelthen en fejl, jeg ikke forstår, hvordan er sket. En hjerneprut eller hvad sådan noget hedder,” svarer ministeren.

Traditionen tro modtager de to journalister en flaske Nordsø Bitter til deling. Derudover modtager de også en flaske vin hver.

 

11:11 Sebastian Goos

DJ forlænger indrejsetilladelse for journalister i Syrien

DJ forlænger indrejsetilladelse for journalister i Syrien

Omar Sanadiki/Reuters/Ritzau Scanpix

Som DJ-medlem kan man stadig rejse ind i Syrien efter 1. oktober for at dække konflikten.

Det oplyser DJ på forbundets hjemmeside.

DJ har dermed forlænget en særlig rejsetilladelse gældende for DJ-medlemmer med pressekort, så man stadig kan dække konflikten i Syrien uden at blive retsforfulgt for brud på ”Syrienskrigerloven”.

Tilladelsen er forlænget til 30. september 2024.

07:52 Anna Sol Jørgensen

Politiken hædrer astrofysiker i front for kritik mod udskældt DR-program

Politiken hædrer astrofysiker i front for kritik mod udskældt DR-program

Professor Anja C. Andersen er astronom og astrofysiker ved Niels Bohr Instituttet. Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Politiken overrakte i aftes Hørups Debatpris til astrofysiker Anja C. Andersen for at være engagerende i sin formidling af forskning.

Det skriver Politiken.

Anja C. Andersen stillede sig tidligere på året i front for kritikken mod DR’s udskældte programserie ’Ellen Imellem’, hvor flere medvirkende mod deres vidende var inviteret til interview, hvor DR-værtens spørgsmål var dikteret af en indædt modstander eller fornægter af interviewpersonens viden eller synspunkt. Astrofysikeren selv var en af de personer, da hun sad over for værten, der i regien lod en såkaldt flat earther bestemme spørgsmålene.

DR-programmet antændte ikke kun en diskussion om etik og satire, men også om, hvilken rolle videnskabsformidling har i samfundet, og Anja C. Andersen gik forrest med en udtalelse, der nærmest blev et slogan i kritikken mod ’Ellen Imellem’, nemlig at ’viden er fandeme ikke et synspunkt’.

”Anja C. Andersen brød et forskertabu og gjorde noget kontroversielt, da hun som astrofysiker trådte ind i rollen som en debattør, der insisterede på, at videnskab ikke er et synspunkt. Hun har modet og temperamentet til at gå forlæns ind i debatten, og hun viser dermed alle andre forskere og videnskabsfolk, at det ikke trækker fra deres faglighed at deltage i debatten. Tværtimod har Anja C. Andersen på forbilledlig vis vist, at det gør den videnskabelige position endnu mere relevant og nødvendig,” siger Politikens ansvarshavende chefredaktør, Christian Jensen, der er formand for juryen.

Med prisen følger 50.000 kroner, hvoraf halvdelen skal øremærkes forskerens hjertesag. Derudover modtager hun et indrammet satireportræt tegnet af Politikens bladtegnere.

I går
14:31 Sebastian Goos

S-ordfører afviser bekymring fra Danske Medier

Socialdemokratiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, er ikke enig i, at den nye public service-kontrakt for DR frem til 2025 skævvrider konkurrencen på mediemarkedet.

Det siger han i et interview med MediaWatch, efter at Danske Medier i går rettede kritik mod den nye kontrakt.

”De private medier laver rigtig god journalistik, og hvis du abonnerer på det, så får du en mere dybdegående dækning. Jeg ser det mere som, at de to supplerer hinanden,” siger han om kritikken.

Danske Medier kaldte i går den nye kontrakt for ”helt uhørt”.

Du kan få et overblik over den nye public service-kontrakt her.

 

13:59 Anna Sol Jørgensen

Fond sikrer 800 gratis billetter til Fagfestival

Medlemmer af Dansk Journalistforbund kan få gratis billetter til Fagfestival, der afholdes 6.-7. november, hvis medlemmerne opfylder et par betingelser.

Det er forretningsudvalget i Ophavsretsfonden, der har besluttet at øremærke et beløb fra rettighedsmidler, der ikke kan fordeles, så der kan gives 800 gratis billetter.

Betingelserne for de gratis billetter er, at man er medlem af Dansk Journalistforbund og har lavet indhold til kabeltransmitteret tv eller skrevet digitalt eller til tryk. Både freelancere og fastansatte er berettiget til tilskuddet, og det er underordnet, hvordan teksterne er lavet; som kommunikation, redaktionelt, som billedtekster, på blogs, sociale medier eller lignende. Tekst-arbejdet skal have udgjort mindst 15 procent af det samlede arbejde i et af årene i perioden 2014-2019.

Tilskuddet fra fonden dækker billet, overnatning og transport op til samlet 3.000 kroner og udbetales som refusion.

Ikke-medlemmer kan også søge tilskuddet på de 3.000 kroner, men får ikke samme rabat på billet og hotel som DJ-medlemmer, hvorfor de stadig selv vil skulle betale en stor del af deltagelsen.

Er man berettiget til tilskuddet og allerede har købt billet, kan den registreres, så den refunderes.

 

13:03 Anna Sol Jørgensen

Publicistklubben aflyser invitation af tidligere pigekorschef som paneldeltager

Publicistklubben aflyser invitation af tidligere pigekorschef som paneldeltager

Michael Bojesen er i advokatundersøgelser blevet anklaget for krænkende adfærd i sin tid som chefrdirigent for DR’s pigekor. Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Michael Bojesen, tidligere chefdirigent i DR’s pigekor, skulle egentlig have været det tredje ansigt på scenen til et arrangement i Den Danske Publicistklub i dag. Men sådan bliver det ikke alligevel, skriver Weekendavisen.

Efter interne uroligheder har publicistklubben trukket sin invitation tilbage, så det nu kun er Politiken-journalisterne Camilla Stockmann og Lea Wind-Friis, der har afdækket krænkelser i pigekoret, der skal være på scenen.

Arrangementet skal handle om netop den journalistik, de to journalister har bedrevet i afdækningen af krænkelsessagerne, og som de tidligere i år har modtaget Publicistklubbens Dokumentarpris for.

”Når det ifølge programmet skal være et tema, hvad man ’har gjort for at høre de anklagede parter’, forstår jeg ikke, at de ikke benytter en gylden chance for at høre om sagen fra en anklagets side,” siger Michael Bojesen til Weekendavisen.

Camilla Stockmann siger til Weekendavisen, at hun og kollegaen ikke har været vidende om Michael Bojesens deltagelse før i torsdags, og at de ikke har haft indflydelse på foreningens beslutning om at aflyse. Jesper Jürgensen, formand for Den Danske Publicistklub, forklarer til Weekendavisen, at der opstod interne uenigheder om, hvorvidt Michael Bojesen skulle deltage. Han oplyser dog, at Michael Bojesen har købt to billetter til arrangementet, og at han kan deltage i debatten fra tilskuerrækkerne.

13:01 Sebastian Goos

Rud Pedersen udpeger ny administrerende direktør

Jens Hjorth-Larsen skal fra 1. februar 2023 være administrerende direktør for konsulentvirksomheden Rud Pedersen Public Affairs, hvor han tager over efter Jonas Wulff, der fortsætter som seniorpartner.

Det skriver Jens Hjorth-Larsen på LinkedIn.

Jens Hjorth-Larsen kommer fra en stilling som COO hos Radius CPH. Han har tidligere været tilknyttet blandt andre White Cloud, McKinsey og Potential Project som konsulent.

 

12:41 Sebastian Goos

A4 vil relancere Aktuelt

A4 vil relancere Aktuelt

Dagbladet Aktuelt udkom indtil 2001. Gitte Kjærbøl/Nf-Nf/Ritzau Scanpix

Danmark savner et politisk medie, der tager udgangspunkt i lønmodtagernes synsvinkler.

Det synes i hvert fald chefredaktør og administrerende direktør Kristian Madsen fra A4 Medier, som derfor vil genlancere avisen Aktuelt i et digitalt format under navnet A4 Aktuelt, der skal udkomme første gang 3. oktober.

Det skriver han på LinkedIn.

Aktuelt udkom for sidste gang i april 2001, hvor A-pressen finansieret af LO lagde avisen ned.

Aktuelt, som gennem tiden også har heddet Socialisten, Social-Demokraten og Det Fri Aktuelt, tog udgangspunkt i et socialdemokratisk verdenssyn. Også Kristian Madsen har været knyttet til Socialdemokratiet, hvor han i 2000-2004 var formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og senere taleskriver for daværende formand Helle Thorning-Schmidt.

I opslaget på LinkedIn garanterer Kristian Madsen, at A4 Aktuelt bliver 100 procent redaktionelt uafhængigt:

”En af de kloge mentorer, jeg har været heldig at have på min vej, Politikens chefredaktør Herbert Pundik, sagde om sin avis, at den meget gerne skulle være socialdemokraternes avis, men aldrig Socialdemokratiets avis. De ord er min ledestjerne for A4 Aktuelt.”

 

12:24 Anna Sol Jørgensen

Organisation presser på for at få dansk topchef til at stoppe russisk propaganda-signal

Organisation presser på for at få dansk topchef til at stoppe russisk propaganda-signal

Eva Berneke er tidligere topchef i KMD og TDC og står i dag i spidsen for det franske selskab Eutelsat. Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Den internationale presseorganisation Reporters Without Borders gør nu sit for at lægge yderligere pres på Eutelsat, der med den danske topchef Eva Berneke i spidsen fortsat videresender tre russiske propagandakanaler til Rusland og besatte dele af Ukraine.

Helt konkret har organisationen bedt den franske radio- og tv-myndighed Arcom om at skride ind for at sætte en stopper for, at Eutelsat, der leverer satellit-tv, videresender propaganda-kanalerne, skriver Berlingske.

”Frankrig kan ikke tolerere en situation, hvor operatører under fransk lovgivning bidrager til Kremls krigspropaganda i strid med deres juridiske forpligtelser. Frankrigs radio-/tv-myndigheder har muligheden for at standse denne situation, og vi opfordrer til, at der bliver handlet uden ophold,” siger Christophe Deloire, som er generalsekretær i RSF, til Berlingske.

Eutelsat har hovedsæde i Frankrig, og firmaets 37 satellitter står for transmission af omkring 7.000 tv-kanaler og 1.100 radiokanaler på tværs af Europa, Mellemøsten, Afrika og Indien. To af satellitterne sender tv-kanaler fra de russiske tv-selskaber NTV, Plus og Trikolor til Rusland og besatte dele af Ukraine.

Selskabet har afvist at fjerne kanalerne, da det vil forholde sig neutralt, og har fulgt EU-reglerne om at fjerne kanaler som Russia Today. Samtidig har det dog også fjernet internationale kanaler som BBC World og CNN fra udbuddet til de russiske seere, skriver Berlingske.

10:22 Sebastian Goos

Jyllands-Postens kommercielle direktør stopper

Jyllands-Postens kommercielle direktør, Thomas Asmund-Hjorth, forlader sin rolle i mediehuset med udgangen af oktober.

Det oplyser Jyllands-Posten i en pressemeddelelse.

Thomas Asmund-Hjorth har været kommerciel direktør for Jyllands-Postens medieportefølje siden 1. november 2019. Derudover har han været bestyrelsesformand i datterselskaberne Jyllands-Postens Lokalaviser A/S og Din Avis Randers A/S.

Man arbejder nu på at finde en afløser, som ifølge pressemeddelelsen kan præsenteres inden længe:

”Thomas har tidligt orienteret mig om sine overvejelser. Derfor er vi ganske langt i udpegningen af hans afløser,” lyder det fra Jacob Nybroe, ansvarshavende chefredaktør på Jyllands-Posten.

26. september
15:24 Sebastian Goos

Danske Medier: Ny kontrakt til DR er ”helt uhørt”

Danske Medier: Ny kontrakt til DR er ”helt uhørt”

Mads Brandstrup, administrerende direktør i Danske Medier. Anton Blinkenberg Zeuthen/Danske Medier

Danske Medier er kritisk over for den nye public service-kontrakt for DR.

”Kontrakten fjerner med et pennestrøg enhver begrænsning på DR’s konkurrence med private medier og alle specifikke krav til DR’s indhold. Resultatet er et DR, som frit kan tilbyde gratis medietjenester på alle områder, hvor private aktører skal forsøge at skabe en bæredygtig forretning. Det er helt uhørt, at en statslig aktør får lov at spille den rolle,” lyder det i en udtalelse fra Danske Mediers administrerende direktør, Mads Brandstrup.

Ifølge Danske Medier kan man allerede se, at DR i forbindelse med fyringer af medarbejdere har omlagt sig fra indholdsproduktion til digital distribution, og Danske Medier tolker fredagens udmelding sådan, at dr.dk nu vil konkurrere med private nyhedssites:

”Hvis nogen engang havde foreslået, at DR skulle til at udgive aviser, så ville man have grinet af det. Men det er ikke desto mindre fuldstændigt identisk med det, som DR her får lov til,” lyder det fra Mads Brandstrup.

14:46 Ritzau

Ford får bøde på 200.000 for kendtes opslag og vildledning

Bilfabrikanten Ford skal betale en bøde på 200.000 kroner for at have brudt markedsføringsloven og vildledt kunder.

Det har Retten i Glostrup afgjort fredag i en sag mod den danske bilimportør Ford Motor Company A/S.

Dermed er bøden landet langt under kravet, som Forbrugerombudsmanden gik efter. I anklageskriftet lød påstanden på en bøde ”ikke under 1,4 millioner kroner”.

Ford er dømt for at have været ansvarlig for, at der på en række kendte danskeres Instagram-profiler blev vist opslag med billeder af biler fra Ford, uden at det tydeligt fremgik, at der var tale om reklame.

Det var ikke nok, at influencerne på det sociale medie havde skrevet såkaldte hashtags eller tags i reklamerne. I stedet var det skjult reklame. I alt fastslog retten, at ni kendte personer havde lagt 56 billeder af sig selv og biler fra Ford på Instagram som ambassadører for bilmærket uden tilstrækkelig markering af reklame.

Den danske afdeling af Ford blev meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden i november 2016. Opslagene var blevet delt fra april 2013 til oktober 2016, hvor ambassadørerne havde mellem 1.152 og 70.600 følgere.

”Ford beklager at have overtrådt markedsføringsloven. Ford har taget dommen for de to forhold, der fandt sted i perioden 2013-2016, til efterretning,” lyder det i en skriftlig kommentar fra Ford.

13:13 Sebastian Goos

TV 2 Nord får ikke kritik for omtale af neurolog

TV 2 Nord får ikke kritik for en række artikler fra marts 2022, hvor lokalmediet omtalte en neurologs ageren i forbindelse med en forsinket diagnosticering af en patient.

Det skriver Pressenævnet.

Patienten i artiklerne var ansat som producerassistent på TV 2 Nord, og neurologen klagede blandt andet til Pressenævnet over TV 2 Nords vinkling, og at mediet ifølge klageren ikke havde været tilstrækkeligt kritisk over for kilden.

Pressenævnet fandt samlet set ikke grundlag for at udtale kritik.

12:37 Sebastian Goos

DR fordobler erstatning til pigekor

DR fordobler erstatning til pigekor

DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, holdt pressebriefing om resultatet af en ekstern advokatundersøgelse af forløbet vedrørende DR Pigekoret i november 2021. Philip Davali/Ritzau Scanpix

DR har besluttet at hæve torterstatningsbeløbet til 28 tidligere medlemmer af DR Pigekoret, der har været udsat for seksuelle krænkelser og ledelsessvigt gennem årtier.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

DR fordobler dermed beløbet fra 25.000 til 50.000 kroner, hvilket er afstemt med Kulturministeriet, da det er en fravigelse af retspraksis på området.

 

12:13 Sebastian Goos

Kristeligt Dagblad henter ny chef fra Politiken

Kristeligt Dagblad henter ny chef fra Politiken

Niken Christianti

Fra 1. november bliver Morten Frich digital redaktionschef på Kristeligt Dagblad.

Det oplyser avisen i en pressemeddelelse.

”Morten er enestående idérig, lynende skarp i analysen og har et instinktivt overblik over digitale muligheder. Og så er han helt enkelt en af landets allerbedste journalister,” udtaler chefredaktør Jeppe Duvå i pressemeddelelsen.

Morten Frich kommer fra en stilling på Politiken, hvor han har været såkaldt indsatsredaktør. Morten Frich er også modtager af Cavlingprisen, FUJ-prisen, Den Berlingske Fonds Journalistpris og Publicistklubbens Fortællerpris.

09:09 Sebastian Goos

Story House Egmont nedlægger podcastplatform

Story House Egmont nedlægger podcastplatformen Talk Town efter lidt over tre år på markedet.

Det oplyser Story House Egmont til Mediawatch.

Her forklarer Story House Egmont, at det har været for svært at opbygge en forretning baseret på, at folk skulle betale for at lytte til magasinhusets podcastproduktioner. I stedet vil Story House Egmont nu satse på andre forretningsmodeller på podcastmarkedet.

25. september
12:37 Ritzau

Christoffer Guldbrandsen skal vidne om stormløb på USA’s Kongres

Christoffer Guldbrandsen skal vidne om stormløb på USA’s Kongres

En komité undersøger stormløbet på den amerikanske kongres, der fandt sted den 6. januar 2021. REUTERS/Jonathan Ernst

Den danske journalist og dokumentarist Christoffer Guldbrandsen skal onsdag afhøres af en komité i Washington D.C., der undersøger stormløbet på USA’s kongres 6. januar 2021.

Det fortæller han i programmet ’Lippert’ på TV 2 News.

”Jeg skal være ærlig at sige, at det først og fremmest er overvældende og svært at agere i, men også voldsomt og spændende som journalist at være del af,” siger Christoffer Guldbrandsen til TV 2.

Komitéen, der er nedsat af Repræsentanternes Hus, undersøger tidligere præsident Donald Trumps rolle i urolighederne, hvor fire personer mistede livet.

Christoffer Guldbrandsen har i flere år fulgt og filmet Roger Stone til filmen ’A Storm Foretold’, og han var til stede med kamera på The Willard Hotel i Washington, hvor Donald Trump og hans folk befandt sig i den uge, urolighederne i hovedstaden eskalerede.

23. september
11:05 Marie Nyhus

Rud Pedersen beskyldt for camoufleret lobbyarbejde

Public affairs-bureauet Rud Pedersen får kritik fra flere kanter, efter at bureauet har arrangeret en konference om hudsygdomme og hjulpet med at skrive et debatindlæg til Altinget, begge med patientforeningen Hudsagen som afsender.

I begge tilfælde var Rud Pedersen imidlertid betalt af seks medicinalvirksomheder, skriver Jyllands-Posten. Og det er ikke deklareret tilstrækkeligt, siger blandt andet Benjamin Carl Krag Egerod, som forsker i lobbyisme på CBS.

”Både politikere og offentlighed bør få oplyst, hvem der er den betalende part. Alt andet er et forsøg på at lave lobbyarbejde i det skjulte,” siger han til Jyllands-Posten.

Jonas Juul Bisserup Bechfeldt, direktør for Rud Pedersen i Danmark, beklager over for Jyllands-Posten, at det ikke fremgik af alle invitationer til konferencen, at den var støttet af medicinalindustrien. Han mener derudover, at den økonomiske støtte var tilstrækkeligt deklareret.

08:54 Christian Lindhardt

Pressenævnet kritiserer Altinget

Pressenævnet kritiserer Altinget for ikke at have forelagt kritik for organisationen Liva i en artikel om dårligt arbejdsmiljø og kritisabel ledelse. 

Artiklen blev bragt i juni, efter at en række tidligere ansatte og bestyrelsesmedlemmer i et åbent brev havde kritiseret arbejdsmiljøet.

I artiklen udtalte et medlem af Borgerrepræsentationen sig om sagen og krævede den undersøgt, og den kritik blev ikke forelagt Liva.

Pressenævnet skriver i sin kendelse, at oplysningerne havde en sådan karakter, at de burde være forelagt for foreningen inden offentliggørelsen af artiklen, og nævnet udtalte derfor kritik.

Altinget slap dog for kritik for i samme forbindelse at have bragt dele af en skjult lydoptagelse, hvor foreningens daværende bestyrelsesformand udtalte sig kritisk om foreningens direktør.

Foreningen havde klaget over, at lydoptagelsen var bragt uden deres samtykke, men nævnet lagde blandt andet vægt på, at lydoptagelsen blev anvendt til at illustrere den daværende bestyrelsesformands kendskab til arbejdsmiljøproblemerne i foreningen.

08:43 Ritzau

Kvinders produktivitet falder ved lavere temperaturer

Hvis de danske arbejdspladser sænker temperaturen, så kan det få negative konsekvenser for kvinders produktivitet. Det skriver Fagbladet 3F

Kvinder er nemlig mere påvirkelige, når temperaturen afviger fra deres foretrukne grader, viser en undersøgelse fra University of Southern California.

I et af punkterne på Energistyrelsens liste af spareråd anbefales det nemlig, at virksomhederne kun varmer rummene op til 19 grader. Men ud over komforten kan det altså have en væsentlig betydning for produktiviteten at sænke temperaturen, hvis flertallet af medarbejderne er kvinder.

Er der derimod en overvægt af mænd, så kan det ifølge undersøgelsen have en positiv effekt, da mænd i modsætning til kvinder har gavn af mere kølige omgivelser.

Bjarne W. Olesen, der er leder af DTU’s Internationale Center for Indeklima og Energi, og som har været med til at udforme de nuværende internationale standarder for indetemperaturer, bekræfter, at det vil have konsekvenser for kvinders produktivitet at sænke temperaturen på de danske arbejdspladser.

I forbindelse med Energistyrelsens anbefalinger om at sænke temperaturen oplyser Arbejdstilsynet, at arbejdsgiveren har pligt til at indføre forebyggende foranstaltninger, hvis medarbejderne fryser.

 

22. september
12:34 Anna Sol Jørgensen

Dronningens jubilæum bliver fejret med 50 bladtegninger

Danske Medier har som en hyldest til dronning Margrethe indsamlet 50 bladtegninger, der skal udgives i bogen ’50 år 50 tegninger’ i forbindelse med dronningens 50-års regeringsjubilæum.

Det bliver en samling af 50 tegninger, der er lavet af danske bladtegnere gennem tiden.

”H.M. Dronningen har altid været et utroligt kreativt og et kulturelt nysgerrigt menneske med en humoristisk sans. En fin, lille bog med skarpe og sjove historiske bladtegninger fra vores medlemmers aviser synes vi derfor var en gave, der netop afspejlede dette,” siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

”Vi håber, at Dronningen vil bladre den igennem med et smil på læben. Vi ønsker Dronningen et kæmpestort tillykke med jubilæet.”

11:04 Sebastian Goos

Se og Hør vil vokse yderligere

På et år er trafikken til Se og Hørs digitale platform vokset fra 28,8 millioner sidevisninger i august 2021 til 43,3 millioner sidevisninger i august 2022.

Og til Mediawatch siger Se og Hør-chefredaktør Niels Pinborg, at planen er, at trafikken skal fordobles over de næste tre år. Det skal blandt andet ske ved at satse på at dække sport:

”Print er en nedadgående forretning, der stadig er fin for os, men hvis vi kigger længere frem, bliver det ikke ved. Så er vores bedste bud at lave et site med masser af trafik,” siger han til Mediawatch.

Hvis trafikken fortsætter med at vokse, vil Niels Pinborg også ansætte seks nye digitale journalister i løbet af det kommende år, lyder det.

11:01 Christian Lindhardt

Medie får kritik for artikel om mishandlet spædbarn

Det var i strid med god presseskik, da Fyens Stiftstidende i foråret nævnte navnet på en nybagt far, der blev idømt halvandet års fængsel for at mishandle sit spædbarn.

Det mener Pressenævnet, der udtaler, at den dømtes navn kan tjene til at identificere offeret i straffesagen.

Artiklen blev bragt i Fyens Stiftstidende den 29. april 2022 med rubrikken ”Nybagt far dømt for mishandling af spædbarn: Brækkede 12 knogler på sin lille pige”.

Pressenævnet lægger i sin kendelse vægt på, at Fyens Stiftstidende i den konkrete sag ikke har fulgt mediets faste praksis om ikke at nævne navn på den dømte i sager om alvorlige overgreb på børn, hvis den dømtes navn kan tjene til identificering af offeret.

Flere nyheder