search

Nyhedskriterierne er passé

Tidligere afgjorde nyhedskriterierne historiernes skæbne, men ph.d.-afhandling viser, at syv faktorer afgør, om historierne når spalterne eller ej

Tidligere afgjorde nyhedskriterierne historiernes skæbne, men ph.d.-afhandling viser, at syv faktorer afgør, om historierne når spalterne eller ej

Væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt er normalt kriterierne for en god, journalistisk historie. Det har dog ændret sig. Ph.d.-studerende Gitte Gravengaard har undersøgt, hvorfor nogle hændelser bliver til nyheder, mens andre ikke gør. I hendes afhandling opstiller hun syv faktorer, som i samspil afgør, om en historie ender i avisen eller i skraldespanden.
De syv faktorer er:
1. Ide-igangsætter – hvordan journalisten har igangsat ideprocessen
2. Hændelsen – karakteristika ved selve den hændelse, ideen vedrører
3. Journalisten – hans interessefelt og engagement
4. Avisen som organisation – fx arbejdets organisering, produktionsvilkår og -krav
5. Andre medier – hvilke historier andre medier har eller ikke har skrevet
6. Læserne – hvad journalisten forventer vil interessere læserne
7. Kilderne – fx om disse er troværdige og tilgængelige.

De syv faktorer indgår i afhandlingen "En nyhed er en nyhed", som Gitte Gravengaard forsvarer på fredag.

Læs også artiklen: Journalisters ideer vinder

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen