Tidligere afgjorde nyhedskriterierne historiernes skæbne, men ph.d.-afhandling viser, at syv faktorer afgør, om historierne når spalterne eller ej
Væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt er normalt kriterierne for en god, journalistisk historie. Det har dog ændret sig. Ph.d.-studerende Gitte Gravengaard har undersøgt, hvorfor nogle hændelser bliver til nyheder, mens andre ikke gør. I hendes afhandling opstiller hun syv faktorer, som i samspil afgør, om en historie ender i avisen eller i skraldespanden.
De syv faktorer er:
1. Ide-igangsætter – hvordan journalisten har igangsat ideprocessen
2. Hændelsen – karakteristika ved selve den hændelse, ideen vedrører
3. Journalisten – hans interessefelt og engagement
4. Avisen som organisation – fx arbejdets organisering, produktionsvilkår og -krav
5. Andre medier – hvilke historier andre medier har eller ikke har skrevet
6. Læserne – hvad journalisten forventer vil interessere læserne
7. Kilderne – fx om disse er troværdige og tilgængelige.
De syv faktorer indgår i afhandlingen "En nyhed er en nyhed", som Gitte Gravengaard forsvarer på fredag.
Læs også artiklen: Journalisters ideer vinder
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.