Kun hver 10. nyhedsjournalist bruger blogs som en del af det journalistiske arbejde. På fagbladene ser hver tredje derimod blogs som en del af deres journalistiske virke. Det viser en undersøgelse, som medieanalysevirksomheden Cision har udarbejdet.
Forskellen på fagbladsjournalister og nyhedsjournalister har dog ifølge Jacob C. Pedersen, der står bag undersøgelsen, en naturlig forklaring.
»Ligesom fagbladsjournalisterne dækker bloggerne ofte et forholdsvis snævert stofområde. Det betyder selvfølgelig, at det er lettere for fagbladsjournalisterne at finde fem-seks blogs, som giver mening i det daglige arbejde. Det er langt sværere, hvis man hele tiden skal skrive om noget nyt,« siger Jacob C. Pedersen.
Men selvom det kan knibe med at komme i gang med blog-miljøet, mener cirka halvdelen af de udspurgte journalister, at blogs vil komme til at betyde mere i fremtiden.
»Vores undersøgelse tyder på, at blogs vil få større og større indflydelse i de danske medier. Mange af de journalister, vi interviewede, sagde da også, at de i virkeligheden burde tage blogs mere seriøst, end de gør,« siger analysechef Jacob C. Pedersen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.